Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Poniedziałek 23-10-2017, imieniny Teodora, Seweryna
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Czerwień października Czerwień października

Dochodzenie roszczeń związanych z umową sprzedaży zawieraną przez konsumenta „na odległość” – cz. 2

Elbląg, Dochodzenie roszczeń związanych z umową sprzedaży zawieraną przez konsumenta „na odległość” – cz. 2

Jeżeli sprzedawca lub gwarant (którym może być także sprzedawca) nie uznają naszych roszczeń, twierdząc np. że reklamowany towar nie podlega reklamacji, albo, że wada jest wynikiem uszkodzeń mechanicznych za które to kupujący jest odpowiedzialny, możemy w pierwszej kolejności skorzystać z postępowania mediacyjnego prowadzonego przez Inspekcję Handlową, bądź stałych mediatorów i organizacje godne zaufania, wpisani na listę mediatorów prowadzona przez Prezesa Sądu Okręgowego.

Może się jednak okazać, że w wyniku mediacji nie dojdzie do zawarcia ugody pomiędzy sprzedawcą a konsumentem. Także bark obecności na wyznaczonej mediacji przekreśla możliwość polubownego zakończenia sporu.
     W takiej sytuacji jedynym wyjściem dla konsumenta jest skierowanie sprawy na drogę sądową z powództwa cywilnego. Jeżeli wartość przedmiotu nie przekracza 10 tysięcy złotych - a tak jest w zdecydowanej większości przypadków - sprawa konsumencka powinna być rozpoznana w trybie uproszczonym. Należy pamiętać, iż w takiej sytuacji pozew, odpowiedź na pozew, sprzeciw od wyroku zaocznego i pismo zawierające wnioski dowodowe powinny być sporządzone na urzędowych formularzach, w tylu egzemplarzach ilu jest pozwanych. Jeżeli zatem pozywamy przedsiębiorcę – spółkę cywilną, to musimy wskazać w pozwie jako pozwanych wszystkich wspólników spółki cywilnej i przygotować odpowiednią liczbę pism procesowych. Ważne dla konsumenta jest to, iż z uwagi na uproszczony charakter sprawy strona wnoszącą pozew powinna wskazać okoliczności faktyczne, zarzuty i wnioski dowodowe na poparcie swojego stanowiska. Zgłoszone później mogą być rozpoznane przez sąd jedynie wówczas, gdy strona wykaże, że nie mogła ich przytoczyć wcześniej, albo jeżeli wykaże, że potrzeba powołania określonych dowodów, czy też wskazania okoliczności faktycznych wynikła później. Cechą charakterystyczną postępowania uproszczonego jest także między innymi brak możliwości powołania dowodu z opinii biegłego. Jednakże, jeżeli sąd uzna, iż sprawa jest szczególnie zawiła, albo wymaga wiadomości specjalnych nadal ja rozpoznaje, ale z pominięciem przepisów dotyczących postępowania uproszczonego. Aby pozew mógł być skutecznie wniesiony przez konsumenta należy go opłacić. W sprawach o roszczenia majątkowe jest to opłata w wysokości 5 % wartości przedmiotu sporu, nie mniej jednak niż 30 złotych. jeżeli konsumenta nie stać na opłacenie opłaty od pozwu, może wraz z pozwem złożyć wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych. Wskazane jest aby wraz z takim wnioskiem konsument złożył także oświadczenie majątkowe, z którego będzie wynikała trudna sytuacja finansowa, uniemożliwiająca dokonanie opłaty. Bardzo często w sprawach tego typu niezbędne będą wiadomości specjalne, np. w celu wyceny wartości reklamowanego towaru, albo oceny, czy kwestionowana wada obciąża sprzedającego czy jest np. wynikiem uszkodzeń mechanicznych spowodowanych przez konsumenta. W tym celu sąd może powołać dowód z opinii biegłego, a koszty tej opinii, podobnie jak pozostałe koszty procesu obciążają stronę która przegra proces.
     
     Projekt „Bezpieczeństwo zakupów w Internecie” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl