W pierwszym półroczu 2006 r. do Delegatury IH w Elblągu wpłynęło 59 wniosków o mediację. Najwięcej, bo aż 46 wniosków, dotyczyło obuwia.
Na podstawie ustawy z 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, jeżeli przemawia za tym charakter sprawy, wojewódzki inspektor podejmuje działania mediacyjne w celu polubownego zakończenia sporu cywilno-prawnego między konsumentem a przedsiębiorcą. Postępowanie mediacyjne wszczyna się na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta. W toku postępowania mediacyjnego wojewódzki inspektor lub osoba upoważniona zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta, przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu. Strony zazwyczaj zaproszone są do Delegatury w celu zakończenia sporu.
Wojewódzki inspektor odstępuje od postępowania mediacyjnego, jeżeli w wyznaczonym terminie sprawa nie została polubownie zakończona oraz w razie oświadczenia co najmniej przez jedną ze stron, że nie wyraża zgody na polubowne zakończenie sporu. W takim przypadku oraz gdy strony nie dojdą do porozumienia pozostaje możliwość skierowania sprawy do Polubownego Sądu Konsumenckiego lub do sądu cywilnego.
W pierwszym półroczu 2006 r. do Delegatury IH w Elblągu wpłynęło 59 wniosków o mediację. Wnioski dotyczyły niezgodnego z oczekiwaniem rozpatrzenia reklamacji konsumentów na zakupione artykuły przemysłowe, a w jednym przypadku wniosek dotyczył usługi remontowo-budowlanej. Najwięcej, bo aż 46 wniosków o mediację, dotyczyło obuwia, dwa - mebli, jeden - sprzętu komputerowego, jeden - sprzętu AGD i RTV, a osiem - innych artykułów przemysłowych, takich jak odzież, wózek dziecięcy, wiertarka, aparat cyfrowy.
Wnioski o mediację były załatwiane w terminie nie przekraczającym jednego miesiąca.
Przeprowadzono 43 mediacje bezpośrednie i korespondencyjne, w tym 31 z efektem pozytywnym dla konsumenta. W 14 przypadkach przedsiębiorcy w ogóle nie zareagowali na pismo mediacyjne. Pozostałe wnioski o mediację były załatwione w lipcu.
W porównaniu do drugiego półrocza 2005 r. znacznie zmalała ilość wniosków o mediację.
Wojewódzki inspektor odstępuje od postępowania mediacyjnego, jeżeli w wyznaczonym terminie sprawa nie została polubownie zakończona oraz w razie oświadczenia co najmniej przez jedną ze stron, że nie wyraża zgody na polubowne zakończenie sporu. W takim przypadku oraz gdy strony nie dojdą do porozumienia pozostaje możliwość skierowania sprawy do Polubownego Sądu Konsumenckiego lub do sądu cywilnego.
W pierwszym półroczu 2006 r. do Delegatury IH w Elblągu wpłynęło 59 wniosków o mediację. Wnioski dotyczyły niezgodnego z oczekiwaniem rozpatrzenia reklamacji konsumentów na zakupione artykuły przemysłowe, a w jednym przypadku wniosek dotyczył usługi remontowo-budowlanej. Najwięcej, bo aż 46 wniosków o mediację, dotyczyło obuwia, dwa - mebli, jeden - sprzętu komputerowego, jeden - sprzętu AGD i RTV, a osiem - innych artykułów przemysłowych, takich jak odzież, wózek dziecięcy, wiertarka, aparat cyfrowy.
Wnioski o mediację były załatwiane w terminie nie przekraczającym jednego miesiąca.
Przeprowadzono 43 mediacje bezpośrednie i korespondencyjne, w tym 31 z efektem pozytywnym dla konsumenta. W 14 przypadkach przedsiębiorcy w ogóle nie zareagowali na pismo mediacyjne. Pozostałe wnioski o mediację były załatwione w lipcu.
W porównaniu do drugiego półrocza 2005 r. znacznie zmalała ilość wniosków o mediację.
Bronisława Walawska-Pawlak, IH w Elblągu