Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 03-12-2016, imieniny Franciszka, Ksawerego
 
Rek

UWAGA!

Usługi pralnicze

Usługi pralnicze należą do kategorii umów o dzieło. Przedmiotem umowy o dzieło jest wykonanie dzieła będącego osiągnięciem określonego z góry efektu. Rezultat ten może mieć zarówno charakter materialny, który powinien być z góry określony np. wyczyszczenie odzieży czy położenie glazury. Można za dzieło uznać również rezultat niematerialny, gdy przedmiotem świadczenia jest np. nauczenie określonej umiejętności czy przyuczenie do zawodu.

Forma umowy może być dowolna, gdyż kodeks cywilny nie zastrzega dla ważności umowy o dzieło żadnej formy szczególnej. Tak więc i umowa ustna jest ważna. Ponadto trudno przypuszczać żeby wartość usługi pralniczej przekraczała 2000 złotych, gdzie wymagana jest forma pisemna. W przypadku usług pralniczych potwierdzeniem zawarcia umowy o dzieło jest pokwitowanie wydane konsumentowi przez wykonawcę. Na pokwitowaniu powinno się znajdować dokładne określenie rzeczy oddanej do pralni, cena za usługę, termin wykonania dzieła, adnotacja o ewentualnych widocznych uszkodzeniach oraz przybliżona wartość oddanej odzieży, określona przez zamawiającego usługę. Przed podpisaniem pokwitowania warto dokładnie przeczytać jego treść, by nie dopuścić do zapisów niezgodnych ze stanem faktycznym.
     Pracownicy pralni powinni posiadać takie kwalifikacje zawodowe, by gwarantowały fachowe wykonanie usługi. Na pracownikach pralni ciąży obowiązek poinformowania konsumenta w każdym przypadku, gdy pralnia nie może zapewnić rezultatu w postaci profesjonalnie wyczyszczonej odzieży. W takim przypadku do konsumenta należy wybór czy zrezygnuje z tej usługi, czy też na swoje ryzyko powierzy pralni wykonanie usługi bez gwarancji jej dobrej jakości. Pokwitowanie powinno wówczas zawierać adnotację "usługa na ryzyko klienta".
     Przed oddaniem odzieży do czyszczenia warto zapoznać się z regulaminem wykonywania usług przez pralnię. Często umieszczony jest on na blacie stołu gdzie przyjmowana jest odzież do czyszczenia lub wisi na ścianie. Regulamin ten jest wiążący dla konsumenta nawet wtedy, gdy go nie zna, lecz przy zachowaniu należytej staranności mógł się z nim zapoznać.
     Jednak postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy tzw. niedozwolone klauzule umowne. Nie dotyczy to jednak postanowień określających główne świadczenia stron w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały określone w sposób jednoznaczny.
     Jeżeli usługa ostała wykonana niewłaściwie lub w jej wyniku została uszkodzona odzież, należy złożyć reklamację, czyli zawiadomić wykonawcę usługi o niezgodności jej wykonania z umową, której rezultatem miało być właściwe wypranie czy wyczyszczenie powierzonej odzieży. Zawiadomienie o niezgodności wykonanej usługi z umową powinno mieć formę pisemną z opisem stwierdzonych wad, określeniem naszych żądań co do sposobu doprowadzenia wyrobu do stanu zgodnego z umową i terminem realizacji tego, a także datą skierowania zawiadomienia.
     Jeżeli zawiadomienie nie zostanie sporządzone przez pracownika pralni wówczas należy tego dokonać osobiście i przekazać za pokwitowaniem pracownikowi pralni lub przesłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru na adres pralni. Kopia pisma zawiadamiającego niezgodności wykonanej usługi z umową wraz z potwierdzeniem jej nadania są ważnymi dowodami w sprawie.
     Nieustosunkowanie się właściciela pralni do skierowanych żądań w ciągu 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia o niezgodności wykonanej usługi z umową traktowane jest jako uznanie roszczeń konsumenta. Jeżeli roszczenia konsumenta nie zostaną uznane przez właściciela pralni, a próby polubownego załatwienia sporu nie przyniosą rezultatu, pozostanie konsumentowi jedynie droga sądowa z powództwa cywilnego.
     Stąd nasza rada, aby przed zawarciem umowy warto zapoznać się z regulaminem świadczenia usług przez pralnię, cennikiem usług, dokładnie sprawdzić zapisy w otrzymanym pokwitowaniu przyjęcia usługi, a także jakość wykonanej usługi na miejscu jeszcze przed odebraniem.
     
     Tekst przygotowany przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Olsztynie, Delegaturę w Elblągu

Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
Reklama