Opóźnienia w dostarczaniu przesyłek ekspresowych i problemy ze złożeniem reklamacji w przypadku nienależycie wykonanej usługi – to najczęstsze zarzuty skarżących się UOKiK konsumentów wobec firm kurierskich. Samych tylko reklamacji w ubiegłym roku było blisko 55 tysięcy!
Przed Świętami wiele osób korzysta z usług firm kurierskich. Dotyczy to zarówno sytuacji, kiedy zrobiliśmy zakupy w sklepie internetowym i czekamy kolejne dni na dostarczenie towaru, jak i tych, kiedy chcemy wysłać rodzinie lub potrzebującym pomocy jakieś świąteczne podarki. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Europejskiego Centrum Konsumenckiego przypominają wszystkim o prawach konsumentów korzystających z usług kurierów.
Niekorzystne klauzule
Według danych UKE, w ubiegłym roku firmy kurierskie sprzedały blisko 3,2 miliarda usług, na które konsumenci złożyli blisko 55 tys. reklamacji. 60 procent z nich zostało uznanych, a około 30 proc. odrzuconych przez przedsiębiorców. Również UOKiK przygląda się usługom kurierskim – Urząd sprawdza, czy przedsiębiorcy stosują we wzorcach umów niedozwolone postanowienia. Efektem tych działań jest ubiegłoroczna ogólnopolska kontrola regulaminów stosowanych przez 30 firm kurierskich. W efekcie UOKiK wszczął 27 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jedno z nich dotyczyło spółki TNT Express Worldwide, wobec której Prezes UOKiK wydała właśnie decyzję.
Przeprowadzone postępowanie wykazało, że w stosowanym przez TNT Express Wordwide wzorcu umownym określającym warunki świadczenia usług znalazły się postanowienia niezgodne z prawem. Mogły one skutecznie zapobiegać egzekwowaniu praw niezadowolonych z usług konsumentów wysyłających paczkę lub oczekujących na nią.
Urząd zakwestionował między innymi postanowienia utrudniające dochodzenie roszczenia w przypadku problemów z przesyłką. Spółka kurierska wymagała złożenia reklamacji wyłącznie listem poleconym, co jednocześnie oznaczało, że inne formy – np. osobiste dostarczenie przez konsumenta – nie są możliwe. Ponadto spółka uzależniała przyjęcie reklamacji od zawarcia w niej numeru konta bankowego.
Zgodnie z prawem firma kurierska nie może narzucać formy złożenia reklamacji, niedopuszczalne jest również żądanie spełnienia dodatkowych formalności, które nie są przewidziane przez prawo. Ponadto, jeśli złożona reklamacja posiada braki, spółka powinna wezwać klienta do ich uzupełnienia w terminie 14 dni.
Prezes UOKiK nakazała zaprzestanie stosowania niedozwolonych postanowień i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 381 890,30 zł. Decyzja nie jest prawomocna – przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zakupy w zagranicznych sklepach
UOKiK zwraca uwagę na zakupy w zagranicznych sklepach i korzystanie w takim przypadku z usług firm kurierskich. Z informacji Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że konsumenci mają często problemy z zagranicznymi firmami kurierskimi. Najczęściej skarżą się na niedostarczenie lub opóźnienie w dostarczeniu przesyłki. Istotnym problemem jest także ignorowanie reklamacji zgłaszanych przez konsumentów. Bardzo często okazuje się, że pomimo polsko brzmiącej nazwy, firma zarejestrowana jest w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, o czym konsument nie wiedział lub czego się zupełnie nie spodziewał. Trudności ze zidentyfikowaniem przedsiębiorcy występują także, gdy konsument zawiera umowę z pośrednikiem, który następnie przekazuje stronie trzeciej paczkę do dostarczenia.
Zgubiona lub zniszczona przesyłka
Osoby mające problem z dochodzeniem swoich praw w związku z nienależytym wykonaniem usług przewozowych, mogą uzyskać pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym.
W przypadku spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwościami związanymi z zawarciem umowy pomocy bezpłatnej udziela powiatowy rzecznik konsumentów w Elblągu, przy ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, a także Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008. Na bezpłatną pomoc Europejskiego Centrum Konsumenckiego mogą liczyć konsumenci, korzystający z usług zagranicznych firm kurierskich działających na terytorium Unii Europejskiej oraz Norwegii i Islandii.
Źródło: UOKiK
Niekorzystne klauzule
Według danych UKE, w ubiegłym roku firmy kurierskie sprzedały blisko 3,2 miliarda usług, na które konsumenci złożyli blisko 55 tys. reklamacji. 60 procent z nich zostało uznanych, a około 30 proc. odrzuconych przez przedsiębiorców. Również UOKiK przygląda się usługom kurierskim – Urząd sprawdza, czy przedsiębiorcy stosują we wzorcach umów niedozwolone postanowienia. Efektem tych działań jest ubiegłoroczna ogólnopolska kontrola regulaminów stosowanych przez 30 firm kurierskich. W efekcie UOKiK wszczął 27 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jedno z nich dotyczyło spółki TNT Express Worldwide, wobec której Prezes UOKiK wydała właśnie decyzję.
Przeprowadzone postępowanie wykazało, że w stosowanym przez TNT Express Wordwide wzorcu umownym określającym warunki świadczenia usług znalazły się postanowienia niezgodne z prawem. Mogły one skutecznie zapobiegać egzekwowaniu praw niezadowolonych z usług konsumentów wysyłających paczkę lub oczekujących na nią.
Urząd zakwestionował między innymi postanowienia utrudniające dochodzenie roszczenia w przypadku problemów z przesyłką. Spółka kurierska wymagała złożenia reklamacji wyłącznie listem poleconym, co jednocześnie oznaczało, że inne formy – np. osobiste dostarczenie przez konsumenta – nie są możliwe. Ponadto spółka uzależniała przyjęcie reklamacji od zawarcia w niej numeru konta bankowego.
Zgodnie z prawem firma kurierska nie może narzucać formy złożenia reklamacji, niedopuszczalne jest również żądanie spełnienia dodatkowych formalności, które nie są przewidziane przez prawo. Ponadto, jeśli złożona reklamacja posiada braki, spółka powinna wezwać klienta do ich uzupełnienia w terminie 14 dni.
Prezes UOKiK nakazała zaprzestanie stosowania niedozwolonych postanowień i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 381 890,30 zł. Decyzja nie jest prawomocna – przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zakupy w zagranicznych sklepach
UOKiK zwraca uwagę na zakupy w zagranicznych sklepach i korzystanie w takim przypadku z usług firm kurierskich. Z informacji Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że konsumenci mają często problemy z zagranicznymi firmami kurierskimi. Najczęściej skarżą się na niedostarczenie lub opóźnienie w dostarczeniu przesyłki. Istotnym problemem jest także ignorowanie reklamacji zgłaszanych przez konsumentów. Bardzo często okazuje się, że pomimo polsko brzmiącej nazwy, firma zarejestrowana jest w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, o czym konsument nie wiedział lub czego się zupełnie nie spodziewał. Trudności ze zidentyfikowaniem przedsiębiorcy występują także, gdy konsument zawiera umowę z pośrednikiem, który następnie przekazuje stronie trzeciej paczkę do dostarczenia.
Zgubiona lub zniszczona przesyłka
Osoby mające problem z dochodzeniem swoich praw w związku z nienależytym wykonaniem usług przewozowych, mogą uzyskać pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym.
W przypadku spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwościami związanymi z zawarciem umowy pomocy bezpłatnej udziela powiatowy rzecznik konsumentów w Elblągu, przy ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, a także Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008. Na bezpłatną pomoc Europejskiego Centrum Konsumenckiego mogą liczyć konsumenci, korzystający z usług zagranicznych firm kurierskich działających na terytorium Unii Europejskiej oraz Norwegii i Islandii.
Źródło: UOKiK
oprac. mk