Czwartek 20-09-2018, imieniny Eustachego, Euzebii
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Wybory 2018

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Katedra widziana od drugiej strony rzeki Elbląg Katedra widziana od drugiej strony rzeki Elbląg

Wielkich symfonii i…koncertów czar

Elbląg, Wielkich symfonii i…koncertów czar Tomasz Opałka (fot. Robert Gajda)

W środę, 29 listopada, Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert z wyjątkowo interesującym repertuarem. W programie znalazły się dwie symfonie o mocno zróżnicowanym charakterze oraz dwa koncerty na akordeon i orkiestrę. Jeden z nich będzie miał w Elblągu swoją prapremierę. O programie koncertu opowiadają dyrygent Rafał Janiak i kompozytor Tomasz Opałka.

- Podczas tego wyjątkowego wieczoru usłyszymy arcydzieła kompozytorów wiedeńskich, których twórczość na siebie wzajemnie oddziaływała. Chronologicznie pierwszy jest Koncert fortepianowy D-dur Haydna pierwotnie pisany najprawdopodobniej na klawesyn. Będziemy mogli go usłyszeć w wyjątkowej wersji – z akordeonem jako instrumentem solowym. To będzie polska premiera tej wersji, czyli prawykonanie utworu sprzed ponad 230 lat – opowiada Rafał Janiak, który poprowadzi EOK w listopadzie. – Koncert Haydna wywarł wpływ na fortepianową twórczość Mozarta, który miał okazję poznać osobiście kompozytora. 40 Symfonia g-moll Amadeusza zapowiada okres Sturm und Drang (Burzy i naporu) w muzyce przełomu wieków, zaś romantyzująca V Symfonia B-dur Schuberta paradoksalnie daje spokój i wytchnienie swym niezwykle pogodnym charakterem. Co ciekawe, Symfonia nr 5 Schuberta, kolejna pozycja w listopadowym repertuarze, powstała ponad 25 lat po śmierci Mozarta i stanowiła niejako hołd, złożony temu genialnemu twórcy. Schubert napisał swoją symfonię dokładnie na ten sam skład orkiestrowy co Mozart i zwrócił się w kierunku muzyki austriackiego geniusza także poprzez lekkość swej kompozycji – wyjaśnia.
     Poza „nową” wersją dzieła Haydna, w trakcie listopadowego wieczoru zabrzmi jeszcze jeden koncert. Kameraliści i doskonale znany elbląskiej publiczności akordeonista Rafał Grząka wykonają także Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową, który w Elblągu będzie miał swoje prawykonanie. Jego kompozytor, twórca muzyki klasycznej i filmowej Tomasz Opałka, tak mówi o dziele: „Każdy strumień ma swoje źródło i swoje tempo. W Black Streams – koncercie akordeonowym, strumienie dźwiękowe również mają jedno źródło, ale już po krótkim czasie <> w różne strony, płynąc we własnych tempach. Czasem spotykają się, przez chwilę płynąc razem i wymieniając się materiałem dźwiękowym, by po chwili ponownie się rozdzielić. Forma Black Streams nie jest typowa dla koncertu instrumentalnego. Zamiast tradycyjnej trzyczęściowej kompozycji z kadencją w pierwszej części mamy utwór o budowie dwuczęściowej, z częścią drugą następującą po części pierwszej Attacca. Kompozycja trwa 20 minut, z czego część I trwa 15 min., a druga zaledwie 5 min. Dysproporcja ma jednak swoje uzasadnienie w przebiegu dramaturgicznym części I, w której to zawiera się pierwsza z dwóch kadencji obecnych w koncercie oraz kulminacja. W części II pojawia się <>, wprowadzający całkowicie nowy materiał dźwiękowy. Druga część stanowi dopełnienie utworu, zawiera również drugą kadencję wirtuozowską. W intensywnym finale połączony zostaje materiał dźwiękowy obydwu części”.
     
     29.11.2017 r., środa, godz. 19, Sala Koncertowa Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu
     Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
     Sponsor Główny Elbląskiej Orkiestry Kameralnej: Meble Wójcik
     Sponsorzy Elbląskiej Orkiestry Kameralnej: Metal Expert Sp. z o.o., Sp. J., Toyota Knedler,
     Eko-Partner  
     
     
     

Patronem medialnym Elbląskiej Orkiestry Kameralnej jest Elbląska Gazeta Internetowa PortEl.pl

Elbląska Orkiestra Kameralna
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Cats Best 10L
Ochotka żywa
karma kanarek
Krewetkarium