Jeżeli konsument wchodzi w spór z przedsiębiorcą, ma prawo prosić wojewódzkiego inspektora handlowego o mediację. To nic nie kosztuje.
Na podstawie ustawy z 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, jeżeli przemawia za tym charakter sprawy, wojewódzki inspektor podejmuje działania mediacyjne w celu polubownego zakończenia sporu cywilno-prawnego między konsumentem a przedsiębiorcą.
- Postępowanie mediacyjne wszczyna się na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta - mówi Bronisława Walawska-Pawlak, dyrektor Inspekcji Handlowej w Elblągu. - W toku postępowania mediacyjnego wojewódzki inspektor lub osoba upoważniona zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta, przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu.
Wtedy strony zapraszane są do Delegatury w celu zakończenia sporu.
- Wojewódzki inspektor odstępuje od postępowania mediacyjnego, jeżeli w wyznaczonym terminie sprawa nie została polubownie zakończona oraz w razie oświadczenia co najmniej przez jedną ze stron, że nie wyraża zgody na polubowne zakończenie sporu - kontynuuje Bronisława Walawska-Pawlak. - W takim przypadku oraz gdy strony nie dojdą do porozumienia, pozostaje możliwość skierowania sprawy do Polubownego Sądu Konsumenckiego lub przed sąd cywilny.
W określonych przypadkach Inspekcja Handlowa nie podejmuje działań mediacyjnych, m.in. w zakresie ubezpieczeń, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, usług edukacyjnych, usług pośrednictwa finansowego czy działalności bankowej.
1 stycznia br. weszła w życie ustawa o opłacie skarbowej, której przepisy nie przewidują opłaty skarbowej od podań i załączników. W związku z tym nie będzie ona pobierana od wniosków o przeprowadzenie mediacji w Inspekcji Handlowej.
- Postępowanie mediacyjne wszczyna się na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta - mówi Bronisława Walawska-Pawlak, dyrektor Inspekcji Handlowej w Elblągu. - W toku postępowania mediacyjnego wojewódzki inspektor lub osoba upoważniona zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta, przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu.
Wtedy strony zapraszane są do Delegatury w celu zakończenia sporu.
- Wojewódzki inspektor odstępuje od postępowania mediacyjnego, jeżeli w wyznaczonym terminie sprawa nie została polubownie zakończona oraz w razie oświadczenia co najmniej przez jedną ze stron, że nie wyraża zgody na polubowne zakończenie sporu - kontynuuje Bronisława Walawska-Pawlak. - W takim przypadku oraz gdy strony nie dojdą do porozumienia, pozostaje możliwość skierowania sprawy do Polubownego Sądu Konsumenckiego lub przed sąd cywilny.
W określonych przypadkach Inspekcja Handlowa nie podejmuje działań mediacyjnych, m.in. w zakresie ubezpieczeń, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, usług edukacyjnych, usług pośrednictwa finansowego czy działalności bankowej.
1 stycznia br. weszła w życie ustawa o opłacie skarbowej, której przepisy nie przewidują opłaty skarbowej od podań i załączników. W związku z tym nie będzie ona pobierana od wniosków o przeprowadzenie mediacji w Inspekcji Handlowej.
A