Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 10-12-2016, imieniny Bogdana, Julii
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

Czy konsument ma prawo do zwrotu towaru bez wad?

Aktualnie nie ma przepisu zobowiązującego sprzedawcę do przyjęcia zwrotu towaru zgodnego z umową. Jak każda umowa, również umowa kupna sprzedaży może być rozwiązana za zgodą stron umowy, a więc zwrot towaru zgodnego z umową może nastąpić wyłącznie za zgodą sprzedawcy i wynika tylko z jego dobrej woli.

W związku z częstymi pytaniami, z jakimi zwracają się konsumenci do Inspekcji Handlowej, wyjaśniamy. Podstawą do zwrotu zakupionego towaru bez wad i to wyłącznie w jednostkach handlu uspołecznionego była uchwała nr 71 Rady Ministrów z 13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancji dotyczących towarów trwałego użytku sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego (M.P. nr 21, poz. 118). Przepis ten nie dotyczył jednostek handlu prywatnego.
     Na podstawie § 27 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 30 maja 1995 r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów (Dz. U. nr 64, poz. 328), uchwała powyższa straciła moc.
     Aktualnie nie ma przepisu zobowiązującego sprzedawcę do przyjęcia zwrotu towaru zgodnego z umową. Jak każda umowa, tak również umowa kupna sprzedaży może być rozwiązana za zgodą stron umowy. Zatem zwrot towaru zgodnego z umową może nastąpić wyłącznie za zgodą sprzedawcy i wynika tylko z jego dobrej woli.
     Sprzedawca (przedsiębiorca) w celach marketingowych może zobowiązać się do przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową w określonym przez siebie czasie. Wówczas takie zobowiązanie podane do wiadomości konsumentów jest dla sprzedawcy wiążące.
     Jedynymi prawnie uregulowanymi wyjątkami są umowy z konsumentami zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Na podstawie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271), zarówno przy umowach zawieranych na odległość, jak i poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może od nich odstąpić bez podawania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy.
     O takim prawie konsument powinien być poinformowany przez przedsiębiorcę w formie pisemnej. Jeżeli przedsiębiorca tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie dziesięciu dni od uzyskania informacji o takim prawie, jednak w czasie nie dłuższym niż trzy miesiące od zawarcia umowy.
     

Jacek Błaszczyk - Inspekcja Handlowa w Elblągu
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • mam pytanie. kupiłęm wczoraj kurtkę z przeceny, za 750 zł. gdy jechałem do domu i oparem się w autobusie, okazało się ze z kurtki starła się farba i ściera sie wszędzie na zagięciach i sa białe plamy. do kurtki jest dołączona instrukcja że nie jest to wada. czy mogę ją zwrócić ? co robić ? jestem zgruzgotany i załamany :( pomocy
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    desalutant(2008-12-14)
  • Szkoda, że nie ma takiego portalu w trójmieście. Nie będę się podniecał i opisywał sprawy która dotyczy sklepu (sieci sklepów) RTV EURO AGD. Krótko: omijajcie. Zero zrozumienia i kooperacji. Zwrot, wymiana na droższy towar? Dla nich to abstrakcja. Powołują sie na dwa dni od daty zakupu. Nigdzie takiej informacji ani w sklepie, ani na fakturze nie znalazlem. Les
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Les(2010-11-09)
  • Uwaga kupujący w AUCHAN w Piasecznie tam reklamacji nie przewidują decyduje pani która ma niewielewiedzy na ten temat dla tej pani to konsument wróg nr 1.Proszę i przestrzegam kupujesz to twoje ryzyko reklamacji nie masz prawa choć tak dużo jest na ten temat dodane do prawa konsumenta, które to prawo jest notorycznie łamane w tym supermakecie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    szeligowski marian(2010-12-27)
  • Uwaga kupujący w AUCHAN w Piasecznie tam reklamacji nie przewidują decyduje pani która ma niewielewiedzy na ten temat dla tej pani to konsument wróg nr 1.Proszę i przestrzegam kupujesz to twoje ryzyko reklamacji nie masz prawa choć tak dużo jest na ten temat dodane do prawa konsumenta, które to prawo jest notorycznie łamane w tym supermakecie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    szeligowski marian(2010-12-27)
  • ktoś tu pisze głupoty !!!!! Każdy ma prawo zwrócić towar do 10 dni bez podania przyczyny !!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 4
    (2012-01-16)
  • coś ci się przyśniło
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-01-16)
  • jak zwykle jakis polaczek 2 wpisy wyzej wie lepiej, madrzejszy od inspekcji handlowej, gdzies cos uslyszal, gdzies przeczytal, ale nie do konca zrozumial
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    dziękuję za uwagę(2012-01-16)
  • Auchan w Szczecinie to porażka- tam nic nie można zwrócić oprócz wiadra mopa czy zabawek. Jedyny market który ma w nosie dobre wrażenie klienta o którym wypisują na swojej stronie, gdzie jak dojdzie do konfrontacji to się nikt do tego co tam napisane się nie przyznaje. Bardzo mocno przestrzegam przed np. nie trafionym czy zdublowanym prezentem- można zapomnieć o dobrej woli firmy Auchan- tak na pewno jest w Szczecinie, czytam że w Piasecznie też. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    Jacek Placek(2012-11-15)
  • Super, że o tym napisałeś, bo właśnie wybierałem się po parę drobiazgów do Auchan do Szczecina.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-11-15)
  • We Wrocławiu firma "Ryłko" w "Koronie" tak samo podchodzi do klienta. Po 10 min. od zakupu nie nie można już zwrócić towaru, mimo że nie był używany. Firmy które szanują klienta nie postępują tak, widocznie mają za duże dochody i im nie zależy na dobrej relacji z klientem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Zdegustowany(2012-11-21)
  • kiedy będzie info o planowanym referendum w sprawie odwołania Jaśnie Nam Panującego Nic Nie Robiącego Grzegorza N. ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    obłędem porwany(2012-11-21)
  • kiedy będzie info o planowanym referendum w sprawie odwołania Jaśnie Nam Panującego Nic Nie Robiącego Grzegorza N. ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    obłędem porwany(2012-11-21)
Reklama