Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Poniedziałek 20-11-2017, imieniny Anatola, Sędzimira
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

11.11.2017 11.11.2017

Konsument pyta – inspektor odpowiada

Kupiłem rower, który po kilku dniach zepsuł się. Kiedy poszedłem do sklepu z reklamacją sprzedawca odesłał mnie do serwisu gwaranta, który jest poza Elblągiem? Czy słusznie postąpił?

Radosław Rzepecki z elbląskiej Delegatury Inspekcji Handlowej: Jeżeli konsument wraz z zakupionym towarem otrzymał kartę gwarancyjną to może dochodzić swoich roszczeń w stosunku do gwaranta na podstawie karty gwarancyjnej lub w stosunku do sprzedawcy na podstawie ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
     To do konsumenta należy wybór, na jakiej podstawie będzie dochodził swoich roszczeń. Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
     Udzielenie kupującemu gwarancji nie jest obowiązkowe i następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego. Określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
     Przed pojęciem decyzji z jakiego tytułu będziemy dochodzić swoich roszczeń ważne jest dokładne zapoznanie się z warunkami gwarancji. Z reguły są różne w zależności od towaru którego dotyczą oraz podmiotu udzielającego gwarancji. Gwarantem może być producent, importer, hurtownik, sprzedawca i to on określa warunki gwarancji.
     W przypadku gdy gwarant bądź jego serwis są poza miejscem zamieszkania konsumenta warto zastanowić się czy nie korzystniejsze jest zgłoszenie reklamacji na podstawie wyżej cytowanej ustawy zawiadamiając sprzedawcę o niezgodności towaru z umową i dochodzić swych roszczeń na jej podstawie. Wówczas sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji, a do konsumenta należy wybór sposobu jej załatwienia, poprzez naprawę czy poprzez wymianę towaru na nowy.
     Jak reklamacja zostanie rozpatrzona negatywnie można złożyć wniosek do Inspekcji Handlowej o przeprowadzenie mediacji. Inną możliwością jest dochodzenie swoich roszczeń z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym lub przed Polubownym Sądem Konsumenckim za zgodą stron.

oprac. A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Reklama