Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 22-02-2018, imieniny Marty, Małgorzaty
 
Rek

UWAGA!

Renesansowa muzyka na ulicach starówki

 
Elbląg, Renesansowa muzyka na ulicach starówki Les Amis.
Rek

Tradycyjnie, od 16 lat, czerwiec staje się okazją do posłuchanie muzyki minionych wieków. W tym roku na XVI Elbląskie Dni Muzyki Dawnej zapraszają Elbląskie Towarzystwo Kulturalne, Młodzieżowy Dom Kultury i Biblioteka Elbląska. Już w sobotę i niedzielę.

Wcześniej, bo 17 czerwca, w Bibliotece Elbląskiej odbędą się warsztaty przeznaczone dla szkolnych zespołów muzyki dawnej – początek o godz. 15.
     
     Koncerty
     
Sobota (18 czerwca) to zarówno warsztaty, jak i koncerty. W godz. 13-14 na ul. Stary Rynek wystąpią zespoły uczestniczące w XVI EDMD. Muzyków będzie można posłuchać obok Piekarczyka, na przedprożach hotelu „Viwaldi” oraz przed Ratuszem Nowomiejskim, a wieczorem – o godz. 18 – zapraszamy na tradycyjny koncert zatytułowany „Od Średniowiecza do baroku”, w którym swój udział zapowiedzieli: elbląski Zespół Muzyki Dawnej, ze Stegny przyjedzie Capella antiqua da camera; z Malborka Pomezania, a na zakończenie sobotniego wieczoru Antiquo more z Międzyrzecza.
     W niedzielne popołudnie w godz. 12-13, tam gdzie w sobotę, będzie można posłuchać muzyki dawnych epok, a wieczorem o godz. 18 koncert galowy, w którym ponownie wystąpi zespół elbląski oraz goście: z Wrocławia – Zespół Muzyki Dawnej pod kierunkiem Tomasza Dobrzańskiego, a z Gdańska zespół wokalny Les Amis pod kierunkiem Magdaleny Warżawy.
     Zarówno na koncert sobotni, jak i niedzielny, które odbędą się w Bibliotece Elbląskiej, wstęp wolny.
     
     Wystawa
     
Atrakcją XVI Elbląski Dni Muzyki Dawnej będzie wystawa zatytułowana „Muzyczne perły w zbiorach Biblioteki Elbląskiej”. Zbiory muzyczne prezentowane na wystawie obejmują rękopisy i druki nutowe, książki, czasopisma i inne dokumenty dotyczące muzyki. Gromadzone były przez cztery wieki, najpierw przez bibliotekę gimnazjum elbląskiego, następnie przez bibliotekę miejską w Elblągu.
     Zbiory muzyczne Biblioteki Elbląskiej liczą 607 woluminów, przeważają kompozytorzy niemieccy. Najstarsze druki i rękopisy nutowe pochodzą z XVII wieku. W zbiorach znajdują się partytury Mozarta, Bacha, Schumanna, Beethovena, Wagnera, Webera oraz polskich kompozytorów: Chopina, Rubinsteina i Wieniawskiego.
     Na uwagę zasługują muzykalia niemieckiego polonofila Henryka Nitschmanna, elblążanina upamiętnionego w nazwie jednej z naszych ulic. W zbiorach zachowało się osiemnaście utworów Nitschmanna: cztery wydane drukiem, pozostałe zapisy nutowe rękopiśmienne.
     Jednym z piękniejszych zabytków rękopiśmiennych jest rękopis liturgiczny „Processionale de Tempore et de Sanctis”. Śpiewnik wydany w Oliwie w roku 1638 posiada pergaminową oprawę oraz zapis nutowy zdobiony w oryginalne inicjały z ornamentami roślinnymi. Innym niezwykle cennym rękopisem z 1643 roku jest „Musica poetica” Johanna Andreasa Herbsta, niemieckiego kompozytora epoki baroku i teoretyka muzyki. Część tych zbiorów, wybrana i przygotowana przez Panią Elżbietę Lewandowską z Biblioteki Elbląskiej i Ryszarda Skotnickiego – od 16 lat kierownika artystycznego Elbląskich Dni Muzyki Dawnej, będzie prezentowana na wystawie.
     Jedna z tych zabytkowych perełek stanie się materiałem do pracy na warsztatach prowadzonych m.in. przez Tomasza Domżalskiego, współtwórcy pierwszego wydziału muzyki dawnej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Tą perełką jest pięciogłosowy utwór wokalny flamandzkiego kompozytora z XVI wieku Jacobusa Regnarta.
     Wystawę będzie można zwiedzać wyłącznie w trakcie trwania XVI Elbląskich Dni Muzyki Dawnej, projektu realizowanego przy pomocy finansowej Urzędu Miejskiego w Elblągu, w ramach cyklu pn. „Coolturalna Starówka”. Patronat medialny nad imprezą sprawują: „Dziennik Elbląski”, „Nasz Elbląg” i „Tydzień w Elblągu”. Sponsorem jest Gospodarstwo Ogrodnicze Grażyna i Tomasz Zimińscy.
     
     Zespoły uczestniczące w XVI Elbląskich Dniach Muzyki Dawnej
     

     Capella Antiqua da Camera to kameralny zespół fletów podłużnych. Powstał w 1986 r. Repertuar młodych muzyków stanowią przede wszystkim utwory instrumentalne polskiego i europejskiego renesansu. Mają na swoim koncie wiele nagród, m.in. I nagrodę „Złota Jodła” na Festiwalu Kultury Młodzieży Szkolnej w Kielcach, trzykrotnie nagrodę główną „Złota Harfa Eola” podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu oraz Grand Prix tego festiwalu w 2007 r. I miejsce na Europejskim Festiwalu Muzycznym dla młodzieży w Neerpelt (Belgia). Koncertowali m.in. w Belgii, Niemczech, Holandii, Hiszpanii.
     
     Pomezania – zespół powstał w 2004 r. w Młodzieżowym Domu Kultury w Malborku. W 2009 r. na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej w Malborku – „Wspólne dziedzictwo kultury” otrzymali nagrodę za „Udany debiut”. Taką też nagrodę otrzymali na 32. Ogólnopolskim Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu. Zespół tworzą uczniowie szkół podstawowych.
     
     Antiquo more – Zespół Muzyki Dawnej „Antiquo More” działa od 2000 r. przy Szkole Podstawowej nr 2 w Międzyrzeczu. W obecnym składzie pracują od 7 lat. Zespół tworzą uczniowie miejscowych szkół. Główne miejsce w repertuarze grupy zajmuje muzyka i taniec renesansu, ale od pewnego czasu w kręgu zainteresowań jest też epoka baroku. Zespół jest wielokrotnym laureatem Ogólnopolskiego Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu, gdzie czterokrotnie został nagrodzony „Brązową Harfą Eola” (2003, 2004, 2005, 2006), w roku 2007 „Srebrną Harfą Eola”, w 2008 „Złotą Harfą Eola”, a w roku bieżącym otrzymał najwyższy laur tego konkursu, czyli Grand Prix XXXIII Festiwalu. W 2011 r. w Kaliszu zespół został także uhonorowany „Złotą Harfą Eola” i „Nagrodą Prezydenta Miasta Kalisza”, a członkowie zespołu otrzymali trzy nagrody indywidualne. „Antiquo More” aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym miasta i regionu. Koncertował w kraju (Kraków, Warszawa, Łódź, Jarosław, Szczecin, Malbork, Świeradów Zdrój) i za granicą (Niemcy, Belgia, Holandia, Francja, Słowenia).
     
     Zespół Muzyki Dawnej pod kierunkiem Tomasza Dobrzańskiego reprezentuje Wrocław. Tworzą go znakomici muzycy:
     Agnieszka Obst-Chwała – skrzypaczka i fidelistka. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiowała skrzypce barokowe i dyrygenturę chóralną oraz muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Wielokrotnie uczestniczyła w międzynarodowych kursach interpretacji muzyki dawnej. Od najmłodszych lat związana jest z Zamojskim Zespołem Muzyki Dawnej Capella all' Antico prowadzonym przez jej ojca. Jest założycielką i kierownikiem artystycznym zespołu muzyki dawnej Sabionetta. Współpracuje z wieloma zespołami: Dekameron, La Tempesta, Ars Cantus, Ars Nova, Klub św. Ludwika, oraz z zespołami tańca dawnego Pawanillia i Gratia Iuvenis. Od wielu lat występuje również z zespołami folklorystycznymi i folkowymi, m.in. z zespołem Swoją Drogą. Nagrała wiele płyt z muzyką dawną, folkową oraz muzyką pisaną do przedstawień teatralnych, niektóre nominowane do nagrody Fryderyka. Jest jednym z założycieli i członkiem zarządu Koła Muzyki Dawnej działającego przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w Warszawie.
     Paweł Iwaszkiewicz grę na flecie prostym studiował u Davida Meltzera w Jerozolimie. Umiejętności doskonalił u Ricardo Kanji i Roberta Ehrlicha. Współpracownik licznych zespołów muzyki dawnej, z którymi nagrał ponad 30 płyt. Oprócz muzyki barokowej gra również repertuar współczesny, renesansowy, średniowieczny i tradycyjny na fletach poprzecznych, szałamajach i dudach. Autor muzyki do spektakli teatralnych. Założyciel i kierownik muzyczny zespołów Dancerye i Open Folk. Koncertował w Niemczech, Francji, Rosji etc. oraz w Japonii i na Tajwanie. Jest także absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego.
     Tomasz Dobrzański ukończył wrocławską Akademię Muzyczną w klasie klarnetu prof. Mieczysława Stachury. Flet prosty studiował u Gabriela Garrido w Centrum Muzyki Dawnej przy Conservatoire Populaire w Genewie oraz u Michela Pigueta w Bazylei (Schola Cantorum Basiliensis), gdzie studiował także klarnet historyczny pod kierunkiem Pierre-André Taillarda. Gra również na renesansowych instrumentach stroikowych, fletach jednoręcznych oraz mandorze i citoli. Jest artystycznym szefem wrocławskiego zespołu Ars Cantus, który wykonuje muzykę średniowiecza, renesansu i wczesnego baroku. Z zespołem tym przygotował szereg nagrań płytowych, m.in. nagrania nieznanej muzyki wrocławskiej i śląskiej). Prowadzi klasę fletu prostego we wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. Współpracuje z wieloma zespołami i prowadzi kursy interpretacji muzyki dawnej. Zajmuje się również kopiowaniem i rekonstrukcją dawnych instrumentów muzycznych.
     
     Les Amis to gdański kameralny zespół wokalny, którym kieruje Magdalena Warżawa. Jego skład stanowią zarówno zawodowi muzycy, jak i amatorzy. Zespół istnieje od 2002 roku i od początku swego istnienia aktywnie uczestniczy w życiu muzycznym Trójmiasta. Jest m.in. współorganizatorem „Renesansowych Walentynek” odbywających się w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku, a kreowanie projektów artystycznych jest ważną formą działalności zespołu. Do udziału w nich zaprasza wykonawców reprezentujących różne gałęzie sztuki, m.in. aktorów i tancerzy. W toku swej działalności Les Amis wielokrotnie koncertował, m.in. w ramach Wrocławskiego Festiwalu „Maj z Muzyką Dawną” i Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej we Lwowie. Przed rokiem zespół zdobył Srebrny Dyplom na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Mundus Cantat” w Sopocie.
     
     

 

Skuti Ensemble to elbląski Zespół Muzyki Dawnej, który tworzą absolwenci pracowni muzyki dawnej Młodzieżowego Domu Kultury w Elblągu. Obecnie zespół tworzą, obok jego kierownika Marcina Skotnickiego, Anna Radkiewicz (flet sopranowy, altowy, tenorowy) i Piotr Moneta (flet basowy), a specjalizują się w muzyce fletowej renesansu i baroku.
     Marcin Skotnicki ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie klarnetu. Jest również absolwentem Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie fletu prostego Dorothei Winter. Współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej i prowadzi działalność pedagogiczną wśród dzieci i młodzieży.

Teresa Wojcinowicz , ETK
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
Reklama