UWAGA!

Polska w procesie integracji z Unią Europejską. Wybrane zagadnienia

 Elbląg, Polska w procesie integracji z Unią Europejską. Wybrane zagadnienia

Wybrane zagadnienia dotyczące procesu integracji Polski z Unią Europejską są tematem kolejnej publikacji Elbląskiego Forum Edukcaji Społecznej na łamach portElu.

16 grudnia 1991 r. w Brukseli został podpisany Układ Europejski ustanawiający stowarzyszenie między Rzeczypospolitą Polską z jednej strony a Wspólnotami Europejskimi
     i ich Państwami Członkowskimi z drugiej strony. Już w preambule traktatu zasygnalizowano, że „końcowym celem Polski jest członkostwo we Wspólnocie, a stowarzyszenie, zdaniem Stron, pomoże Polsce osiągnąć ten cel”.
     Układ ustanowił Stowarzyszenie między Polską a Wspólnotą i jej Państwami Członkowskimi. Celem Układu jest min. ustanowienie odpowiednich ram dla dialogu politycznego, popieranie rozwoju handlu i harmonijnych stosunków gospodarczych pomiędzy Stronami, stworzenie podstawy dla pomocy finansowej i technicznej Wspólnoty dla Polski, stworzenie właściwych ram dla stopniowej integracji Polski ze Wspólnotą, popieranie współpracy w dziedzinie kultury (art. 1 UE).
     Strony ustanawiają regularny dialog polityczny poprzez: a) konsultacje między Prezydentem Polski, a Prezydentem Rady Europejskiej i Przewodniczącym Komisji Wspólnot Europejskich, b) dialog polityczny na szczeblu ministerialnym w Radzie Stowarzyszenia, c) spotkania na szczycie wyższych urzędników, d) dialog polityczny na szczeblu parlamentarnym w ramach Parlamentarnego Komitetu Stowarzyszenia (art. 2-5 UE).
     Stowarzyszenie obejmuje okres przejściowy w maksymalnym wymiarze dziesięciu lat, podzielony na dwa kolejne etapy, każdy w zasadzie trwający 5 lat. Pierwszy etap rozpoczął się z dniem wejścia w życie traktatu (art. 6 UE). Art. 7 Układu Europejskiego zakłada stopniowe tworzenie między Polską a Wspólnotą strefy wolnego handlu. Traktat zawiera szczegółowe postanowienia na temat wzajemnych stosunków gospodarczych, w tym: obniżek ceł, otwarcia rynków, przepływu osób. Art. 102 Układu Europejskiego ustanawia Radę Stowarzyszenia, która ma nadzorować realizację Układu. W skład Rady wchodzą członkowie Rządu Polskiego, członkowie Rady Wspólnot Europejskich oraz członkowie Komisji Wspólnot Europejskich. Rada w celu wykonywania zadań wynikających z postanowień Układu ma prawo podejmować decyzje i udzielać odpowiednie zalecenia (art. 102-105 UE). W wykonywaniu swoich zadań Rada jest wspierana przez Komitet Stowarzyszenia (art. 106 UE). Art. 108 Układu Europejskiego ustanawia Parlamentarny Komitet Stowarzyszenia jako forum spotkań i wymiany poglądów członków Parlamentu Polskiego i Parlamentu Europejskiego.
     Strony układu uznały, że istotnym warunkiem wstępnym integracji gospodarczej Polski ze Wspólnotą jest zbliżenie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa Polski do ustawodawstwa istniejącego we Wspólnocie (art. 68 UE). Umowa weszła w życie 1 lutego 1994 r., a 1 marca 1992 na mocy umowy przejściowej część postanowień Układu regulująca zwłaszcza kwestie wymiany gospodarczej.
     Przygotowaniom Polski do integracji z Unią Europejską podporządkowane są niektóre zapisy w Konstytucji z 2 kwietnia 1997r. i ustawy zwykłe. Art. 90 ust. 1 Konstytucji stanowi: Rzeczpospolita Polska może na podstawie umowy międzynarodowej przekazać organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach. Ustawa wyrażająca zgodę na ratyfikowanie takiej umowy międzynarodowej jest uchwalana przez Sejm większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz przez Senat większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów. Wyrażenie zgody na ratyfikację takiej umowy może być uchwalone w referendum ogólnokrajowym zgodnie z artykułem 125 Konstytucji (art. 90 ust. 1 i następne Konstytucji).
     Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami (art. 91ust. 3 Konstytucji).
     W celu zapewnienia właściwej gospodarki finansami publicznymi nastąpiła ich konstytucjonalizacja. Część wprowadzonych Konstytucją ograniczeń za cel główny uznaje umożliwienie nam wypełnienie kryteriów ustanowionych Traktatem z Maastricht dla uczestnictwa w unii gospodarczo-walutowej. Przykładowym jest zapis artykułu 216 ustęp 5 Konstytucji: nie wolno zaciągać pożyczek lub udzielać gwarancji i poręczeń finansowych w następstwie których państwowy dług publiczny przekroczy 3/5 wartości rocznego produktu krajowego brutto.
     Naczelnym organem administracji rządowej do spraw programowania i koordynowania polityki w sprawach związanych z integracją Polski z Unią Europejską oraz programowania i koordynowania działań dostosowawczych Polski do standardów europejskich, jak również koordynowania działań administracji państwowej w zakresie otrzymywanej pomocy zagranicznej jest powołany do życia ustawą z 8 sierpnia 1996 r. o Komitecie Integracji Europejskiej, Komitet Integracji Europejskiej (art. 1 ustawy o KIE). W skład KIE wchodzą: 1) Przewodniczący KIE, który wchodzi w skład Rady Ministrów; 2) Sekretarz Komitetu; 3) członkowie Komitetu: a) ministrowie spraw zagranicznych, spraw wewnętrznych i administracji, gospodarki, finansów, ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa, pracy i polityki socjalnej, rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz sprawiedliwości; b) nie więcej niż 3 osoby powoływane i odwoływane przez prezesa Rady Ministrów, których doświadczenie lub sprawowane funkcje mogą mieć istotne znaczenie dla realizacji zadań Komitetu (art. 4 ustawy o KIE).
     Sekretarza KIE powołuje i odwołuje prezes Rady Ministrów na wniosek przewodniczącego KIE. W razie rozpatrywania przez KIE spraw należących do zakresu działania innego ministra niż będącego członkiem KIE, minister ten uczestniczy w posiedzeniach Komitetu z prawem głosu.
     W posiedzeniach Komitetu może uczestniczyć prezes NBP i prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych (art. 4 ustawy o KIE). Przewodniczący KIE wydaje rozporządzenia (art. 7ust.2 ustawy o KIE); Komitet wydaje Dziennik Urzędowy Komitetu Integracji Europejskiej (art. 10 ustawy o KIE).
     Regulamin Sejmu przewiduje wśród komisji stałych ustanowienie: Komisji Integracji Europejskiej. W celu dostosowania polskiego prawa do prawa Unii już w toku wykonywania inicjatywy ustawodawczej przez Senat, Prezydenta, Radę Ministrów, albo Komisję Sejmową, Regulamin Sejmu przewiduje że uzasadnienie projektu ustawy powinno zawierać stwierdzenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo oświadczenie o stopniu i powodach niezgodności z tym prawem. (art. 31 ust. 2a uchwały Sejmu RP z dnia 30 lipca 1992 r. Regulaminu Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej).
     Polska rozpoczęła przygotowania do integracji z Unią. 31 marca 1998 r. rozpoczęły się negocjacje w sprawie przyjęcia Polski do UE, które zakończyły się 13 stycznia 2003 r.
mgr Marcin Szywała

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Uwaga! Opinia zostanie zamieszczona na stronie po zatwierdzeniu przez redakcję.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama