Sobota 26-05-2018, imieniny Filipa, Pauliny. Dzień Matki
 

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Dochodzenie roszczeń związanych z umową sprzedaży zawieraną przez konsumenta „na odległość” – cz. 2

Elbląg, Dochodzenie roszczeń związanych z umową sprzedaży zawieraną przez konsumenta „na odległość” – cz. 2

Jeżeli sprzedawca lub gwarant (którym może być także sprzedawca) nie uznają naszych roszczeń, twierdząc np. że reklamowany towar nie podlega reklamacji, albo, że wada jest wynikiem uszkodzeń mechanicznych za które to kupujący jest odpowiedzialny, możemy w pierwszej kolejności skorzystać z postępowania mediacyjnego prowadzonego przez Inspekcję Handlową, bądź stałych mediatorów i organizacje godne zaufania, wpisani na listę mediatorów prowadzona przez Prezesa Sądu Okręgowego.

Może się jednak okazać, że w wyniku mediacji nie dojdzie do zawarcia ugody pomiędzy sprzedawcą a konsumentem. Także bark obecności na wyznaczonej mediacji przekreśla możliwość polubownego zakończenia sporu.
     W takiej sytuacji jedynym wyjściem dla konsumenta jest skierowanie sprawy na drogę sądową z powództwa cywilnego. Jeżeli wartość przedmiotu nie przekracza 10 tysięcy złotych - a tak jest w zdecydowanej większości przypadków - sprawa konsumencka powinna być rozpoznana w trybie uproszczonym. Należy pamiętać, iż w takiej sytuacji pozew, odpowiedź na pozew, sprzeciw od wyroku zaocznego i pismo zawierające wnioski dowodowe powinny być sporządzone na urzędowych formularzach, w tylu egzemplarzach ilu jest pozwanych. Jeżeli zatem pozywamy przedsiębiorcę – spółkę cywilną, to musimy wskazać w pozwie jako pozwanych wszystkich wspólników spółki cywilnej i przygotować odpowiednią liczbę pism procesowych. Ważne dla konsumenta jest to, iż z uwagi na uproszczony charakter sprawy strona wnoszącą pozew powinna wskazać okoliczności faktyczne, zarzuty i wnioski dowodowe na poparcie swojego stanowiska. Zgłoszone później mogą być rozpoznane przez sąd jedynie wówczas, gdy strona wykaże, że nie mogła ich przytoczyć wcześniej, albo jeżeli wykaże, że potrzeba powołania określonych dowodów, czy też wskazania okoliczności faktycznych wynikła później. Cechą charakterystyczną postępowania uproszczonego jest także między innymi brak możliwości powołania dowodu z opinii biegłego. Jednakże, jeżeli sąd uzna, iż sprawa jest szczególnie zawiła, albo wymaga wiadomości specjalnych nadal ja rozpoznaje, ale z pominięciem przepisów dotyczących postępowania uproszczonego. Aby pozew mógł być skutecznie wniesiony przez konsumenta należy go opłacić. W sprawach o roszczenia majątkowe jest to opłata w wysokości 5 % wartości przedmiotu sporu, nie mniej jednak niż 30 złotych. jeżeli konsumenta nie stać na opłacenie opłaty od pozwu, może wraz z pozwem złożyć wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych. Wskazane jest aby wraz z takim wnioskiem konsument złożył także oświadczenie majątkowe, z którego będzie wynikała trudna sytuacja finansowa, uniemożliwiająca dokonanie opłaty. Bardzo często w sprawach tego typu niezbędne będą wiadomości specjalne, np. w celu wyceny wartości reklamowanego towaru, albo oceny, czy kwestionowana wada obciąża sprzedającego czy jest np. wynikiem uszkodzeń mechanicznych spowodowanych przez konsumenta. W tym celu sąd może powołać dowód z opinii biegłego, a koszty tej opinii, podobnie jak pozostałe koszty procesu obciążają stronę która przegra proces.
     
     Projekt „Bezpieczeństwo zakupów w Internecie” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl