UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Gdy dziecko idzie do szkoły

Początek nauki w szkole oznacza dla dziecka istotną zmianę trybu życia. Źródłem tych zmian są m.in. nowe dla dziecka warunki w szkole oraz w domu, związane z procesem uczenia się. Długotrwałe pozostawanie w pozycji siedzącej przy równoczesnym ograniczeniu dotychczasowej aktywności ruchowej, noszenie obciążonych tornistrów, a także pojawienie się czynników psychicznych takich jak lęk czy trema, może inicjować procesy powstawania wad postawy.

Ten moment jest zarazem pierwszym krytycznym okresem rozwoju fizycznego dziecka, w którym mogą powstać wady postawy, które z biegiem lat będą się pogłębiać, aż doprowadzą do często nieodwracalnych zmian, powodujące niekorzystne skutki zdrowotne odczuwalne przez całą resztę życia.
     Jak wynika z badań przeprowadzonych w mieście Elblągu i powiecie elbląskim, u 77 procent uczniów szkół podstawowych wykazano zaburzenia statyki i wad postawy. Przeciwdziałaniem tym zjawiskom uzależnione jest zarówno od warunków nauki w szkole, jak i od warunków w domu. Istotna jest pozycja siedząca przy ławce (stoliku, biurku). Prawidłowy dobór wysokości krzesła (fotela) i wysokości ławki (biurka) związany ze wzrostem dziecka, przedstawia poniższa tabela.

 


     Należy pamiętać, że prawidłowa pozycja siedząca jest zapewniona wtedy, gdy:
     - podeszwy stóp (w obuwiu) całą swoją powierzchnią stykają się z podłożem,
     - pomiędzy udami a blatem stołu zachowany jest prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami,
     - uda od spodu nie są uciśnięte przez krawędź siedziska, krzesła,
     - płyta stołu jest na poziomie łokci ( po położeniu przedramienia na blacie, pomiędzy przedramieniem a ramieniem powstaje kąt prosty),
     - oparcie krzesła podpiera plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa,
     - przednia krawędź siedziska nie uciska na tylną część podudzia,
     - między siedziskiem krzesła a oparciem jest wolna przestrzeń.
     
     Kręgosłup dziecka jest narażony także na nadmierne obciążenie tornistrem (plecakiem) oraz jego nieprawidłowym noszeniem. Przyjmuje się, że ciężar pełnego tornistra nie powinien przekraczać 10% masy ciała dziecka. Z dotychczas przeprowadzonych badań wynika, że część dzieci nosi zbyt ciężkie tornistry. Waga samego tornistra może wahać się w granicach od 0,5 kg nawet do 1,7kg!
     Obciążenie tornistrem może być zmniejszone przez rodziców, jeżeli kupiony zostanie plecak:
     - lekki (niektóre plecaki mogą ważyć znacznie poniżej 1 kg – bez wyposażenia),
     - wyposażony w regulowane, miękkie i szerokie szelki,
     - z usztywnianą ścianą tylną, z wyprofilowaną częścią dolną (dostosowany do krzywizny kręgosłupa),
     - z przegródkami umożliwiającymi równomierne rozłożenie zawartości plecaka.
     Przy zakupie zeszytów należy wybierać zeszyty jak najcieńsze, w miękkiej oprawie (łączny ciężar zeszytów może sięgać nawet 1 kg).
     Warto kupować jak najlżejsze i tylko niezbędne dodatkowe wyposażenie szkolne  (nie wybierać ciężkich, wieloczęściowych piórników).
     Należy też kontrolować zawartość plecaka przed każdym wyjściem do szkoły – dzieci często zabierają nieprzydatne w danym dniu podręczniki i pomoce szkolne, a także noszą przedmioty zbędne.

Marek Jarosz, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Elblągu
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Fakt dzieciaki dźwigają o wiele za ciężkie plecaki. Niejeden pierwszak ma już krzywy kręgosłup. Książki powinny zostawać w szkole.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2011-08-13)
  • Należy zreformować (sprywatyzować) oświatę i będzie po kłopocie. Wszystko inne niewiele zmieni.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    czub(2011-08-13)
  • wycofać się z durnego pomysłu sześciolatków w szkole. Szkoły nie są do tego przygotowane!!!!! brak miejsca, organizacji- klasy mieszane z siedmiolatkami. W tym wieku różnica roku to kolosalna przepaść. Ciekawa jestem ile jeszcze pani z "pomysłową" grzywką namiesza w oświacie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    zdegustowana(2011-08-13)
  • Zgadzam się!!! I wręcz powiem, że tylko!!! pani minister z tego pomysłu jest zadowolona. Wszyscy nauczyciele, rodzice, . .. mówią NIE tej decyzji. Szkoły i nauczyciele nie są do tej reformy przygotowani!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    belfrik(2011-08-14)
Reklama