UWAGA!

Kanał Elbląski na prestiżowej liście zabytków? Są na to szanse

 Elbląg, System pochylni w Buczyńcu
System pochylni w Buczyńcu (fot. arch. MS)

Przedstawiciele Narodowego Instytutu Dziedzictwa odwiedzają pochylnie Kanału Elbląskiego. Wizyta ma związek z wnioskiem miejscowych samorządów o wpisanie tego unikatowego zabytku hydrotechniki na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Obecnie znajduje się na niej 14 miejsc w Polsce, m.in. krakowskie Stare Miasto i zamek w Malborku - informuje portal tvn24.pl

Starania o wpisanie pięciu zabytkowych pochylni na listę UNESCO zaczęły się już w październiku ubiegłego roku. Zabiega o to zarząd Związku Gmin Kanału Ostródzko-Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego, który zrzesza 11 samorządów z terenów położonych przy tej drodze wodnej.
       Wniosek w tej sprawie wysłano do Narodowego Instytutu Dziedzictwa, który uczestniczy w procedurze nominowania polskich kandydatur na listę UNESCO. W czwartek [23 sierpnia -red.] delegacja z Instytutu przyjechała po raz pierwszy, żeby obejrzeć i udokumentować fotograficznie obiekty zgłoszone przez warmińsko-mazurskie samorządy.
       Procedura wpisywania obiektu na listę światowego dziedzictwa jest bardzo długa i obwarowana wieloma wymogami. Wniosek nominacyjny musi być poprzedzony umieszczeniem zabytku na tzw. liście informacyjnej, zgłaszanej do Centrum Światowego Dziedzictwa. Jest to wykaz obiektów, które poszczególne państwa zamierzają rozważyć w najbliższych latach jako kandydatury na listę UNESCO. Kolejne etapy prac obejmują formalną, a potem merytoryczną analizę wniosku przez ekspertów komitetu UNESCO. Dopiero potem komitet podejmuje decyzję podczas corocznego walnego zgromadzenia.
       Komitet ds. Światowego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce ustalił już, że warunkiem dalszego rozpatrywania propozycji umieszczenia Kanału Elbląskiego na polskiej liście informacyjnej powinno być rozszerzenie wniosku z systemu zabytkowych pochylni na całą drogę wodną "wraz z urządzeniami hydrotechnicznymi i ich kontekstem krajobrazowym".
       - Liczymy, że na miejscu uda się przekonać przedstawicieli Narodowego Instytutu Dziedzictwa, żeby na razie wpisać na listę informacyjną jedynie odcinek pochylniowy. Dopiero, gdy to się powiedzie, można by rozszerzyć wniosek na cały kanał - powiedział sekretarz gminy Ostróda Cezary Wawrzyński.
       Jak wyjaśnił, w przypadku pochylni można udowodnić ich "autentyczność i integralność", czyli to, że te urządzenia praktycznie nie zmieniły się od czasu powstania przed 150 laty. - Byłoby to natomiast niezwykle trudne w stosunku do całego kanału z tysiącem kilometrów linii brzegowej, śluzami i odcinkami jeziorowymi - przyznał Wawrzyński
       Lokalne samorządy wiążą duże nadzieje z umieszczeniem kanału na prestiżowej liście obiektów, stanowiących wspólnie dobro ludzkości. Liczą, że wpłynie to na znaczący wzrost liczby turystów i wodniaków. Ma też ułatwić pozyskiwanie pieniędzy z funduszy regionalnych i europejskich na rewitalizację i bieżące utrzymanie tej atrakcji turystycznej.
       Obecnie na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO znajduje się 14 miejsc w Polsce, w tym krakowskie Stare Miasto i zamek w Malborku. Natomiast na polskiej liście informacyjnej figurują m.in. kopalnia rud ołowiu i srebra w Tarnowskich Górach, pienińska dolina Dunajca oraz Kanał Augustowski.
       Zbudowany w latach 1844-81 Kanał Elbląski jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu do dzisiaj systemowi pięciu zabytkowych pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach kolejowych i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.
       Kanał łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Ma ponad 150 km i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. W 2011 r. prezydent Bronisław Komorowski umieścił go na liście Pomników Historii. W ostatnich latach kanał został zrewitalizowany - prace obejmowały m.in. remont pochylni i śluz oraz pogłębianie tej drogi wodnej. Rewitalizacja zakończyła się pod koniec maja i kosztowała 111 mln zł, z czego ponad 48 mln zł to dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
      
       Źródło: tvn24.pl
      

Najnowsze artykuły w dziale Prasówka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Gdyby wniosek był dobrze napisany, nastąpiłoby to dużo wcześniej niestety.
  • Kanal Ostrodzko-Elblaski chyba poprawnie nazywa sie ten kanal a nie Kanal Elblaski
  • Kanał Elbląski!!!!! Zawsze tak było i pozostanie.
  • E tam, Olsztyn i tak powie, że jest na nie, a reszta osłów przytaknie, bo w końcu ta dziura jest stolicą województwa.
  • Znawca historyk i turysta się uaktywnia. Kanał jest i był elblaski. Żegluga jest ostrodzko- elbląska. Uważam, że obiekt wart wpisania na listę. Ale przykre jest jak mało mieszkańców Elbląga i okolic tak naprawdę płynęło kanalem, a nie tylko słyszało coś tam. Warto się wybrać w tę podróż. Bo znowu cudze chwalicie, a swoje to mało co znamy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2
    0
    elblagiokolice(2015-08-23)
  • a Ostróda powinna podlegać pod Iławę :). Iława jest lepsza od Ostródy.
  • Jeśli już chodzi o ścisłość to kanał jest z nazwy pierwotnej Oberlandzkim i powinien takim pozostać wszak nie Polacy go zbudowali. Co do walorów i niewątpliwej atrakcji jest ona poza dyskusją, choć władze samorządowe w żaden najmniejszy sposób nie potrafią go wyeksponować i udostępnić - trasy rowerowe, szlaki piesze, miejsca biwakowe i widokowe, parkingi etc. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    3
    2
    AMalejużniekoniecznie(2015-08-24)
  • NIe truj chlopie, kto cie jeszcze slucha?
  • pewno nikt, ale jak zawsze mogę liczyć na ciebie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    AMalejużniekoniecznie(2015-08-24)
  • Jedyny ratunek dla Polski to Unia militarno- gospodarcza krajów środkowej Europy: Polska, kraje bałtyckie, Finlandia, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Grecja, kraje byłej Jugosławii, Austria, Wschodnie Niemcy, Ukraina, Białoruś. Trzeba tez pomyśleć o odebraniu obwodu Królewieckiego Rosji.
  • A my będziemy mieli Kanał Sztutowsko-Krynicki (przekop mierzei)na upamiętnienie wieczystej zgody między tymi miejscowościami.
  • Po ostatnim remoncie nie sądzę aby wytrzymał jeszcze 3 lata. .. .. wały przeciekają ( te remontowane). .. do poprawki 750 metrów rowów, brak odtworzenia zaplecza, co było w dokumentacji, zdezlowane stateczki z silnikami, których silników nawet, ,fachmany, ,nie są w stanie uruchomić, zarośnięte zielskiem kanały. .. bo nie ma ludzi do wyciągania zielska. .. a administracji 23 osoby. .. .. Ogólny piciś-glancuś. .dla oka. Jedynie co im (budowniczym) wyszło to renowacja drogi z kocich łbów. .. .
Reklama