Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 08-12-2016, imieniny Marii, Wirgiliusza
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

30 listopada godz. 9.14 Uff - nareszcie jesień! 30 listopada godz. 9.14 Uff - nareszcie jesień!

Gdy towar jest przeceniony

Gdy kupujemy towar przeceniony i odkrywamy jego wady, możemy go reklamować. Nie możemy reklamować tylko tych usterek, które były podstawą obniżenia ceny, natomiast wszystkie inne niezgodności podlegają reklamacji na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Obniżenie ceny towarów może nastąpić z różnych powodów. Do celów promocyjnych wykorzystuje się tzw. posezonowe obniżki cen, które tak naprawdę rozpoczynają się, kiedy sezon na dane towary jest jeszcze w pełni. Konsumenci mogą wtedy okazyjnie kupić atrakcyjne rzeczy, a dotyczy to w szczególności sezonowej odzieży. Posezonowa obniżka ma na celu pozbycie się towarów, które nie znalazły nabywców. Zamiast magazynować rzeczy, które tracą swoją wartość, handlowcy decydują się na obniżenie ceny, między innymi w celu uniknięcia kosztów przechowywania.
     Sprzedawcy decydują się na ogłoszenie wyprzedaży, kiedy zmieniają profil działalności gospodarczej albo likwidują sklep.
     Powodem przeceny może być również to, że towar nie jest pełnowartościowy, czyli zgodnie z regulacją ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz.U. 2002, nr 141, poz. 1176) - niezgodny z umową. Konsument, decydując się na kupno towaru przecenionego, powinien otrzymać pełną informację o towarze. W placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach przecenionych, obok przekreślonej dotychczasowej ceny i wyrazu „przecena” albo słów „obniżka ceny” lub „podwyżka ceny”, powinna być podana cena obniżona lub podwyższona, jej okres obowiązywania, a także przyczyna dokonanej przeceny. Jest to zgodne z rozporządzeniem Ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
     Tryb postępowania w przypadku reklamacji możemy dokładnie prześledzić na podstawie następujących przykładów.
     Konsumentka zakupiła w sklepie odkurzacz po obniżonej cenie ze względu na pękniętą obudowę, o czym została poinformowania w chwili zakupu. Po miesiącu zgłosiła w sklepie reklamację z powodu zepsutego silnika. Sprzedawca odmówił jej przyjęcia, tłumacząc tym, że odkurzacz i tak już był dostatecznie przeceniony. W takim przypadku sprzedawca nie miał racji i powinien przyjąć reklamację zepsutego silnika. Konsumentka nie ma natomiast możliwości reklamowania obudowy odkurzacza.
     Kolejny konsument zakupił obuwie przecenione z powodu nieznacznej różnicy barw między obydwoma butami, co było przyczyną przeceny i o czym był poinformowany. Po powrocie do domu postanowił zakupione obuwie z tego powodu reklamować. W tym przypadku konsument nie może reklamować obuwia, ponieważ wiedział o niezgodności, decydując się na ich zakup.
     Niezależnie od tego, co jest przyczyną reklamacji, czy to obniżona cena towaru niepełnowartościowego, czy też posezonowa wyprzedaż, konsument ma prawo taki towar reklamować. W pierwszym przypadku nie może reklamować tylko tych usterek, które były podstawą obniżenia ceny. Natomiast wszystkie inne niezgodności oraz towar z obniżką sezonową podlegają reklamacji na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002 r. (Dz. U. nr 141, poz. 1176). Termin odpowiedzialności sprzedawcy to dwa lata od wydania towaru, jednakże w przypadku rzeczy używanych termin ten może zostać skrócony za zgodą obu stron, jednak na okres nie krótszy niż jeden rok.
     Należy podkreślić, że aby konsument mógł skorzystać ze swojego uprawnienia, powinien zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy od jej stwierdzenia. Reklamacja powinna być zgłoszona sprzedawcy, gdyż to on ponosi odpowiedzialność przed konsumentem i nie ma prawa odsyłać konsumenta do producenta, importera, tudzież innych podmiotów stanowiących kolejne ogniwo w „łańcuchu handlowym”.
     

Jacek Błaszczyk - Inspekcja Handlowa w Elblągu
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
  • Moim zdaniem wyłacznie konsument ma prawa i tylko jemu wszystko sie należy, Czy nie znamy przypadków celowego niszczenia zakupionych rzeczy by je reklamować? Rzeczywistość to przestalo kupującemu sie podobać, lub jestem po imprezie, Sprzedawcy nie dajcie robić z siebie indyka konsument
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-06-08)
Reklama