Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Środa 07-12-2016, imieniny Ambrożego, Marcina
 
Rek

UWAGA!

Minister Wiechecki przekopie Mierzeję Wiślaną?

Rosjanie nadal blokują polskim armatorom żeglugę po Zalewie Wiślanym. - Nie mamy chyba wyjścia. Trzeba zbudować kanał przez Mierzeję Wiślaną - mówi minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki z LPR. Pisze o tym Maciej Sandecki w „Gazecie Wyborczej”.

Jedyna droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Ostatniej niedzieli rosyjska straż graniczna wstrzymała ruch statków na tym szlaku - robi to systematycznie od 2003 r., najczęściej przed sezonem turystycznym. Blokada uderza głównie w Żeglugę Gdańską, której wycieczkowe statki pływają codziennie z Elbląga do Kaliningradu.
     Zdaniem Rosjan, sprawa żeglugi po Zalewie nie jest uregulowana prawnie. Stoją na stanowisku, że dwustronna umowa podpisana między Polską a ZSRR w 1946 r. wygasła.
     W tej sytuacji minister gospodarki morskiej i rybołówstwa Rafał Wiechecki z LPR chce wskrzesić projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najpierw podpiszemy dwustronną umowę z Rosjanami regulującą żeglugę przez Cieśninę Pilawską, a potem zabierzemy się za budowę - mówi minister Wiechecki.
     Pomysł przekopu Mierzei Wiślanej na poważnie został przeanalizowany już dziesięć lat temu. Zespół ekonomistów, inżynierów i architektów, którym kierował profesor Tadeusz Jednorał, prezes Pomorskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych, przygotował szczegółową koncepcję przekopu mierzei. Zgodnie z koncepcją prof. Jednorała kanał miałby biec między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Liczyłby półtora kilometra długości i 40 metrów szerokości. Jego głębokość wynosiłaby 5 m. Takie wymiary powinny umożliwić żeglugę nawet dużych jednostek towarowych, pasażerskich i rybackich. W ciągu kanału zaplanowano umieszczenie śluzy z wrotami sztormowymi, które pozwoliłyby na kontrolowanie przepływu wody oraz panowanie nad sytuacją w razie zagrożenia sztormem czy powodzią. - Budowa kanału będzie kosztować około 80 milionów zł, dobrze by było, jakby większą część tej kwoty wyłożyły lokalne samorządy - mówi minister Wiechecki.
     

oprac. PD
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Może mądrale sami się przekopią, jest brak pieniędzy na szpitale i.t.p. a mądry minister chce szastać kasą. Niech ci mądrale wezmą w dzierżawę Zalew Wiślany i kopią, a do kopania zatrudnią całe swoje rodziny. Życzę dobrego kopania.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-05-12)
  • a co masz do przekopania?? uwazam ze inwestycja chociaz droga to moze byc szansa dla rozwoju turystyki w naszym regionie ze wzgledu na brak udzialu ruskow w przeprawie z baltyku na zalew!!! wierze rowniez ze 1/3 pieniedzy da unia i napewno znajda sie jacys sponsorzy!!! wiadmo ze jest bieda w kraju.. ale czy z gory musimy potepiac decyzje panstwa??!! to w takim razie po co nam nowe autostrady nowe investycje przeciez tą fore mozna dac LENIWYM bezrobotnym ktorzy K***A MAc wola siedziec w domu brac forse za darmo bo cizko ruszyc d**e do pracy za 800zl!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    szkoda gadac(2006-05-12)
  • Bezrobotny i tak będzie siedział w domu bo jemu się nic nie opłaca i jest zwykłym leniem. Natomias nadal się upieram przy swoim. Pan Minister niech weżmie to w swoje ręce i niech jako osoba prywatna kręci ten interes.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-05-12)
  • Dla Państwa to jest mniejsza robota, niż dla mnie skopanie działki na wiosnę. To jest, od strony ekonomicznej,drobny wydatek. Problem jest od strony politycznej. Jak bardzo Rząd trzęsie portkami przed reakcją Rosji ?????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Ruler of Blaircourt(2006-05-12)
  • Słowa, słowa, słowa. Czas na czyny. Na konferencji poświęconej Kanałowi ponad rok temu byli przedstawiciele trzech ministerstw, marszałków województw, lokalnych samorządów, naukowców i zainteresowanych tematem podmiotów. I co z tego? Idea nie ma gospodarza. A czas ucieka., Uciekają kolejne projekty Europejskie i nie przybywa w regionie miejsc pracy. A my gadu, gadu wtedy, gdy Rosjanie coś namieszają. Kanał przez mierzeję jest: być albo nie być Elbląga. Tylko rozwój turystyki w regionie jest w stanie wygenerować szybko nowe miejsca pracy. A turystyka jachtowa jest najbardziej dochodową jej częścią. Rozwój Elbląga i okresy jego prosperity były zawsze związane z dostępem do morza. Mamy Kanał Elbląski, Zalew Wiślany, wzniesienie Elbląskie (małe Bieszczady), oraz możemy mieć Truso czy przekop przez mierzeje. Tylko jak na razie jakoś marnie to wygląda - na turystyce Elblążanie nie zarabiają. MOŻE WARTO JEDNAK PRZEKOPAĆ MIERZEJĘ I ZBUDOWAĆ TRUSO(w krajach skandynawskich jest więcej jachtów i motorówek niż samochodów, a festiwal Wikingów na Wolinie w trzy dni odwiedziło 30,000 turystów, a w Biskupinie podczas pikniku archeologicznego w 9 dni sprzedano ponad 90,000 biletów po 10 i 8 zł - to mówi samo za siebie) BĘDZIEMY PRZYGLĄDAĆ SIĘ DZIALANIOM MINISTRA - ZOBACZYMY, CO WARTE SĄ JEGO DEKLARACJE
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Woj. Ławrynowicz(2006-05-12)
  • To akurat tyle forsy ile w tym roku zostanie wydane na agenture kaczek CBA!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-05-13)
  • A 20 melonow na bunkier opatrznosci to bylo?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-05-13)
  • na czarnych zawsze jest
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    jarek(2006-05-13)
  • placzecie i placzecie, a zus dal swoim pracownikom 20 milionow premii za pierwszy kwartal tego roku, toc to 4 takie kwartaly i mamy kanal przekopany. ale nie, po co
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    jaroufo(2006-05-13)
  • Pomimo iz pan minister jest z LPR zdecydowanie popieram!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-05-13)
  • Pertubacje z żeglugą przez cieśminę w Kalliningradzie wynikaja przede wszyskiem z naszego podejścia do Rosjan i Rosji, przykłdenm niech będzie choćby wypowiedź na tych łamach "szkoda gadac", czy w swej opinii na ten temat w wielu punktach słusznych musial użyawać takioch sformułopwań jak "ruski"? czy przez gardło (klawiaturę) nie mogło mu przejść Rosjanie?. Może więcej szacunku dla drugiej strony a i problemy będą wtedy mniejsze.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Karol(2006-05-13)
  • Mierzeja powinna być przekopana. Dla naszego miasta to będzie naprawdę ogromna szansa na rozwój. Elbląg od zawsze był miastem portowym i tak powinno być ciągle, z Rosjanami niestety ciężko się porozumieć, więc kanał to właśnie TO rozwiązanie ! Reakcja Rosjan ? A co nas to obchodzi ? Czy oni się liczyli z naszą reakcją, podpisując z Niemcami umowę o gazociąg ? Nie. Więc i nasz rząd nie powinien zawracać sobie głowy zdaniem Rosji na temat kanału. Jestem tylko dość sceptycznie nastawiony do jego wielkości - z tego, co zostało przedstawione na planach, jest on wg mnie za mały. Rozumiem, że większy kanał = więcej pieniędzy, ale chyba lepiej raz wydać więcej, a później czerpać większe profity, które pojawiałyby się z tytułu większej ilości statków, większych statków etc. ??
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Svenovsky(2006-05-13)
Reklama