Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Środa 16-08-2017, imieniny Stefana, Rocha
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Godzina 00.23 12.08.2017 Zawada Godzina 00.23 12.08.2017 Zawada

Wadliwość towaru bądź usługi zakupionej „na odległość” – cz. 1

Elbląg, Wadliwość towaru bądź usługi zakupionej „na odległość” – cz. 1

Dokonując zakupu towaru bądź usługi za pośrednictwem np. internetu, katalogu, faksu czy też przez telefon, możemy być bardzo zadowoleni z zakupionego „dobra konsumpcyjnego”.

Może jednak się okazać, iż zakupiony np. na allegro czy z katalogu sklepu internetowego aparat cyfrowy po krótkim okresie użytkowania przestaje działać. Niestety bardzo często okazuje się, że po kontakcie ze sprzedawcą internetowym, uzyskujemy informację, iż towar zakupiony w ten właśnie sposób, nie podlega reklamacji. Nic bardziej mylnego. Nie ma znaczenia w jaki sposób dokonujemy zakupu, czy to w sposób tradycyjny, czy też „na odległość”. W każdym przypadku jeżeli stroną umowy sprzedaży jest przedsiębiorca jako sprzedawca z jednej strony, a z drugiej konsument, czyli osoba fizyczna dokonująca zakupu towaru bądź usługi w celu niezwiązanym z działalnością zawodową bądź gospodarczą, można złożyć reklamację do sprzedawcy powołując się na ustawę z dnia 27 lipca 2003 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U z 2002, nr 141, poz. 1176 z późn. zm), ewentualnie do gwaranta, powołując się na zapisy dołączonej do zakupionego produktu gwarancji.
     W pierwszym przypadku konsument, aby złożyć skutecznie taką reklamację, musi w terminie 2 miesięcy od wystąpienia niezgodności towaru z umową zawiadomić o tym fakcie sprzedawcę, i to najlepiej na piśmie. Można złożyć także reklamację drogą mailową, jednakże w takim przypadku najlepiej wysyłając maila, zaznaczyć, iż jest wymagane potwierdzenie przeczytanego maila przez odbiorcę.
     Towar jest niezgodny z umową jeżeli nie nadaje się do celu do jakiego został zakupiony, nie posiada właściwości, które powinny cechować towar danego rodzaju, albo o których to właściwości ach zapewniał sprzedawca zarówno podczas indywidualnych rozmów jak i poprzez reklamę towaru.
     Składając reklamację, konsument może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy wolny, chyba że chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Logicznym zatem jest, iż żądanie wymiany całej kuchenki gazowej zakupionej przez Internet albo z katalogu wysyłkowego z powodu zepsutego kurka od gazu nie znajdzie uzasadnienia, a właściwym sposobem załatwienia takiej reklamacji będzie naprawa. Należy pamiętać, iż przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. Jeżeli z powyższych przyczyn kupujący nie może żądać naprawy albo wymiany towaru, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.
     Okres ochrony konsumenta wynosi 2 lata. W tym terminie może on składać reklamację, przy czym uprawnień konsumenta z tego tytułu nie można ani ograniczyć ani wyłączyć. Reklamować można także rzeczy używane, w takim przypadku na zgodny wniosek stron okres odpowiedzialności sprzedawcy może zostać zmniejszony nie mniej jednak niż do roku.
     
     Projekt „Bezpieczeństwo zakupów w Internecie” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl