Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 22-08-2017, imieniny Marii, Cezarego
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Reklama w Elblągu
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Po burzy na Sadowej Po burzy na Sadowej

Umowa zawierana „poza lokalem przedsiębiorstwa”

Elbląg, Umowa zawierana „poza lokalem przedsiębiorstwa”

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. (Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.) poza umowami zawieranymi „na odległość” reguluje także umowy zawierane „poza lokalem przedsiębiorstwa”.

Omówienie drugiego typu umów ma kolosalne znaczenie z punktu widzenia konsumenta dokonującego zakupów nie bezpośrednio u sprzedawcy, różne są bowiem regulacje dotyczące możliwości odstąpienia od umowy. Przez pojęcie „umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa” należy rozumieć umowę zawartą poza lokalem, a także umowy zawarte w lokalu przedsiębiorstwa, ale w wyniku zorganizowanego zbierania ofert konsumentów, np. w miejscu zamieszkania konsumenta czy w miejscu jego pracy. Tylko takie sytuacje są objęte ochroną przewidzianą w treści ustawy. Nie ma tu także znaczenia z czyjej inicjatywy doszło do zawarcia umowy.
     Najistotniejsze różnice pomiędzy obydwoma typami umów dotyczą prawa konsumenta do odstąpienia od umowy. W zależności od tego z którą umową mamy do czynienia, inaczej liczy się początek biegu dziesięciodniowego terminu do odstąpienia od umowy: odpowiednio - od daty zwarcia umowy, a ściślej od daty poinformowania o tym prawie konsumenta w formie pisemnej przed zawarciem umowy lub od daty wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia , podczas gdy przy umowie zawieranej przez konsumenta „na odległość” termin ten wynosi także 10 dni ale liczony jest od daty otrzymania towaru. Inne są katalogi umów, które są wyłączone spod stosowania przepisów o umowach zawartych „poza lokalem przedsiębiorstwa” i umów zawieranych „na odległość”
     Przepisów o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do umów: o charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób, jeżeli konsument mógł uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub informacji, jak i w umowie zastrzeżono prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia, sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta, powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 EURO, o prace budowlane, dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych, ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji, dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych (usługi inwestycyjne). Ponadto przy zawieraniu umowy na odległość sprzedawca jest obowiązany podać określone informacje, których jest o wiele mniej niż przy umowach zawieranych „na odległość” sprzedawca bowiem musi okazać dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości. W razie zawierania umów w imieniu przedsiębiorcy zawierający umowę okazuje ponadto dokument potwierdzający swoje umocowanie.
     
     Projekt „Bezpieczeństwo zakupów w Internecie” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl