Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 23-11-2017, imieniny Klemensa, Adeli
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

11.11.2017 11.11.2017

Jak jeździć po nowych rondach (odcinek 1)

 
Elbląg, Jak jeździć po nowych rondach (odcinek 1) (fot. Jacek Różański, il. WS)
Rek

Od pewnego czasu kierowcy w Elblągu mogą korzystać z dwóch nowych rond. Niestety, nie zawsze wiedzą, jak po nich jeździć. Wraz z sierżantem sztabowym Maciejem Krztoniem z wydziału ruchu drogowego elbląskiej policji postanowiliśmy przybliżyć zasady poruszania się po tych skrzyżowaniach. Dzisiaj opisujemy rondo Teatralna-Robotnicza-Browarna-Nowa.

Ronda lepiej rozładowują korki w mieście, są o wiele bezpieczniejsze od tradycyjnych skrzyżowań, o ile wszyscy kierowcy znają zasady poruszania się po nich. Najczęstszymi przyczynami kolizji drogowych na rondach jest nieustąpienie pierwszeństwa pojazdowi będącemu już na tym skrzyżowaniu (jadącemu po okręgu) lub najechaniu na tył pojazdu, który podczas opuszczania skrzyżowania zatrzymał się przed przejściem, by przepuścić pieszych. Należy pamiętać, aby takie skrzyżowania pokonywać dynamicznie, oczywiście zachowując zdrowy rozsadek i szczególną ostrożność.
     
     Co z tym kierunkowskazem?
     
Ostatnio często pojawiają się pytania i komentarze na temat włączania kierunkowskazów podczas dojeżdżania do ronda i jego opuszczania. Ile osób, tyle teorii. W zasadzie ruch po rondzie odbywa się jednokierunkowo i wystarczy włączyć prawy kierunkowskaz podczas dojeżdżania do zjazdu, w który chcemy wjechać. Z drugiej jednak strony, rondo jest skrzyżowaniem takim samym jak każde inne, tylko z wyspą pośrodku. Wydaje się więc, że nie jest błędem poprzedzenie kierunkowskazu prawego kierunkowskazem lewym podczas dojazdu do ronda, gdy mamy zamiar na nim skręcić w lewo lub zawrócić (szczególnie na rondzie o dwóch pasach ruchu), bo inni kierowcy oczekujący na wjazd na skrzyżowanie mogą szybciej podjąć decyzję o kontynuacji dalszej jazdy. Warto zauważyć także, iż na wszystkich elbląskich rondach ruch pojazdów jest regulowany za pomocą znaków pionowych, jak również poziomych. Przed każdym wjazdem stoi znak ''ustąp pierwszeństwa''. Oznacza on, iż pierwszeństwo mają pojazdy jadące po skrzyżowaniu. W przypadku braku tych znaków pierwszeństwo miałyby pojazdy nadjeżdżające z naszej prawej strony, czyli te, które dojeżdżają do skrzyżowania.
     
     Na razie bez kolizji
     
Dzisiaj opiszemy, jak prawidłowo i bezpiecznie pokonywać nowe skrzyżowanie ul. Robotnicza-Browarna-Nowa. Rondo to wprawiło w zakłopotanie wielu kierowców. Osoby, które nie podróżują po większych miastach, przyzwyczajone do małych jednopasmowych rond, gubią się na nim, często zatrzymują się na środku, próbując cofać, przez co tamują ruch i powodują duże zagrożenie dla innych pojazdów. Na szczęście nie doszło tam jeszcze do żadnego zdarzenia drogowego. Wiele osób narzeka na to skrzyżowanie, że jest źle oznakowane i nieczytelne. Mają problem z jego pokonaniem.
     Wykonaliśmy zdjęcie z drona "z lotu ptaka", które pomoże w zrozumieniu i pokonaniu tego skrzyżowania. Przyjrzyjmy się dokładnie, gdzie prowadzi poszczególny pas ruchu, który powinniśmy zająć, aby później nie było kłopotu z opuszczeniem tego ronda. Poniżej opisujemy wszystkie możliwe sytuacje na rondzie. 
     
     Sytuacja 1. Wjazd od strony Placu Słowiańskiego
     
Jadąc ulicą Robotniczą od strony Placu Słowiańskiego mamy specjalnie wyznaczony pas ruchu do skrętu w prawo, czyli w ulicę Teatralną. Skręt ten odbywa się bezkolizyjnie. Jadąc z tego samego kierunku i chcąc jechać dalej ulicą Robotniczą, trzymamy się pasa prawego. Chcąc wjechać w ulicę Browarną, zajmujemy przed wjazdem (odpowiednio wcześniej) pas lewy. Pas lewy również zajmujemy, jeśli zamierzamy skręcić w lewo, w ul. Nową, bądź jeśli będziemy zawracać do Placu Słowiańskiego. W tym przypadku nie będzie błędem, jeśli przed wjazdem włączymy kierunkowskaz lewy i przełączymy go na prawy przed zjazdem, w który będziemy chcieli wjechać.
     
     Sytuacja 2. Wjazd od strony Teatralnej
     
Jadąc ulicą Teatralną mamy również dwa pasy do wyboru, w zależności gdzie chcemy jechać. Jeśli będziemy chcieli wjechać w ulicę Robotniczą lub wjechać do stacji paliw, zajmijmy pas prawy. Jeśli będziemy kontynuowali jazdę ulicą Browarną, Nową bądź jeśli pojedziemy ulicą Robotniczą w kierunku Placu Słowiańskiego, zajmujemy pas lewy. Po wjeździe na rondo uważnie obserwujmy oznakowanie poziome. Pozwoli to uniknąć ominięcia wjazdu w ulicę, w którą chcielibyśmy wjechać. Chcąc jechać z ulicy Teatralnej na wprost (w ul. Nową), bądź w lewo w kierunku Placu Słowiańskiego, trzymajmy się środka ronda, a po minięciu wjazdu w ulicę Browarną, zjedźmy na pas prawy. Pozwoli to uniknąć ewentualnych kolizji z innymi pojazdami podczas nerwowej zmiany pasa ruchu.
     
     Sytuacja 3. Wjazd od strony Robotniczej-Gwiezdnej
     
Jadąc ulicą Robotniczą od strony ul. Gwiezdnej, od razu można skręcić w prawo w ulicę Browarną. Chcąc jechać w ulicę Nową, na wysokości przejazdu tramwajowego włączmy prawy kierunkowskaz, aby kierowca chcący z tej ulicy wyjechać odpowiednio wcześniej poznał nasze zamiary. Takie sygnalizowanie znacznie upłynni ruch. Jadąc dalej w kierunku Placu Słowiańskiego trzymajmy się pasa prawego. Jeśli będziemy chcieli jechać w lewo w ulicę Teatralną, na wysokości zjazdu w ulicę Nową zajmijmy lewy pas ruchu. Podczas manewru zawracania bądź dojazdu do stacji paliw na wysokości zjazdu w ulicę Teatralną zajmijmy pas prawy, bo późniejszą zmianę pasa z lewego na prawy będą nam uniemożliwiały urządzenia techniczne umieszczone na jezdni, tzw. separatory pasów ruchu, które są odpowiedzialne za wyznaczanie torów jazdy. Montowane są one w miejscach niebezpiecznych, w których zmiana pasa ruchu powoduje bardzo duże zagrożenie dla ruchu drogowego. Jeśli na czas nie zmienimy pasa ruchu, stosujmy się do oznakowania i nie poruszajmy się po tych urządzeniach. Bezpieczniej będzie jeszcze raz powoli objechać rondo dookoła.
     
     Sytuacja 4. Wjazd z ul. Browarnej
     
Wyjeżdżając z ul. Browarnej jeździmy po rondzie identycznie, jak podczas wjazdu od strony ulicy Robotniczej-Gwiezdnej.
     
     Sytuacja 5. Wjazd z ulicy Nowej
     
Ostatnim wjazdem na tym skrzyżowaniu jest wjazd z ulicy Nowej. Jadąc z niego w prawo w kierunku ulicy Pocztowej, trzymamy się pasa prawego. Jeśli pojedziemy na wprost, w ulicę Teatralną, musimy wjechać na pas lewy. Zauważyć można, że problem mają kierowcy chcący jechać w lewo, w kierunku targowiska miejskiego. Wtedy na wysokości zjazdu w ulicę Teatralną należy od razu zająć pas prawy, a jeśli jazdę będziemy kontynuowali w kierunku ulicy Browarnej, trzymamy się pasa lewego na którym znaki poziome wyznaczają nam kierunek jazdy '' na wprost''.
     
     Uwaga na tramwaj!
     
Pamiętajmy o przecinającym to rondo torowisku, po którym już za kilka dni będą poruszały się tramwaje! Na rondzie jest zainstalowana sygnalizacja świetlna i do niej należy się bezwzględnie stosować. W przypadku, gdyby światła nie działały, wówczas pojazd szynowy na rondzie obowiązują takie same zasady jak innych użytkowników ruchu. A więc tramwaj przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym udziela pierwszeństwa przejazdu innym pojazdom na nim już znajdującym się, a zjeżdżający z niego - ma pierwszeństwo!
     
     - Myślę, że to kwestia czasu, aby wszyscy kierowcy przyzwyczaili sie do nowych rozwiązań komunikacyjnych. Nie powinniśmy narzekać na te skrzyżowania, bo jeździ się teraz bezpieczniej i płynniej. Zachowajmy spokój i rozsądek podczas ich pokonywania. Dostosujmy się do przepisów drogowych, przypomnijmy sobie zasady, jakie opisane są w Prawie o Ruchu Drogowym. Wtedy na pewno będzie jeździło się nam bezpieczniej i pewniej - radzi sierż. sztab. Maciej Krztoń.
     Mamy nadzieję, że dzięki tym wskazówkom wielu kierowcom będzie łatwiej pokonywać opisane dzisiaj rondo. Wkrótce przybliżymy zasady jazdy na drugim nowym rondzie - przy skrzyżowaniu ulic Browarna – Brzeska – Trasy Unii Europejskiej.

Witold Sadowski
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • wjeżdżamy lewym pasem a mamy się trzymać prawego - z cyklu, jak rzecz prostą jak budowa cepa (rondo) można po polsku skomplikować
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    57 3
    AMalejużniekoniecznie(2014-08-28)
  • komu to tłumaczycie, i tak nikt nie zrozumie, dopóki NEBraski nie zaliczą dzwona, to się nie nauczą. Jak na razie poza Alstomowcami nikt z obcych tam nie jeździ, bo się boją. I dobrze
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    17 29
    kret(2014-08-28)
  • komu to tłumaczyć? NEBraski musza dzwona zaliczyć, to się nauczą. Tam ruchu nie ma poza Alstomowcami, bo reszta się boi. I tak trzymać, dalej
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    5 23
    kret(2014-08-28)
  • a Nowowiejska zamiast ronda wybudowano wielkie coś z nieekologicznym zakazem zawracania jadącym z biedronki- trzeba stać w korku ok 7 min żeby wrócić w miejsce startu ale po drugiej stronie-Węszę cichą umową z koncernami paliwowymi:)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    27 1
    (2014-08-28)
  • jak poruszać się po rondach uczą na kursie na prawo jazdy, jeździsz autem znaczy że masz ten dokument i potrafisz interpretować przepisy więc po co ten opis.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15 19
    (2014-08-28)
  • zmiany pasow nie sa latwe na takich łukach, szczegolnie jak zacznie ktos brawurowo jezdzic a inny jechac jak niedzielny
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10 2
    asad(2014-08-28)
  • Będą się tłuc jak nic
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    18 0
    (2014-08-28)
  • Tak popieprzonego i nielogicznego ronda jeszcze nie widziałam, a trochę jeżdżę. Przy zjeździe w stronę placu Słowiańskiego na obu pasach są strzałki prosto, z czego jeden pas jedzie dalej " po rondzie" a drugi skręca. Gdzie tu logika. Druga rzecz - po co na tak małym rondzie dwa pasy??!!?? Ludzie to jest wieś Elbląg, a nie Warszawa, Gdańsk czy Kraków!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    80 10
    Alexx(2014-08-28)
  • Alexx sam jesteś wieś. Zrobili normalne rondo i " światowy" ma problemy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    17 41
    (2014-08-28)
  • w elbląskim UM do spraw dróg siedzi jakiś D E BI L i wymyśla bzdury typy kontrapasy na wspólnej, " spowalniacze" na Moniuszki i takie mutacje jak to na skrzyżowaniu browarnej, teatralnej i robotniczej. Kiedy zostanie wywalony ten ktoś na zbity ryj ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    54 2
    (2014-08-28)
  • do sierżanta sztabowego - należy zwrócić szczególną uwagę kierowcom, że aby jechać po rondzie w kółko trzeba mieć włączony non stop lewy kierunkowskaz, bo cały czas zmieniamy na rondzie pas, na wewnętrzny !!!! super rozwiązanie, no ale ostatnio modne są innowacje i mamy rondo innowacyjne na skalę światową.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    23 2
    migacz(2014-08-28)
  • Ja rozumiem że jak się przeanalizuje to rondo to istnieje tam jakaś logika, ale czemu trzeba je analizować? Bo jest źle pomyślane. Jak bym był z poza Elbląga to nie dyskutował bym o nim z kolegami, nie czytał regionalnej gazety na ten temat, tylko chciałbym je pokonać bez problemów, a jest to nie możliwe, bo jest nie intuicyjne i kłuci się z logiką innych rond w tym kraju. Prosty przykład: Wjazd od strony Placu Słowiańskiego znaki i strzałki jasno informują że z obydwu pasów mogę jechać prosto, czyli w Robotniczą lub Browarną, a jak wjadę na rondo to się okazuje że kluczowe znaczenie ma pas z którego wjechałem. Kierowca ma sekundę albo 2 żeby zrozumieć co się dzieje i w najlepszym przypadku zrobi rundkę po rondzie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    81 0
    Sloma_(2014-08-28)
Reklama