Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 24-06-2017, imieniny Jana, Danuty
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Reklama w Elblągu
Rek

Miss rusztu (Wakacyjne grillowanie, odc. 4)

 
Elbląg, Miss rusztu  (Wakacyjne grillowanie, odc. 4)
Rek

Pierwsza na liście zakupów, pierwsza na półce sklepowej, w koszyku i na ruszcie – kiełbasa. Ten rodzaj wędliny niepodzielnie króluje podczas naszych grillowych biesiad. A jednak coraz częściej krytycznym okiem spoglądamy na dotychczasową miss rusztu.

Moda na wędliniarską tradycję
     Niektórzy konsumenci mają swoje ulubione typy kiełbasek na grilla. Inni zaliczają się do grona miłośników wędlin, którzy preferują powrót „do korzeni”. Na sklepowych półkach możemy znaleźć kiełbasy reklamowane jako „tradycyjne”, „wiejskie”, „domowe”. Ale czy na pewno takie są? Dzięki Rozporządzeniu 1169/2011, które reguluje przekazywanie konsumentom informacji na temat żywności, od grudnia zeszłego roku informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać w błąd – w szczególności, gdy dotyczą:
• właściwości środka spożywczego (jego charakteru, właściwości, składu, ilości, trwałości, kraju lub miejsca pochodzenia),
• metod wytwarzania lub produkcji (zakazane jest przypisywanie środkowi spożywczemu działania lub właściwości, których ten nie posiada).
– Rozporządzenie 1169/2011 rozróżnia pojęcie nazwy zwyczajowej i nazwy żywności. Nazwa zwyczajowa to np. „Kiełbasa X”, zaś nazwa żywności to „kiełbasa wieprzowa, średnio rozdrobniona, wędzona, pieczona”. W nazwie żywności, tzw. pełnej nazwie opisowej, producenci muszą trzymać się prawdy, przekłamania mogą bowiem wzbudzić zastrzeżenia Inspekcji Handlowej oraz skutkować nałożeniem kary – mówi Alicja Sidorowicz, koordynator SHOS.PL, firmy zajmującej się weryfikacją opakowań spożywczych pod kątem Rozporządzenia 1169/2011.
     Jednym z celów wprowadzenia Rozporządzenia 1169/2011 było ukrócenie złych praktyk żerujących na ograniczonej wiedzy konsumentów. Jeśli zatem nazwa zwyczajowa produktu opiera się na słowach: „tradycyjny”, „wiejski”, „domowy”, „babuni”, to kiełbasa nie powinna zawierać substancji dodatkowych (wzmacniaczy smaku, stabilizatorów, emulgatorów, zagęstników, itp.). W składzie tradycyjnych wędlin może znaleźć się sól peklująca, bo taką stosuje się w dawnych recepturach, naturalne przyprawy i nic więcej.
– Tymczasem mamy „kiełbasę wiejską z Jakubowej spiżarni – kiełbasę wieprzowo wołową parzoną”, w której użyto: E-451,E-508, E-450, E-452, etc. I nie jest istotne, jakie substancje kryją się pod symbolem „E”, choć konsument powinien być o tym poinformowany. Ich po prostu w tej kiełbasie być nie powinno – wyjaśnia Alicja Sidorowicz, koordynator SHOS.PL.
     Producenci nie powinni także stosować trików graficznych, które sugerują inny niż w rzeczywistości skład lub nieprawdziwe pochodzenie produktu. Nie muszą jednak załamywać rąk, bowiem produkt można sprzedać bez zbędnych manipulacji. – Producenci bardzo często chcą wyróżnić swój produkt na półce. To daje pole do popisu agencjom projektującym opakowania. Z jednej strony można pochwalić się warsztatem copywriterskim, opisując coś niesztampowo i kusząco, z drugiej – wzmocnić przekaz niebanalną grafiką. Ale przede wszystkim należy trzymać się zasad, czyli działać w granicach przepisów” – mówi Kamila Radomska-Woźniak, szefowa agencji projektowej i PR Nonoproblemo.
     Pamiętajmy, że choć Rozporządzenie 1169/2011 zabrania wprowadzać konsumenta w błąd, to zawsze może znaleźć się producent, który (nie bacząc na wysokie kary) zaryzykuje złamaniem przepisów. Dlatego lektura składu naszej ulubionej kiełbasy pozostaje obowiązkowa – także w przypadku produktów sprzedawanych luzem, które również podlegają zapisom Rozporządzenia 1169/2011. Okazuje się, że informacje o wędlinach sprzedawanych „luzem” muszą być podane w taki sposób, aby klient z łatwością mógł się z nimi zapoznać. Nie mogą być udzielane przez sprzedawcę lub być przechowywane na zapleczu.
     
     Skład kiełbasiany
     A co na to dietetycy? Czy wiedza o składzie może nakłonić nas do zmiany nawyków grillowych na zdrowsze? Może powinna, bo niestety jakość przeciętnej kiełbasy sklepowej nie jest najlepsza. – W tanich kiełbaskach zawartość mięsa to czasem tylko 60 procent. W ich składzie możemy się doszukać modyfikowanego białka sojowego, skrobi ziemniaczanej, barwników, stabilizatorów, wzmacniaczy smaku i konserwantów, które (podgrzane do wysokiej temperatury) mogą mieć działanie rakotwórcze – ostrzega Zuzanna Chęcińska, dietetyk kliniczny i założycielka Food Balance.
     Dlatego, jeśli już zdecydujemy się na kupno grillowej kiełbaski, to najlepiej wybrać produkt z jak największą ilością mięsa w swoim składzie. Aby jednak nie stracić apetytu, prezentujemy kolejny przepis z kiełbaskami w roli głównej – tymi dobrymi jakościowo, oczywiście.
     
     Grillowana kiełbaska w witaminowej odsłonie
     
     Składniki sałatki: *dobre jakościowo, tłuste kiełbaski wieprzowe (tłuszcz wytopimy na ruszcie) *mieszanka sałat *4 pomidory * bakłażan *natka pietruszki * cebula * 2 ząbki czosnku * pieprz * sól *oliwa z pierwszego tłoczenia
     
     Kiełbaski nacinamy i smażymy na ruszcie (na niezbyt wysokim ogniu, aby tłuszcz spokojnie się wytopił, a mięso nie przypaliło). Następnie grillujemy pokrojonego w talarki bakłażana i cebulę. Upieczone kiełbaski, bakłażana i cebulę dołączamy do mieszanki sałat. Dodajemy pokrojone pomidory – wcześniej sparzone i obrane ze skórki. Dodajemy czosnek (przeciśnięty przez praskę), posiekaną natkę pietruszki, 2 łyżki oliwy i przyprawy do smaku. Smacznego!

     
     Masz pytanie związane ze znakowaniem opakowań i Rozporządzeniem 1169/2011? Napisz do naszych ekspertów:
     Alicja Sidorowicz, koordynator SHOS.PL: weryfikacja@shos.pl
     Kamila Radomska-Woźniak, szefowa agencji projektowej i PR – Nonoproblemo: kamila@nonoproblemo.pl
     
     Materiał przygotowany we współpracy z ekspertem: Zuzanną Chęcińską, dietetykiem klinicznym i założycielką Food Balance. Kontakt: zuzanna@foodbalance.pl
     
     
Już za tydzień kolejny artykuł z cyklu „Wakacyjne grillowanie”.
     

.
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama