W ubiegłym roku w Delegaturze Inspekcji Handlowej w Elblągu załatwiono 244 wnioski o mediację. 159 wniosków o mediację załatwiono pozytywnie, natomiast 85 z negatywnym rezultatem dla konsumenta.
W sprawach cywilno-prawnych, jakimi są spory wynikłe z zakupu wadliwych towarów czy wadliwie wykonanych usług, Inspekcja Handlowa może tylko przeprowadzić mediację. Nie posiada natomiast żadnych form przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od sprzedawcy załatwienia roszczenia konsumenta. Mediacja jest działaniem polubownym i nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi na nią zgody. Jeżeli przedsiębiorca nie wyrazi zgody na mediację lub nie uzna roszczeń konsumenta, to jedyną możliwą formą dochodzenia roszczeń jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
Najczęściej wnioski o mediację dotyczyły artykułów przemysłowych (233 wnioski), a w szczególności obuwia (186), mebli (6), sprzętu RTV i AGD (7), sprzętu komputerowego (2), motoryzacyjnego (2) oraz innych, np. odzieży, okien, złotej biżuterii (30).
Konsumenci głównie zarzucali sprzedawcy nieuznawanie ich reklamacji. Sprzedawcy jako główną przyczynę nieuznawania roszczeń konsumenta wskazywali uszkodzenia mechaniczne, niewłaściwe użytkowanie lub brak konserwacji towaru. Poważną trudnością w dochodzeniu roszczeń konsumenta było nieposiadanie dowodów zakupu towaru.
11 wniosków o mediację dotyczyło niewłaściwej jakości usług. Kwestionowano m.in. usługi remontowo-budowlane (4), pralnicze (3), motoryzacyjne (1) i fryzjerskie (1).
Pozytywne załatwienie wniosku o mediację polegało na doprowadzeniu do zgodności towaru z umową poprzez naprawę, obniżkę wartości towaru w stopniu satysfakcjonującym konsumenta, wymianę towaru wadliwego na towar wolny od wad lub rozwiązaniu umowy sprzedaży i zwrot równowartości w gotówce za reklamowany towar.
W dalszym ciągu poważnym problem konsumentów jest nieprzyjmowanie przez przedsiębiorców zwrotu pełnowartościowych towarów. Tutaj jednak nie możemy pomóc, gdyż sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towarów pełnowartościowych, chyba że taki zwrot będzie z nim uzgodniony przed zakupem lub sam taką możliwość zadeklaruje. Wyjątkami są umowy zawierane na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa – wówczas istnieje możliwość zwrotu towaru pełnowartościowego.
Podejmowane działania w celu likwidacji źródeł powstawania sporów to przede wszystkim edukacja konsumentów i przedsiębiorców prowadzona również w trakcie mediacji. Na bieżąco edukacja konsumentów i podmiotów gospodarczych jest prowadzona w Delegaturze osobiście oraz telefonicznie. W 2005 r. bezpośrednio udzielono 1110 porad konsumentom, a 316 instruktaży przedsiębiorcom, zaś telefonicznie porad tych udzielono 1310 konsumentom, a 514 instruktaży przedsiębiorcom.
Najczęściej wnioski o mediację dotyczyły artykułów przemysłowych (233 wnioski), a w szczególności obuwia (186), mebli (6), sprzętu RTV i AGD (7), sprzętu komputerowego (2), motoryzacyjnego (2) oraz innych, np. odzieży, okien, złotej biżuterii (30).
Konsumenci głównie zarzucali sprzedawcy nieuznawanie ich reklamacji. Sprzedawcy jako główną przyczynę nieuznawania roszczeń konsumenta wskazywali uszkodzenia mechaniczne, niewłaściwe użytkowanie lub brak konserwacji towaru. Poważną trudnością w dochodzeniu roszczeń konsumenta było nieposiadanie dowodów zakupu towaru.
11 wniosków o mediację dotyczyło niewłaściwej jakości usług. Kwestionowano m.in. usługi remontowo-budowlane (4), pralnicze (3), motoryzacyjne (1) i fryzjerskie (1).
Pozytywne załatwienie wniosku o mediację polegało na doprowadzeniu do zgodności towaru z umową poprzez naprawę, obniżkę wartości towaru w stopniu satysfakcjonującym konsumenta, wymianę towaru wadliwego na towar wolny od wad lub rozwiązaniu umowy sprzedaży i zwrot równowartości w gotówce za reklamowany towar.
W dalszym ciągu poważnym problem konsumentów jest nieprzyjmowanie przez przedsiębiorców zwrotu pełnowartościowych towarów. Tutaj jednak nie możemy pomóc, gdyż sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towarów pełnowartościowych, chyba że taki zwrot będzie z nim uzgodniony przed zakupem lub sam taką możliwość zadeklaruje. Wyjątkami są umowy zawierane na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa – wówczas istnieje możliwość zwrotu towaru pełnowartościowego.
Podejmowane działania w celu likwidacji źródeł powstawania sporów to przede wszystkim edukacja konsumentów i przedsiębiorców prowadzona również w trakcie mediacji. Na bieżąco edukacja konsumentów i podmiotów gospodarczych jest prowadzona w Delegaturze osobiście oraz telefonicznie. W 2005 r. bezpośrednio udzielono 1110 porad konsumentom, a 316 instruktaży przedsiębiorcom, zaś telefonicznie porad tych udzielono 1310 konsumentom, a 514 instruktaży przedsiębiorcom.
Bronisława Walawska-Pawlak