Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 08-12-2016, imieniny Marii, Wirgiliusza
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

Mediacje w imieniu klienta

W ubiegłym roku w Delegaturze Inspekcji Handlowej w Elblągu załatwiono 244 wnioski o mediację. 159 wniosków o mediację załatwiono pozytywnie, natomiast 85 z negatywnym rezultatem dla konsumenta.

W sprawach cywilno-prawnych, jakimi są spory wynikłe z zakupu wadliwych towarów czy wadliwie wykonanych usług, Inspekcja Handlowa może tylko przeprowadzić mediację. Nie posiada natomiast żadnych form przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od sprzedawcy załatwienia roszczenia konsumenta. Mediacja jest działaniem polubownym i nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi na nią zgody. Jeżeli przedsiębiorca nie wyrazi zgody na mediację lub nie uzna roszczeń konsumenta, to jedyną możliwą formą dochodzenia roszczeń jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
     Najczęściej wnioski o mediację dotyczyły artykułów przemysłowych (233 wnioski), a w szczególności obuwia (186), mebli (6), sprzętu RTV i AGD (7), sprzętu komputerowego (2), motoryzacyjnego (2) oraz innych, np. odzieży, okien, złotej biżuterii (30).
     Konsumenci głównie zarzucali sprzedawcy nieuznawanie ich reklamacji. Sprzedawcy jako główną przyczynę nieuznawania roszczeń konsumenta wskazywali uszkodzenia mechaniczne, niewłaściwe użytkowanie lub brak konserwacji towaru. Poważną trudnością w dochodzeniu roszczeń konsumenta było nieposiadanie dowodów zakupu towaru.
     11 wniosków o mediację dotyczyło niewłaściwej jakości usług. Kwestionowano m.in. usługi remontowo-budowlane (4), pralnicze (3), motoryzacyjne (1) i fryzjerskie (1).
     Pozytywne załatwienie wniosku o mediację polegało na doprowadzeniu do zgodności towaru z umową poprzez naprawę, obniżkę wartości towaru w stopniu satysfakcjonującym konsumenta, wymianę towaru wadliwego na towar wolny od wad lub rozwiązaniu umowy sprzedaży i zwrot równowartości w gotówce za reklamowany towar.
     W dalszym ciągu poważnym problem konsumentów jest nieprzyjmowanie przez przedsiębiorców zwrotu pełnowartościowych towarów. Tutaj jednak nie możemy pomóc, gdyż sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towarów pełnowartościowych, chyba że taki zwrot będzie z nim uzgodniony przed zakupem lub sam taką możliwość zadeklaruje. Wyjątkami są umowy zawierane na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa – wówczas istnieje możliwość zwrotu towaru pełnowartościowego.
     Podejmowane działania w celu likwidacji źródeł powstawania sporów to przede wszystkim edukacja konsumentów i przedsiębiorców prowadzona również w trakcie mediacji. Na bieżąco edukacja konsumentów i podmiotów gospodarczych jest prowadzona w Delegaturze osobiście oraz telefonicznie. W 2005 r. bezpośrednio udzielono 1110 porad konsumentom, a 316 instruktaży przedsiębiorcom, zaś telefonicznie porad tych udzielono 1310 konsumentom, a 514 instruktaży przedsiębiorcom.
     

Bronisława Walawska-Pawlak
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Miałam możliwość korzystać z pomocy Pani Rzecznik Praw Konsumenta i dzięki jej pomocy i wiedzy, wniosłam sprawę do sądu którą wygrałam bez żadnego problemu, odzyskałam pieniądze za wadliwe butki oraz odsetki, a osoba pozwana przezemnie zapłaciła za proces, problem dotyczył obuwia. Dzięki takim instytucjom można załatwić naprawdę wiele rzeczy, nigdy nie miałam do czynienia z sądem i niewiedziałam kompletnie jak mam postępować, ale dzięki Pani rzecznik dowiedziałam się wszystkiego i niepoprzestałam na mediacji...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    justynka(2006-03-20)
  • Mam pytanie: dlaczego jest brak kontroli w miejscach handlowych czynnych po godz. 15.00, pytanie kieruję i do Sanepidu. Czy te placówki są pod specjalną ochroną?, może boicie się iść tam na kontrolę? Np. ilość piwa nalanego do szklanki a deklarowanego?, to samo dotyczy alkoholu pow.18%, i.t.d. Do Sanepidu : brud w toaletach,brak mydła i.t.d. Pochwalcie się w tym temacie jakie macie osiągnięcia?, oczekuję wyczerpującego wywiadu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-03-23)
Reklama