Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 18-01-2018, imieniny Małgorzaty, Piotra
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Tu już nie wejdziesz... Tu już nie wejdziesz...

Był zakup, powinna być faktura

Czy jakikolwiek legalnie działający sklep ma prawo nie wydać na życzenie klienta faktury za sprzedany towar? – pyta Czytelnik.

Odpowiada prawnik z CPF Krislex:
     Pytanie zostało sformułowane bardzo ogólnie. Co do zasady, przepis art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT (w uproszczeniu podatnicy VAT), są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Jest to określenie bezwzględnego obowiązku fakturowania pomiędzy osobami prowadzącymi działalność gospodarczą.
     W tym przypadku należy jednak domniemywać, że czytelnik jest osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Takim nabywcom sprzedawcy lub wykonujący usługę wystawiają faktury tylko na wyraźne żądanie tych osób. Ustawa nie precyzuje jednak terminu do zgłoszenia takiego żądania. Szczegóły w tej kwestii zostawiono do uregulowania przez rozporządzenie wykonawcze, które stwierdza, że fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (z pewnymi wyjątkami, niemającymi znaczenia dla odpowiedzi na pytanie czytelnika).
     Na tym jednak nie kończy się problem, gdyż istnieje spór na temat, czy termin ten dotyczy tylko faktur wystawianych obligatoryjnie, czy również faktur wystawianych na żądanie osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Według pierwszego poglądu, termin siedmiodniowy ma zastosowanie do wszystkich faktur - wystawianych obligatoryjnie jak również tych na żądanie. Drugi pogląd mówi, że w przypadku faktur na żądanie należy zastosować przepisy ogólne ordynacji podatkowej, która stwierdza, że uprawniony może żądać wystawienia rachunku przed upływem trzech miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Drugi pogląd należy uznać za niesłuszny. Zastosowanie do faktur będą miały przepisy rozporządzenia, które są przepisami szczególnymi w stosunku do ordynacji podatkowej, a faktura to szczególny rodzaj rachunku.
     Konkludując, sprzedawca nie może odmówić wystawienia faktury, jeśli nie upłynęło 7 dni od wydania rzeczy lub wykonania usługi. Należy dodać, że nie ma przeszkód do wystawienia faktury po upływie 7 dni od dokonania zakupu - rozporządzenie tego nie zabrania. W tym przypadku jednak decydująca będzie dobra wola sprzedawcy.
     

CPF Krislex
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Reklama