Czwartek 19-07-2018, imieniny Wincentego, Marcina
 

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Sprzedaż na odległość – cz. 4 – zwłoka sprzedawcy w dostarczeniu towaru

Elbląg, Sprzedaż na odległość – cz. 4 – zwłoka sprzedawcy w dostarczeniu towaru

Kiedy już w sposób dokładny zapoznamy się z ofertą sprzedawcy internetowego, niejednokrotnie podczas aukcji internetowych, ponadto uzyskamy wymagane informacje na temat samego sprzedawcy i warunków mającej być w niedługim czasie sfinalizowanej transakcji przystępujemy do ustalenia płatności za zamówiony, bądź wylicytowany towar. Musimy pamiętać, że umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia.

Oczywiście niejednokrotnie z uwagi na oszczędność środków finansowych, przy zakupach dokonywanych czy to na aukcjach, czy też ze sklepów internetowych, wybieramy opcję „przelewu on – line”, zamiast np. dostawy towaru za pobraniem. Jest to zatem nasz świadomy wybór, ciężko zatem mieć pretensje do samego sprzedawcy, który oferuje przy sposobie płatności możliwość, dokonania przez kupującego „oszczędnego” przelewu drogą elektroniczną jeszcze przed wysłaniem do niego towaru. Regulacja ustawowa, statuująca zasadę „najpierw towar – później płatność” jest odzwierciedleniem ochrony konsumenta. Będzie on zobowiązany do uiszczenia ceny lub wynagrodzenia dopiero po otrzymaniu świadczenia. Nie będzie on zatem płacił „w ciemno”. Zmniejszone jest zatem ryzyko konsumenta, który nie znajdzie się dzięki temu w sytuacji, w której zawierając umowę bez jednoczesnej obecności przedsiębiorcy, uiści należną cenę lub wynagrodzenie i pozostanie bez świadczenia, którego spełnienia oczekiwał.
     Może się zdarzyć też taka sytuacja, że kupujący zamówi dany towar „na odległość”, będzie na niego oczekiwał przez kilka dni z odłożonymi środkami finansowymi w celu dokonania płatności, jednakże listonosza bądź kuriera z paczką nie będzie widać. Może być też tak, że konsument w celu przyspieszenia transakcji, jeszcze przed dostawą towaru dokona za niego płatności. Zgodnie z ustawą jeżeli strony nie umówiły się inaczej, przedsiębiorca - sprzedawca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie trzydziestu dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy. Jeżeli przedsiębiorca nie może spełnić świadczenia z tego powodu, że przedmiot świadczenia nie jest dostępny (nawalił dostawca, skończyły się materiały z których był wykonywany dany towar, istnieje konieczność sprowadzenia określonych komponentów z zagranicy) powinien niezwłocznie, najpóźniej jednak w terminie trzydziestu dni od zawarcia umowy, zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniężną. Sprzedawca może wykonać także świadczenie zastępcze, jeżeli nie może wykonać zobowiązania z powodu choćby przejściowej niemożności spełnienia świadczenia o właściwościach zamówionych przez konsumenta. Taka możliwość musi jednak być pierwotnie zastrzeżona w umowie, ponadto świadczenie zastępcze powinno odpowiadać tej samej jakości i przeznaczeniu oraz musi być za tę samą cenę lub wynagrodzenie. Sprzedawca musi poinformować zarazem konsumenta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia tego świadczenia i odstąpienia od umowy, ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy.
     
     Projekt „Bezpieczeństwo zakupów w Internecie” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
     

Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl