Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Niedziela 04-12-2016, imieniny Barbary, Jana
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Remont Lidla ul.Ogólna Remont Lidla ul.Ogólna

110 lat tramwaju w Elblągu

Elbląg, 110 lat tramwaju w Elblągu Pan Edwin Gutowski, najstarszy elbląski tramwajarz (fot. Damian Matwiejczyk)

W miniony piątek elbląskie tramwaje obchodziły 110 urodziny. Podczas uroczystości wręczono odznaczenia zasłużonych pracowników spółki Tramwaje Elbląskie, zaprezentowano też nowy model tramwaju, który będzie jeździł po Elblągu.

O planach rozwoju komunikacji miejskiej mówił Bogdan Kaliński, dyrektor spółki Tramwaje Elbląskie. Zapowiedział, że w przyszłym roku powstaną nowe odcinki trakcyjne wzdłuż ul. Ogólnej, a w kolejnych latach – wzdłuż Al. Odrodzenia, ul. 12 Lutego i ul. Fromborskiej.
     Od przyszłego roku po Elblągu jeździć będzie nowoczesny niskopodłogowy tramwaj wyprodukowany w Bydgoszczy, oznaczony symbolem 121N. Pojazd ma długość ponad 20 metrów i pomieści 122 pasażerów (41 miejsc siedzących, 81 stojących). Wewnątrz wozu zainstalowany będzie monitoring, by motorniczy widział pasażerów. Siedzenia w tym tramwaju wykonane będą z „wandaloodpornego” materiału, którego nie można przeciąć nożem czy żyletką. Elbląg jest pierwszym miastem w Polsce, które będzie miało niskopodłogowy pojazd wyprodukowany przez polską firmę.
     Dyrektor Bogdan Kaliński pochwalił także wyszkoloną i profesjonalną kadrę Tramwajów Elbląskich, która obecnie liczy 133 osoby. Szczególnie zasłużonym pracownikom spółki prezydent Henryk Słonina, wręczył odznaczenia państwowe przyznane przez prezydenta RP. Złoty Krzyż Zasługi otrzymał zastępca dyrektora spółki Ryszard Murawski, Srebrny - Maria Kupczyńska i Marek Prochera, Brązowy trafił do Andrzeja Sawickiego.
     Organizatorzy przygotowali na wieczór specjalny tort w kształcie tramwaju. Podczas poczęstunku rozmawialiśmy z Edwinem Gutowskim, najstarszym tramwajarzem w Elblągu.
     
     Jak długo pracował Pan jako tramwajarz?
     Edwin Gutowski Tylko 43 lata. W listopadzie 1990 roku ukończyłem 65 lat i przeszedłem na emeryturę. Ale to wcale nie znaczy, że nie jestem tramwajarzem, do dziś się nim czuję. Gdy idę z żoną na spacer, głowa sama odwraca mi się w kierunku tramwajów.
     
     Czy Pan również uważa, że to zaszczyt być tramwajarzem. Miło wspomina Pan pracę?
     Tak. Byli tacy, którzy mówili, że się w tramwaju urodziłem. Dla mnie tramwaj to było i jest wszystko. Bardzo miło to wspominam. Na początku było biednie, ale wesoło.
     
     Jak podoba się Panu projekt nowego tramwaju?
     Ładny. Aby tylko nam wszystkim dobrze służył.
     
     Czy widziałby Pan siebie w roli motorniczego tak nowoczesnego pojazdu?
     Ja jeździłem takimi, jakie wtedy były. Stopniowo zaczęły przychodzić nowe, którymi też miałem okazję jeździć. Gdy byłem jeszcze motorniczym, przyszły dwa pierwsze nowe tramwaje z Łodzi, wyznaczono mnie do tych wozów. Potem pomaleńku przychodziły coraz nowsze. Jak zdążę, chętnie przejadę się i tym nowym.
     
     Jako elbląski tramwajarz jest Pan dumny z tego, że komunikacja tramwajowa w naszym mieście obchodzi dziś 110 urodziny?
     Tak, jestem bardzo dumny. Zawsze powtarzam, że wszyscy uczeni narobili wiele różnych rzeczy, tylko jednej rzeczy nie wymyślili – na życie nie ma hamulca. A szkoda. Ja bym chciał doczekać jeszcze kolejnych rocznic. Kilka lat temu marzyłem, żeby być na stuleciu tramwaju. Dziś świętujemy razem 110 rocznicę. Jestem bardzo szczęśliwy.
     

OK
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • W nastepnym roku pojawi się 6 nowych tramwajów, a nie jeden redakcjo. Wszystkie zostaną dostarczone w okresie od września do grudnia 2006r.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-11-29)
  • tramwaje będą polskie, bo tańsze, ale jak bedzie ich jakość dorównywała szynobusom, które "jeździły" na trasie kolei zalewowej to ja kupuje wrotki.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    rowerzysta(2005-11-29)
  • Chyba sie ktoś pomylił ze ul. 12 lutego ma jeżdzić tramwaj. ja jako mieszkaniec tej ulicy protestuję zeby tramwaj jezdził koło moich okien
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-11-29)
  • nowe trasy, które maja się dublowac (np 12 lutergo - co ta trasa da !!!!!) a ludzi coraz mniej w tramwajach - paranoja
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-11-29)
  • Drogi poprzednku co ci da to Ci powiem - z okien tramwaju będziesz mógł podziwiać (oczywiście przejeżdzając ) siedzibę SLD przy ul. 12 Lutego 5A
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-11-29)
  • najwazniejsze jest to ze w elblagu sa tramwaje a w olsztynkowie moga o nich sobie tylko pomarzyc , oto dowod ze mamy cos czego olsztyn nam zazdrosci .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    jacko(2005-11-29)
  • szynobus z pesy ktory jezdzil na trasie do braniewa mial srednio na tydzien trzy awarie, a niekiedy taka awaria trwala tydzien , jesli nasze nowe tramwaje beda wierna kopia tego bubla to nie dlugo sie nimi nacieszymy bo beda ozdoba nie miasta tylko zajezdni .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-11-30)
  • Na 20 metrów długości 41 miejsc siedzących - to strasznie mało - ten nowy tramwaj jest nieergonomiczny - widziałem tą maszynę, która ma jeździć po naszym mieście, poza tym to wyrób polski, a polskie wyroby nie mają najlepszej reklamy, porównując te polskie tramwaje (wyprodukowane później niż te zachodnie), które obecnie jeżdżą po mieście z tymi sprowadzonymi (zachodnimi) to od razu widać, że jesteśmy daleko za cywilizacją, wątpię, żebyśmy przez te 20-30 pare lat ją nadgonili, cała ta inwestycja śmierdzi mi słabym efektem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-11-30)
  • to sie zajmij dokladnie praca a nie wszytko na odpie.....ol zeby tylko posiedziec przed komputerem i zabierac glos na forach..... mentalnosc polakow.. heh... jeden drugiego krytykuje a sam nie robi nic pozytecznego..... jedzcie wszyscy do anglii
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    E(2005-11-30)
  • Niektórzy ludzie sa strasznymi debilami: mówią nie budowac linni tramwajowych, bo mało ludzi jexzdi komunikacja podobno; inni nie budować hal sportowych, bo ponoć nie ma sportowców wysokiej rangi w Elblągu, WIECIE CO PUKNIJCIE SIE W ŁEB, a z takim mysleniem to się przeprowadźcie do OLSZTYNA!!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-11-30)
  • Kochany puknij się także i to mocno - pamietaj ze ty i inni bedą tego bubla utrzymywać
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-12-01)
  • Tramwaj [ang.], pojazd mech. szynowy napędzany silnikiem elektr. zasilanym z sieci trakcyjnej, stosowany do przewozu ludzi w miastach; skład — zwykle 2 lub 3 wagony silnikowe; pierwszy t. elektr. uruchomiono 1881 w Berlinie (na ziemiach pol. — 1894 we Lwowie, w Warszawie dopiero 1908); w dawnych t. konnych (pierwszy 1832 w Nowym Jorku) wagony ciągnęły konie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Kumaty(2005-12-07)
Reklama