Czwartek 19-07-2018, imieniny Wincentego, Marcina
 

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Wadliwość towaru bądź usługi zakupionej „na odległość” – cz. 2

Elbląg, Wadliwość towaru bądź usługi zakupionej „na odległość” – cz. 2

Dokonując zakupu towaru bądź usługi za pośrednictwem np. Internetu, katalogu, faksu czy też przez telefon, możemy być bardzo zadowoleni z zakupionego „dobra konsumpcyjnego”.

Może jednak się okazać, iż zakupiony np. na allegro czy z katalogu sklepu internetowego aparat cyfrowy po krótkim okresie użytkowania przestaje działać. Niestety bardzo często okazuje się, że po kontakcie ze sprzedawcą internetowym, uzyskujemy informację, iż towar zakupiony w ten właśnie sposób, nie podlega reklamacji. Nic bardziej mylnego. Nie ma znaczenia w jaki sposób dokonujemy zakupy, czy top w sposób tradycyjny, czy też „na odległość”. W każdym przypadku jeżeli stroną umowy sprzedaży jest przedsiębiorca jako sprzedawca z jednej strony, a z drugiej konsument, czyli osoba fizyczna dokonująca zakupu towaru bądź usługi w celu niezwiązanym z działalnością zawodową bądź gospodarczą, można złożyć reklamację do sprzedawcy powołując się na ustawę z dnia 27 lipca 2003 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U z 2002, nr 141, poz. 1176 z późn. zm), ewentualnie do gwaranta, powołując się na zapisy dołączonej do zakupionego produktu gwarancji.
     Czym zatem jest gwarancja? I kogo obowiązuje? Jest to dokument dołączony do zakupionego towaru, najczęściej przez sprzedawcę. Dlatego jeżeli zakupiony towar np. przez Internet, bądź za pośrednictwem katalogu wysyłkowego, okazuje się wadliwy, możemy skorzystać poza ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej właśnie z gwarancji. Gwarancja to nic innego jak swoistego rodzaju umowa pomiędzy gwarantem, a osobą która z tej gwarancji zamierza skorzystać. Można powiedzieć ponadto, iż jest to dokument stanowiący swoiste oświadczenie gwaranta, którym może być sprzedawca, importer, ale najczęściej producent, określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Należy jednak pamiętać, iż godząc się na korzystanie z gwarancji (np. ze względu na przedłużony okres ochronny do 5 lat) zgadzamy się także na warunki zapisane w gwarancji. Dlatego też warto się zastanowić który tryb wybrać, ponieważ gwarancja nie zawsze może powodować po stronie reklamującego roszczenie o wymianę towaru na nowy wolny od wad. Częstokroć, jednym z postanowień gwarancji jest obowiązek wysłania towaru na własną rękę do serwisu i to w oryginalnym opakowaniu. Nie dochowanie staranności w tym względzie przez kupującego, będzie powodowało, iż straci on możliwość dochodzenia swoich roszczeń na podstawie gwarancji. Prawidłowe są też praktyki żądania określonego wynagrodzenia w zamian za przedłużenie okresu ochronnego gwarancji. Nikt bowiem nie jest w stanie nas do tego zmusić, a niezadowolony konsument i tak jest dodatkowo chroniony przez wyżej wspomnianą ustawę.
     Warte podkreślenia jest to, iż sprzedawca do którego zwracamy się z „wadliwym” towarem, nie może nam narzucać ani sposobu załatwienia reklamacji, ani trybu jej załatwienia. To wyłącznie od woli kupującego zależy czy skorzysta z gwarancji czy z niezgodności towaru z umową.
     
     Projekt „Bezpieczeństwo zakupów w Internecie” realizowany przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej finansowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
     

Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl