UWAGA!

Rząd zdecyduje o przekopie

 Elbląg, Tak wygląda wizualizacja kanału przez Mierzeję
Tak wygląda wizualizacja kanału przez Mierzeję (fot. Urząd Morski w Gdyni)

Na wtorkowym posiedzeniu rządu ma zapaść decyzja w sprawie harmonogramu przekopu Mierzei – informuje Onet. Budowa ma się rozpocząć w 2018 roku i potrwać trzy lata. Problem w tym, że projektu wciąż nie zatwierdziła Komisja Europejska.

- Najpierw zapadnie decyzja rządu o uruchomieniu wieloletniego programu budowy toru wodnego, potem zostanie uchwalona specustawa. Być może jeszcze w tym roku ruszą przetargi na projekt. Zależy nam na czasie – mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w artykule Kamil Dziubki, dziennikarza onet.pl
       Rząd ma podjąć decyzję na wtorkowym posiedzeniu. Harmonogram prac przewiduje, że w 2017 roku ma być gotowa dokumentacja techniczna, na przełomie 2018 i 2019 roku ma ruszyć budowa, a pierwsze statki mają przepłynąć kanałem w 2022 roku. Inwestycja, jak zapewnia minister Gróbarczyk, będzie sfinansowana z pieniędzy budżetu państwa.
       Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat wraz z pogłębieniem toru wodnego do Elbląga ma kosztować około 800 milionów złotych. Dzięki niej do elbląskiego portu miałyby wpływać statki o zanurzeniu do 4 metrów (obecnie około 2 metrów), długości 100 metrów i szerokości 20 m, co oznacza że terminal mógłby rocznie przeładowywać nawet 3,5 miliona ton towarów (obecnie przeładowuje około 200 tysięcy ton przy górnych możliwościach 1,5 miliona ton).
       Przeciwko inwestycji protestują mieszkańcy Krynicy Morskiej, którzy obawiają się, że przekop spowoduje zniszczenie plaż Mierzei. Przeciwko są też ekolodzy, mimo że z ekspertyz wynika, że kompensacje przyrodnicze wynagrodzą z nawiązką naturze straty, jakie spowoduje budowa kanału. Nadal też nie ma opinii Komisji Europejskiej, która musi zająć stanowisko w tej sprawie. Ma być ona znana w ciągu kilku miesięcy. - Do końca roku ogłosimy przetarg na aktualizację koncepcji oddziaływania na środowisko, by móc przedstawić Komisji Europejskiej kompleksowy projekt tego przedsięwzięcia. Chcemy działać zgodnie z dyrektywą unijną dotyczącą ochrony środowiska i na pewno projekt będziemy szeroko konsultować w społeczeństwie, także z jego przeciwnikami. Ta sprawa musi się zakończyć kompromisem, bo kanał jest ważny nie tylko pod względem gospodarczym, ale także pod względem bezpieczeństwa kraju i całej Unii Europejskiej – mówił kilka tygodni w Elblągu minister Marek Gróbarczyk.
      
       Więcej na ten temat w onet.pl 
      
oprac. RG

Najnowsze artykuły w dziale Prasówka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Pomijam kwestię zasadności budowy przekopu. .. jedni są "za", inni "przeciw" - ale co do cholery ma do tego Komisja Europejska. Jesteśmy suwerennym krajem czy nie. .. .? Po ostatnich naciskach ze strony Unii związanych z hecą wokół trybunału mam wrażenie że - Nie. Polscy Murzyni stali się niepokorni i chcą wyrwać się spod pręgierza Niemieckim Panom. .. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    19
    17
    Gagatek(2016-05-23)
  • Gagatek - chodzi o dofinasowanie - jak chcemy kasę z UE - to ich zgoda na projekt musi być, a jak samodzielnie chcemy to dźwigać - to i możemy, ale przy obecnych wydatkach rządu w trybie przyspieszonym zawita do nas GRECJA. .. .
  • Gagatek, w pełni się z Tobą zgadzam! Jestesmy wasalem UE, a nasi niektórzy politycy dla mamony sprzedali ten kraj. Nie lubię obecnej władzy, ale poprzednia z dołującym doszczętnie to państwo PSLem to był szczyt wasalstwa i rozkradania wszystkiego. Przy wszystkich złych sprawach które dzieją się obecnie, jak nasi byli naczelni politycy mają czelność donosić i pluć na Polskę na arenie UE?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12
    13
    H200(2016-05-23)
  • A do czego nam potrzebna jest zgoda UE? Nasza Mierzeja, żadnych przeciwwskazań a wręcz wskazania:ekonomiczne, militarne i turystyczne. UE niech lepiej sie zajmie Nordstreamem
  • Może Kodziarze tez będą przeciw Przekopowi? Kto sponsoruje tych tęczowych dywersantów?
  • A dlaczego juz w tym roku nie mozna zacząć?????
  • czy wiecie ile eurocentów z każdego euro wydanego w polsce unijnych pieniędzy na budowę dróg trafia do niemiec nie wiesz to ci powiem 85 eurocentów zapytasz jak to możliwe już spieszę z odpowiedzią to bardzo proste poprzednia ekipa tak się zagalopowała w prywatyzacji że ani się obejrzeli a cementownie były w rękach niemieckich no i niech teraz ktoś próbuje budować autostrady w polsce proszę bardzo ale cementu to my nie mamy no to trzeba kupić od niemców proste to może dlatego one takie drogie te autostrady.
  • Bez repolonizacji Polski nie będzie silnej i suwerennej Polski
  • Inwestycja w całości będzie finansowana z budżetu państwa. Zgoda KE jest niezbędna z powodu Natury 2000. Dlaczego siejesz dezinformację, BBSS?
  • Gagatek, a pieniąźki na przekop to wyłoźysz z własnej kieszonki czy będziesz oglądał się na Unijną kasę?. Nie dziw się więc źe ich zgoda teź musi być
  • Via Karpatia, Międzymorze, Jedwabny szlak. Tylko Miedzymorze i unia z Chinami da Polsce bezpieczeństwo. UE, Rosja i Usrael to dla Polski nic dobrego.
  • Kiedyś byli komisarze - teraz też są. Barwa się zmieniła - poprzednio czerwony teraz niebieski. Kiedyś międzynarodówka teraz hymn do wolności. Kiedyś były szuje - i teraz też są.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7
    2
    hrabia_George(2016-05-23)
Reklama