Wtorek 13-11-2018, imieniny Benedykta, Stanisława, Arkadego
 
Reklama w Elblągu
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Zamknij Zamknij
Reklama w Elblągu
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Wybory 2018

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Bieg Niepodległości Bieg Niepodległości

Wielkich symfonii i…koncertów czar

Elbląg, Wielkich symfonii i…koncertów czar Tomasz Opałka (fot. Robert Gajda)

W środę, 29 listopada, Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert z wyjątkowo interesującym repertuarem. W programie znalazły się dwie symfonie o mocno zróżnicowanym charakterze oraz dwa koncerty na akordeon i orkiestrę. Jeden z nich będzie miał w Elblągu swoją prapremierę. O programie koncertu opowiadają dyrygent Rafał Janiak i kompozytor Tomasz Opałka.

- Podczas tego wyjątkowego wieczoru usłyszymy arcydzieła kompozytorów wiedeńskich, których twórczość na siebie wzajemnie oddziaływała. Chronologicznie pierwszy jest Koncert fortepianowy D-dur Haydna pierwotnie pisany najprawdopodobniej na klawesyn. Będziemy mogli go usłyszeć w wyjątkowej wersji – z akordeonem jako instrumentem solowym. To będzie polska premiera tej wersji, czyli prawykonanie utworu sprzed ponad 230 lat – opowiada Rafał Janiak, który poprowadzi EOK w listopadzie. – Koncert Haydna wywarł wpływ na fortepianową twórczość Mozarta, który miał okazję poznać osobiście kompozytora. 40 Symfonia g-moll Amadeusza zapowiada okres Sturm und Drang (Burzy i naporu) w muzyce przełomu wieków, zaś romantyzująca V Symfonia B-dur Schuberta paradoksalnie daje spokój i wytchnienie swym niezwykle pogodnym charakterem. Co ciekawe, Symfonia nr 5 Schuberta, kolejna pozycja w listopadowym repertuarze, powstała ponad 25 lat po śmierci Mozarta i stanowiła niejako hołd, złożony temu genialnemu twórcy. Schubert napisał swoją symfonię dokładnie na ten sam skład orkiestrowy co Mozart i zwrócił się w kierunku muzyki austriackiego geniusza także poprzez lekkość swej kompozycji – wyjaśnia.
     Poza „nową” wersją dzieła Haydna, w trakcie listopadowego wieczoru zabrzmi jeszcze jeden koncert. Kameraliści i doskonale znany elbląskiej publiczności akordeonista Rafał Grząka wykonają także Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową, który w Elblągu będzie miał swoje prawykonanie. Jego kompozytor, twórca muzyki klasycznej i filmowej Tomasz Opałka, tak mówi o dziele: „Każdy strumień ma swoje źródło i swoje tempo. W Black Streams – koncercie akordeonowym, strumienie dźwiękowe również mają jedno źródło, ale już po krótkim czasie <> w różne strony, płynąc we własnych tempach. Czasem spotykają się, przez chwilę płynąc razem i wymieniając się materiałem dźwiękowym, by po chwili ponownie się rozdzielić. Forma Black Streams nie jest typowa dla koncertu instrumentalnego. Zamiast tradycyjnej trzyczęściowej kompozycji z kadencją w pierwszej części mamy utwór o budowie dwuczęściowej, z częścią drugą następującą po części pierwszej Attacca. Kompozycja trwa 20 minut, z czego część I trwa 15 min., a druga zaledwie 5 min. Dysproporcja ma jednak swoje uzasadnienie w przebiegu dramaturgicznym części I, w której to zawiera się pierwsza z dwóch kadencji obecnych w koncercie oraz kulminacja. W części II pojawia się <>, wprowadzający całkowicie nowy materiał dźwiękowy. Druga część stanowi dopełnienie utworu, zawiera również drugą kadencję wirtuozowską. W intensywnym finale połączony zostaje materiał dźwiękowy obydwu części”.
     
     29.11.2017 r., środa, godz. 19, Sala Koncertowa Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu
     Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
     Sponsor Główny Elbląskiej Orkiestry Kameralnej: Meble Wójcik
     Sponsorzy Elbląskiej Orkiestry Kameralnej: Metal Expert Sp. z o.o., Sp. J., Toyota Knedler,
     Eko-Partner  
     
     
     
Patronem medialnym Elbląskiej Orkiestry Kameralnej jest Elbląska Gazeta Internetowa PortEl.pl
Elbląska Orkiestra Kameralna
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Pieczątki Firmowe
Kalendarz Książkowy z Grawerem
Kalendarz Książkowy A5 Firmowy
Żarówki LED