UWAGA!

Turystyka na nowych zasadach

 Elbląg, Turystyka na nowych zasadach
fot. AD

Nie ma roku, w którym nie można by usłyszeć o spektakularnych bankructwach biur podróży i w konsekwencji ich klientach, wyrzucanych z hoteli lub koczujących na lotniskach w obcych krajach, z nadzieją na szybki powrót do domu. Być może o horrorach pozostawionych samym sobie turystów już nie usłyszymy. Wczoraj (17 września) weszła w życie nowelizacja ustawy o usługach turystycznych, a wraz z nią konieczność zabezpieczenia finansowego klientów imprez turystycznych.

W Polsce działa ponad 3077 organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Specyfika umów o świadczenie usług turystycznych sprowadza się do sytuacji, w której konsument płaci, ufając, że kupowana dziś usługa spełni jego oczekiwania w przyszłości, przede wszystkim będzie wykonana zgodnie z zawartą umową.
       Z doświadczeń i wieloletniej praktyki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że może dochodzić do różnego rodzaju naruszeń, dlatego przepisy określające warunki świadczenia usług turystycznych powinny zapewniać konsumentom możliwie największy stopień bezpieczeństwa i pewności należytego wykonania tych usług. Wchodząca dziś w życie nowelizacja ustawy o usługach turystycznych wprowadza nowe zasady, które są ważne zarówno dla organizatorów turystycznych, jak i konsumentów. Przepisy regulują zasady składania reklamacji, zapewniają większą ochronę konsumentów na wypadek niewypłacalności organizatora, a także kary dla nieuczciwych pilotów wycieczek.
      
       Zwrot kosztów
      
Nowe przepisy nakładają na organizatorów imprez turystycznych obowiązek zapewnienia konsumentom – na wypadek swojej niewypłacalności – pokrycia kosztów powrotu z imprezy do miejsca wyjazdu, zwrotu wpłat za imprezę w całości lub w odpowiedniej części, jeśli nie dojdzie do jej realizacji.
       Do tej pory przepisy nie dawały stuprocentowej gwarancji odzyskania przez klientów bankrutującej firmy turystycznej całości dokonanych wpłat, dopuszczając proporcjonalne obniżenie zwrotów wpłat, gdyby suma obowiązkowej gwarancji bankowej czy ubezpieczeniowej okazała się niewystarczająca.
      
       Na reklamację mamy tylko 30 dni
      
Wchodząca dziś w życie ustawa określa także, co powinna zawierać reklamacja i w jakim terminie należy ją złożyć. Zgodnie z wchodzącym w życie dziś prawem reklamacja musi wskazywać uchybienia w sposobie wykonania umowy, którą klient zawarł z organizatorem imprezy turystycznej, oraz określać nasze żądanie. Na złożenie reklamacji mamy 30 dni od zakończenia imprezy.
       Jest to istotna zmiana dla konsumentów – do tej pory nie było jasnych wytycznych mówiących o tym, co powinna zawierać reklamacja, ponadto przepisy nie precyzowały czasu na jej złożenie.
      
       Piloci wycieczek z rozszerzonymi obowiązkami
      
Obowiązek przyjmowania zastrzeżeń co do jakości usług mają również piloci wycieczek. W przypadku nieprawidłowości występujących w trakcie imprezy, konsument powinien niezwłocznie zawiadomić o tym organizatora.
       Zmianie nie ulegają terminy obowiązujące organizatora turystyki dotyczące rozpatrzenia reklamacji. Jeżeli biuro podróży nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w ciągu 30 dni od dnia zakończenia imprezy lub złożenia skargi - gdy jest składana po zakończeniu wycieczki – uważa się, że uznało ono roszczenie za uzasadnione.
       Korzystne dla klientów biur podróży może być rozszerzenie obowiązków pilota wycieczki o wskazywanie turystom lokalnych atrakcji, a także udzielanie im podstawowych informacji praktycznych i krajoznawczych dotyczących odwiedzanego kraju i miejsca.
       Nowe przepisy mogą ułatwić rozpoczęcie działalności nowym podmiotom, bowiem ograniczają niektóre formalne wymogi obciążające przedsiębiorców zajmujących się organizacją imprez turystycznych. Zniesione zostały m.in. wymagania odnośnie odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia zawodowego potrzebnych do kierowania działalnością przedsiębiorstwa turystycznego oraz jego jednostek organizacyjnych.
       Z kolei surowiej niż do tej pory traktowani będą przedsiębiorcy turystyczni, którzy wprowadzają klientów w błąd, co do uprawnień zatrudnianych przez siebie przewodników i pilotów. Na mocy nowelizacji przepisów o usługach turystycznych tego rodzaju zachowania traktowane są jako wykroczenie i podlegają karze ograniczenia wolności lub grzywny. Takiej samej karze podlegają również przewodnicy turystyczni lub piloci – sami wprowadzający w błąd co do swoich kompetencji.
       W razie pojawienia się problemów prawnych w związku z zawarciem umowy z organizatorem usług turystycznych, jej obsługą lub wypowiedzeniem konsumenci mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów, Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 800 008.
      
       Źródło: UOKiK
      
      
      
oprac. mk

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • "nakładają na organizatorów imprez turystycznych zapewnienia konsumentom na wypadek swojej niewypłacalności -pokrycie kosztów powrotu z imprezy, zwrot opłat" itd. W praktyce raczej nierealne aby ogłosić niewypłacalność bądż upadłość i zapewnić zwrot kosztów. Przepis wydaje się otwierać dopiero drogę do powództwa cywilnego o zwrot tych kosztów.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    69robi(2010-09-18)
  • Od lat jeżdżę po świecie, ale nigdy z biurem podróży - tym bardziej nie z polskim. Najlepiej zakupić bilety lotnicze, a resztę rozeznać samemu w internecie bądź na miejscu. Odchodzą wtedy wszelkie marże dla pośredników i nie ma możliwości pozostania na lodzie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    obieżyświat(2010-09-18)
Reklama