Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 24-11-2017, imieniny Jana, Flory
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Jesienne spacery. Jesienne spacery.

Co dalej z asystentami osób niepełnosprawnych?

 
Elbląg, Co dalej z asystentami osób niepełnosprawnych? Podczas czwartkowej sesji elbląscy radni zdecydują o dalszym losie asystentów osób niepełnosprawnych (fot. arch. WS)
Rek

W czwartek (29 stycznia) na sesji Rady Miejskiej odbędzie się kluczowe głosowanie dla dalszego funkcjonowania w naszym mieście programu asystenta osób niepełnosprawnych. Program ten cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców i zapotrzebowanie na pomocną dłoń asystentów rośnie.

Marta Kowalczyk: - Od ubiegłego roku, m. in. dzięki pana zaangażowaniu jako radnego funkcjonuje w Elblągu program Asystent Osób Niepełnosprawnych, dzięki któremu wiele osób uzyskało możliwość, by niekiedy po latach przebywania w domu, wyjść ponownie do miasta, do ludzi. W tym roku na realizację tego przedsięwzięcia zarezerwowano 80 tys. zł, czyli o 30 tys. więcej niż w roku ubiegłym. Czy według pana, nie będzie problemu, podczas głosowania i elblążanie nadal będą mogli korzystać z pomocy asystentów?
     
     Wojciech Rudnicki (radny SLD): - Myślę, że nie będzie problemu z przegłosowaniem tego zadania przez radnych, chociaż trzeba poczekać do czwartku, kiedy odbędzie się posiedzenie Rady Miejskiej i wszystko będzie wiadomo. Z mojej strony deklaruję, iż zawsze będę wspierał środowisko osób niepełnosprawnych i będę robił wszystko, aby program Asystent Osób Niepełnosprawnych był realizowany w naszym mieście w przyszłości.
     
     - Tak naprawdę czterech asystentów na takie miasto jak Elbląg, to trochę mało. Czy są szanse, żeby w przyszłości znalazły się środku, aby zatrudnić jeszcze dwóch asystentów?

     - Zdaję sobie sprawę, że czterech asystentów to jest mało na takie miasto jak nasze, w tym roku zaplanowane jest o 30 tys. złotych więcej, co powinno się wiązać ze zwiększeniem zatrudnienia. A jeżeli chodzi o kolejne lata - zwiększenie zatrudnienia asystentów będzie uzależnione od zapotrzebowania na te usługi oraz oczywiście od możliwości finansowych budżetu miasta. Co roku będę wnioskował o zwiększenie nakładów na te zadanie.
     
     - Czy program nadal będzie realizował ERKON, czy będzie ogłoszony nowy konkurs na to zadanie?
     - W tej kwestii należy się zwrócić do zleceniodawcy tego zadania, czyli Gminy Miasto Elbląg. Moja opinia jest bardzo pozytywna, jeżeli chodzi o dotychczasowego wykonawcy (ERKON). Myślę, że ERKON powinien dalej realizować to zadanie, ma już przecież doświadczenie w tej kwestii.
     
     - Od ubiegłego roku pracuje pani jako asystentka osób niepełnosprawnych. Ilu asystentów obecnie pomaga w naszym mieście osobom starszym i niepełnosprawnym?
     Beata Paczkowska: - Cztery osoby pomagały do końca grudnia w wymiarze pracy 0,5 etatu. Każdy z nas pracował więc 80 godzin z potrzebującymi w miesiącu, ale to za mało.
     
     - Jakie są realne potrzeby?
     - Prawda jest taka, że potrzeby są znacznie większe. Każdy z asystentów powinien pracować przynajmniej 120 godzin, bo tylu jest potrzebujących. Teraz osoby starsze i na wózkach czekają na nas, żeby pomóc im załatwić sprawunki.
     
     - Chętnych przybywa, a asystentów nie. Czy długo trzeba obecnie czekać na termin, kiedy asystent, będzie mógł pomóc kolejnej osobie?

     - Obecnie czekamy na decyzję Rady Miejskiej. Program realizowany w ubiegłym roku, zakończył się z końcem grudnia. Kiedy będzie decyzja i pieniądze, będzie można ruszyć z programem.
     
     - W tegorocznym budżecie na program asystent osób niepełnosprawnych zarezerwowano 80 tys. zł, czy to wystarczająca kwota na utrzymanie przez cały rok dla asystentów, koordynatora odbierającego zgłoszenia z miasta, opłacenie ubezpieczeń i rachunku za telefon?
     Zbigniew Puchalski: - Aplikujemy o więcej, bo potrzeby społeczne są większe. Zgłasza się do nas coraz większa liczba potrzebujących. W ubiegłym roku kwota dofinansowania wynosiła 50 tys. zł, ale program zaczął działać w maju, więc jakoś to prowadziliśmy, dokładając własne środki.
     
     - Kiedy elblążanie, którzy potrzebują pomocy asystenta, będą mogli z niego skorzystać?
     -To jest decyzja Rady Miasta i Prezydenta. Wszystko zależy od procedur samorządowych, bo to usługa finansowana z budżetu miasta Elbląga, choć z wkładem własnym Elbląskiej Rady Konsultacyjnej Osób Niepełnosprawnych. Chcielibyśmy zacząć już w styczniu, bo ludzie starsi i niepełnosprawni czekają, ale wszystko w rękach władz. Wszystko jak się wydaje, jest jednak na dobrej drodze.
     
***
     Program Asystentów Osób Niepełnosprawnych w Elblągu działa od maja 2014 roku. Usługi asystenckie obejmują pomoc asystenta w wyjściu, powrocie oraz dojazdach w wybrane przez klienta miejsce (np. dom, praca, szkoła, kościół, lekarz, urzędy, znajomi, rodzina, itp.), na rehabilitację i zajęcia terapeutyczne, kursy i szkolenia zawodowe, pomoc w zakupach. Asystent może pomóc przynieść zakupy o wadze jednorazowo do 5 kg. Opłata za usługę wynosi 1 zł za godzinę. Opłata pobierana jest przez asystenta z góry za pokwitowaniem. Jednocześnie warunkiem takiej usługi jest czynne uczestnictwo osoby niepełnosprawnej. W trakcie trwania programu zgłoszenia przyjmowane są w dni robocze w godzinach 8-14 pod numerem tel. (55) 232 69 35.

rozmawiała Marta Kowalczyk
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • może zamiast paybecku na festynach dołożyć parę groszy na asystentów? Ci ludzie są na prawdę potrzebni w mieście!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8 0
    jurka(2015-01-26)
  • Moim zdaniem powinno byc wiecej takich osób. Pomoc tych osób widzę przed wejsciem do szpitala wojewódzkiego, dlaczego a wiec. Przejeły by załatwianie spraw w szpitalu od osób niepelnosprawnych. Wtedy czulibysmy sie na równi z osobami sprawnymi bo system nas nie rozróznia i placimy po trzykroc wiecej od osób zdrowych. Jezeli dyrekcja szpitala tego nie rozumie jak i władze miasta to moze asystęci przed szpitalem to jest to. Osoby takie łatwo rozpoznac idą bardzo powoli na kulach choc samochodem jada normalnie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 1
    colorado(2015-01-26)
  • A ja mysle ze czas załatwienia tego tematu dawno minoł. Prezydent wybrany P dyrektor na wiele nie liczy. Przy załatwieniu tego tematu nie bedzie kamer przemówien i odznaczen, notable nie sa zainteresowani osobami niepełnosprawnymi, tylko korzysciami z tego płynącymi[ wykreowanie własnej osoby i podniesienie notowan w rankingach. Czas ten minol, teraz nam pozostaje modlitwa o zdrowie, bo nasi wybrancy juz o nas zapomnieli.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 1
    (2015-01-26)
  • Moze taka mała podpowiedz. Byłam w Olsztynie na ul Żołnierskiej w szpitalu. Tez sa barierki[ parkometry], przy wyjezdzie spytałam pana z obsługi czy osoby niepełnosprawne maja jakies ulgi-- oczywiscie pada odpowiedz. Pan wzioł karte osoby niepełnosprawnej spisał numer karty na bilecie parkingowym i zyczyl miłego dnia. Mozliwe ze za tego typu usługi parkingowe płacą Mopsy lub instytucje zwiazane z osobami niepełnosprawnymi
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 0
    col(2015-01-26)
  • Potrzeby społeczne na tego typu usługi są ogromne, więc pozostaje wierzyć władzy w jej ludzkie oblicze, że bedzie dobrze i kontynuacja projektu bedzie!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 0
    bardzozainteresowana(2015-01-26)
  • Jak zwykle Ryszard Manekin Klim. .. ten nie ma dosc, po trupach bedzie chapal
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 1
    Ilonnnna(2015-01-26)
  • Cała prawda -, ,Dziennik Gajowego Maruchy''
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    bądźotwarty(2015-01-26)
  • To wszystko to lipa. Pielęgniarki w PCK-u, za opiekę w domu u podopiecznych dostają ok. 6 złotych/godzinę. To skandal!!!Za ciężką pracę: dźwiganie, mycie, sprzątanie, palenie w piecach, noszenie węgla. To skandal. .. !!!Banda złodziei. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 0
    (2015-01-26)
  • Mopsy nie płacą za usługi parkingowe w żadnym miesie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2015-01-27)
  • jeszcze chwila i w tym mieście przeznaczycie to 80 000 zł na rozdawanie chleba na ulicach. tylko na wasze pensje zawsze musi starczyć. w więc wszystko w górę, a dzieci za granice.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    1 0
    (2015-01-27)
  • a gdzie jest pani Krysrtyna, "pomysłodawczyni" projektu. miało być na bogato!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    0 1
    (2015-01-28)
  • do Ilonnnna - Pan Ryszard klim wygląda jak wygląda. Na pewno nie jest to chłopczyk z grzywą. Ale to najlepszy z radnych który zajmuje się tematami ważnymi dla mieszkańców nie bzdetami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    dfg(2015-01-28)
Reklama