Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 28-04-2017, imieniny Piotra, Ludwika
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Interwencja w Hotelu Elbląg Interwencja w Hotelu Elbląg

Przekopiemy się na Bałtyk przez Mierzeję Wiślaną?

Warto go budować, choćby dla samego uniezależnienia się od Rosji. Kanał przyczyni się też do rozwoju regionu - mówi minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki. Rząd już umieścił tę inwestycję na liście strategicznych projektów. Kanał ma być gotowy w 2010 roku - pisze Maciej Sandecki w dzisiejszej „Gazecie Wyborczej”.

O przekop mierzei zabiegały władze województwa warmińsko-mazurskiego oraz Elbląga. Poparł ich minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki (LPR) i kanał wpisano do rządowego programu "infrastruktura i środowisko" zaakceptowanego już przez radę ministrów. O finansowanie Polska będzie zabiegać w Unii Europejskiej i NATO - dla Paktu to obszar strategiczny ze względu na bliskie sąsiedztwo z Rosją. Szacowany koszt budowy kanału to 60 mln euro.
     Inwestycja ma podtekst polityczny. Jedyna droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Rosjanie w maju wstrzymali ruch na Zalewie. Utrzymują, że umowa, na podstawie której polskie statki mogły korzystać z ich wód terytorialnych w rejonie Kaliningradu, jest już nieważna. To dlatego, że podpisywali ją jeszcze za Stalina w 1946 r. z bratnim krajem socjalistycznym. Teraz Polska jest w UE i braterstwo nie wchodzi w grę.
     Budowa ma ruszyć w 2008 r. Zgodnie z koncepcją prof. Jednorała kanał biegłby w najwęższym miejscu mierzei we wsi Skowronki położonej między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę statkom towarowym, pasażerskim i rybackim. W ciągu kanału zaplanowano 25-metrową śluzę z wrotami, które pozwoliłyby kontrolować przepływ wody i panować nad sytuacją w razie sztormu.
     Więcej w „Gazecie Wyborczej”
     

oprac. PD
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • pomysl ten zauwazylem juz na reprintach pruskich map z okresu przed wojennego, nazywal sie gdanski tor wodny czy podobnie, przekop na mierzeji mial byc przed Probernau czyli dzisiejszym Przebrnem
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    matt325(2006-08-08)
  • Urzędnicy nie słyszeli o awanturze dookoła mostu na Szkarpawie. Śluza musi mieć co najmniej 100 metrów!!! Inaczej będzie zamknięciem, a nie otwarciem Zalewu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    entuzjasta(2006-08-08)
  • I bardzo dobrze, że pani senator Gelert zaczeła w tym kierunku działać. Jakoś nie dostrzegłem, aby władze Elbląga robiły coś więcej, niż gadanie o przekopie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    sniper(2006-08-08)
  • Pani senator nie wpisała przekopu Mierzei Wiślanej do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to dokument Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, który zatwierdził rząd 1 sierpnia 2006. Żadna w tym jej zasługa. Stosowne decyzje podjęto przed piątkową akcją. Tutaj nie wystarczy popływać sobie stateczkiem i zebrać parę podpisów, żeby zmienić sytuację. Przekop to sprawa ważna dla całego regionu, a nie temat na kampanię wyborczą do promowania własnej osoby...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Francuz(2006-08-08)
  • Wszystko OK!!! Ale 25 metrów to chyba za mało? Przecież nie przepłynie wtedy prawie żadna jednostka. Mam nadzieję, że Polska nie zrobi znowu żadnego bubla...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    BOSSMAN(2006-08-08)
  • Czyli co panowie? Mamy kanal->rozwoj portu,turystyki->miejsca pracy->wiecej kasy dla naszego miasta i regionu? Moge sie juz isc upic?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    zadowolony(2006-08-08)
  • Sprawę przekopu Słonina obgadał z Wiecheckim 24 czerwca w Elblągu na Centralnych Dniach Morza.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    poinformowany(2006-08-08)
  • Z toastami za wcześnie, chyba że po małym...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    ....(2006-08-08)
  • Wyraznie jest napisane - zbuduja do 2010"!! Ja zaczynam pic!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-08-08)
  • 25 metrow szerokosci. Jesli nie bedzie to kuriozum ustawione pod katem to takiej szerokosci statki nie sa juz male. Ja bym martwil sie raczej o zanurzenie 5m.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-08-08)
  • Oj, przepraszam. Źle przeczytałem. Myślałem, że 25 metrów długości. Aż mnie to przeraziło. Ale 5 metrów głębokości wystarczy. Jednostki z większym draftem i tak tutaj wchodzić nie będą, więc o to bym się nie martwił. Także Panowie wreszcie jakieś konkrety. Gdzie i kiedy opijamy tę wspaniałą informację? Ja stawiam ;)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    BOSSMAN(2006-08-08)
  • Poroniony pomysł ! Tak naprawdę to komu jest potrzebny ten przekop ? Rybakom ? Przecież w Elblagu nie ma przemysłu stoczniowego, a te jachciki co pływają po zalewie to za mało aby wydać 60mln euro ! To jest polski surrealizm, zamiast dogadać się z sąsiadem i zapłacić im kilka rubli rocznie to się unosimy honorem ! Wot Polaczki ! Może te pieniądze lepiej przeznaczyć na rozwój elbląskiego przemysłu i tworzenie miejsc pracy ? Dziś elblążanie walczą o przekop, a jutro w Gdańsku i tak coś wymyslą abyśmy nie mogli z tego przekopu korzystać. Platforma natomiast jak dojdzie do władzy to odbierze Elblagowi port morski i będzie po ptakach! Toczymy pianę i walczymy z wiatrakami, zamiast wziąść się za prawdziwą robotę. Zbudujmy za te pieniądze kilka fabryk - odzieżowych, metalowych itp i dajmy ludziom pracę. Zbudujmy normalne stosunki z sąsiadami a oni sami nam zaproponują korzystanie z ich wyjścia w morze.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    pietru(2006-08-08)
Reklama