Sobota 20-10-2018, imieniny Jana, Ireny
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Konsument pyta – inspektor odpowiada

Kupiłem rower, który po kilku dniach zepsuł się. Kiedy poszedłem do sklepu z reklamacją sprzedawca odesłał mnie do serwisu gwaranta, który jest poza Elblągiem? Czy słusznie postąpił?

Radosław Rzepecki z elbląskiej Delegatury Inspekcji Handlowej: Jeżeli konsument wraz z zakupionym towarem otrzymał kartę gwarancyjną to może dochodzić swoich roszczeń w stosunku do gwaranta na podstawie karty gwarancyjnej lub w stosunku do sprzedawcy na podstawie ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
     To do konsumenta należy wybór, na jakiej podstawie będzie dochodził swoich roszczeń. Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
     Udzielenie kupującemu gwarancji nie jest obowiązkowe i następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego. Określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
     Przed pojęciem decyzji z jakiego tytułu będziemy dochodzić swoich roszczeń ważne jest dokładne zapoznanie się z warunkami gwarancji. Z reguły są różne w zależności od towaru którego dotyczą oraz podmiotu udzielającego gwarancji. Gwarantem może być producent, importer, hurtownik, sprzedawca i to on określa warunki gwarancji.
     W przypadku gdy gwarant bądź jego serwis są poza miejscem zamieszkania konsumenta warto zastanowić się czy nie korzystniejsze jest zgłoszenie reklamacji na podstawie wyżej cytowanej ustawy zawiadamiając sprzedawcę o niezgodności towaru z umową i dochodzić swych roszczeń na jej podstawie. Wówczas sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji, a do konsumenta należy wybór sposobu jej załatwienia, poprzez naprawę czy poprzez wymianę towaru na nowy.
     Jak reklamacja zostanie rozpatrzona negatywnie można złożyć wniosek do Inspekcji Handlowej o przeprowadzenie mediacji. Inną możliwością jest dochodzenie swoich roszczeń z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym lub przed Polubownym Sądem Konsumenckim za zgodą stron.

oprac. A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

RTV + SZAFA
Kuchnia nowoczesna III
Kuchnia nowoczesna II
Kuchnia, a aneks kuchenny