Niedziela 18-11-2018, imieniny Karoliny, Romana
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Mediacje w imieniu klienta

W ubiegłym roku w Delegaturze Inspekcji Handlowej w Elblągu załatwiono 244 wnioski o mediację. 159 wniosków o mediację załatwiono pozytywnie, natomiast 85 z negatywnym rezultatem dla konsumenta.

W sprawach cywilno-prawnych, jakimi są spory wynikłe z zakupu wadliwych towarów czy wadliwie wykonanych usług, Inspekcja Handlowa może tylko przeprowadzić mediację. Nie posiada natomiast żadnych form przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od sprzedawcy załatwienia roszczenia konsumenta. Mediacja jest działaniem polubownym i nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi na nią zgody. Jeżeli przedsiębiorca nie wyrazi zgody na mediację lub nie uzna roszczeń konsumenta, to jedyną możliwą formą dochodzenia roszczeń jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
     Najczęściej wnioski o mediację dotyczyły artykułów przemysłowych (233 wnioski), a w szczególności obuwia (186), mebli (6), sprzętu RTV i AGD (7), sprzętu komputerowego (2), motoryzacyjnego (2) oraz innych, np. odzieży, okien, złotej biżuterii (30).
     Konsumenci głównie zarzucali sprzedawcy nieuznawanie ich reklamacji. Sprzedawcy jako główną przyczynę nieuznawania roszczeń konsumenta wskazywali uszkodzenia mechaniczne, niewłaściwe użytkowanie lub brak konserwacji towaru. Poważną trudnością w dochodzeniu roszczeń konsumenta było nieposiadanie dowodów zakupu towaru.
     11 wniosków o mediację dotyczyło niewłaściwej jakości usług. Kwestionowano m.in. usługi remontowo-budowlane (4), pralnicze (3), motoryzacyjne (1) i fryzjerskie (1).
     Pozytywne załatwienie wniosku o mediację polegało na doprowadzeniu do zgodności towaru z umową poprzez naprawę, obniżkę wartości towaru w stopniu satysfakcjonującym konsumenta, wymianę towaru wadliwego na towar wolny od wad lub rozwiązaniu umowy sprzedaży i zwrot równowartości w gotówce za reklamowany towar.
     W dalszym ciągu poważnym problem konsumentów jest nieprzyjmowanie przez przedsiębiorców zwrotu pełnowartościowych towarów. Tutaj jednak nie możemy pomóc, gdyż sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towarów pełnowartościowych, chyba że taki zwrot będzie z nim uzgodniony przed zakupem lub sam taką możliwość zadeklaruje. Wyjątkami są umowy zawierane na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa – wówczas istnieje możliwość zwrotu towaru pełnowartościowego.
     Podejmowane działania w celu likwidacji źródeł powstawania sporów to przede wszystkim edukacja konsumentów i przedsiębiorców prowadzona również w trakcie mediacji. Na bieżąco edukacja konsumentów i podmiotów gospodarczych jest prowadzona w Delegaturze osobiście oraz telefonicznie. W 2005 r. bezpośrednio udzielono 1110 porad konsumentom, a 316 instruktaży przedsiębiorcom, zaś telefonicznie porad tych udzielono 1310 konsumentom, a 514 instruktaży przedsiębiorcom.
     
Bronisława Walawska-Pawlak
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Miałam możliwość korzystać z pomocy Pani Rzecznik Praw Konsumenta i dzięki jej pomocy i wiedzy, wniosłam sprawę do sądu którą wygrałam bez żadnego problemu, odzyskałam pieniądze za wadliwe butki oraz odsetki, a osoba pozwana przezemnie zapłaciła za proces, problem dotyczył obuwia. Dzięki takim instytucjom można załatwić naprawdę wiele rzeczy, nigdy nie miałam do czynienia z sądem i niewiedziałam kompletnie jak mam postępować, ale dzięki Pani rzecznik dowiedziałam się wszystkiego i niepoprzestałam na mediacji...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    justynka(2006-03-20)
  • Mam pytanie: dlaczego jest brak kontroli w miejscach handlowych czynnych po godz. 15.00, pytanie kieruję i do Sanepidu. Czy te placówki są pod specjalną ochroną?, może boicie się iść tam na kontrolę? Np. ilość piwa nalanego do szklanki a deklarowanego?, to samo dotyczy alkoholu pow.18%, i.t.d. Do Sanepidu : brud w toaletach,brak mydła i.t.d. Pochwalcie się w tym temacie jakie macie osiągnięcia?, oczekuję wyczerpującego wywiadu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-03-23)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Serwis i oryginalne części Seat
Serwis i Części VW - HADM Gramatowski
Citroen HADM Gramatowski już otwarty!
Wypożyczalnia aut HADM Gramatowski