Wtorek 25-09-2018, imieniny Władysława, Aurelii
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Czytanie można polubić

Elbląg, Czytanie można polubić Nauczycielki Gminazjum nr 4 zostały nagrodzone za projekt "Czytanie można polubić” (fot. AD)
Rek

Czytamy po to, by wiedzieć więcej, kształtować swoją wyobraźnię, wrażliwość, empatię. Tak, ale przede wszystkim czytamy dla przyjemności. Aby tę prawdę pojął gimnazjalista wytężoną pracę musi wykonać kreatywny nauczyciel. Wcześniej jednak do akcji winni byli wkroczyć rodzice czytając swojemu dziecku od najmłodszych lat. O tym, dlaczego warto czytać rozmawiano podczas wczorajszej (16 listopada) konferencji podsumowującej projekty Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Zobacz fotoreportaż.

W-MODN wie, że „człowiek to najlepsza inwestycja” dlatego podjął wyzwanie i zrealizował projekt (współfinansowany ze środków Unii Europejskiej), który obejmował roczny kurs kwalifikacyjny z zakresu bibliotekoznawstwa oraz akcję społeczną „Warto czytać”.
     Jak wyjaśniała wczoraj Irena Poździech z W-MODN w Elblągu, kurs obejmował 300 godzin zajęć różnego typu, dotyczących m.in. gromadzenia i udostępniania książek, ale także uczestnicy uczyli się, jak stać się animatorem, jak zachęcić do czytania swoich uczniów. Przeprowadzali także w swoich szkołach badania czytelnicze. W programie kursu znalazł się też dwudniowy wyjazd do Warszawy. Tam nauczyciele zwiedzili Bibliotekę Narodową i Bibliotekę Uniwersytetu Warszawskiego.
     - Każdy uczestnik kursu realizował projekt we własnym środowisku i wybierał najlepszą – jego zdaniem – metodę promocji czytelnictwa – kontynuowała Irena Poździech. – Projekt miał zaangażować uczniów, pokazać im, że teraz oto mają okazję odkrywać i poznawać. Nauczyciel tylko motywuje i stwarza warunki, daje wybór, ale nie ingeruje w pomysły dzieci.
     Kurs ukończyło 30 nauczycieli, którzy wczoraj, podczas konferencji w Centrum Spotkań Europejskich Światowid odebrali dyplomy.
     
     Warto czytać
     Najciekawsze projekty znalazły się w książce pt. „Warto czytać”. „Ta książka adresowana jest do nauczycieli przedmiotów, na których pracuje się z tekstem, a więc przede wszystkim nauczycieli języka polskiego, edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli bibliotekarzy, ale też, aczkolwiek w mniejszym stopniu, nauczycieli historii, religii, przyrody, biologii, wiedzy o społeczeństwie. Tak naprawdę do wszystkich tych, którzy mają świadomość, że wychowanie mądrego, krytycznego, świadomego obywatela to wychowanie poprzez czytanie i dla czytania” - we wstępie napisała Marlena Derlukiewicz z Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu, autorka programu i organizatorka kursu kwalifikacyjnego Bibliotekoznawstwo.

 


     - To także pozycja dla rodziców, dziadków, którzy czytają dzieciom – dodała. – Książka będzie bezpłatnie rozprowadzana. Trafi do szkół na terenie Elbląga oraz powiatów elbląskiego, braniewskiego, lidzbarskiego.
     W książce znajdują się rozdziały poświęcone czytelnictwu najmłodszych, porady jak zachęcić do czytania gimnazjalistów (to wyzwanie arcytrudne, zwłaszcza, że książka musi zmierzyć się z Internetem i innymi zdobyczami techniki), propozycje lektur dostosowanych do wieku, np. w przedziale 0-4 lata odpowiednia będzie seria o Franklinie (Paulette Bourgeois, Brenda Clark) czy „Miś Uszatek” Czesława Janczarskiego, dzieci starsze 4-6-letnie warto zainteresować lekturą „Baśni” H. Ch. Andersena czy „Przygodami Koziołka Matołka” Kornela Makuszyńskiego, zaś nastolatków (12-14 lat) wciągnie „Alchemik” Paulo Coehlo lub „Pies Baskerville’ow Arthura Conan Doyle’a.
     W książce są też podpowiedzi, jak zainteresować uczniów tekstem, jak nad nim pracować, jak oswoić młodych ludzi z poezją (i czy ulubionym poetą wszystkich polonistów jest Jan Kochanowski – odpowiedź w książce).
     Chyba nie ma wątpliwości, że warto czytać.
     - Czytanie kształtuje empatię i wrażliwość, sprawia, że jesteśmy mądrzejsi – podkreśla Marlena Derlukiewicz. – Jest taki mój ulubiony przykład, który znalazł się także w książce pt. „Warto czytać”: człowiek, który idzie do lasu widzi tam szpaler drzew. Ten, który zna się na przyrodzie potrafi je nazwać, natomiast ten, który czyta – potrafi wyrazić swoje emocje.
     
     Nowe lektury budzą ciekawość
     Podczas wczorajszego spotkania nagrodzeni zostali nauczyciele, którzy wzięli udział w konkursie na projekt edukacyjny zachęcający uczniów do czytania (w sumie zaangażowało się 56 nauczycieli z 25 szkół). Najlepsze projekty zostały przedstawione gościom zebranym w sali kina Światowid.
     Z wielkim zaangażowaniem o swojej pracy mówiły nauczycielki Gimnazjum nr 4 w Elblągu, których projekt pn. „Czytanie można polubić” został nagrodzony w kategorii „gimnazjum”. W sumie to natchnęli je uczniowie, którzy znudzeni proponowanymi lekturami niechętnie sięgali na biblioteczną półkę.
     - W sierpniu ubiegłego roku przystąpiłyśmy do wybierania lektur dla pierwszoklasistów – mówi Barbara Magoń. – Postanowiłyśmy podsunąć im takie pozycje, jak „Oskar i pani Róża” Erica Emmanuela Schmitta , „Pamiętniki Adama i Ewy” Marka Twaina, „Klasa pani Czajki” czy „Tropiciele” Małgorzaty Piekarskiej.
     - Musiałyśmy sprawić, by dzieci bawiły się pracą nad książką, by się nią zainteresowały – dodaje Marzena Kurach. – Dzieci robiły filmiki i przygotowywały spektakle inspirowane lekturami, uczestniczyły w spotkaniu z autorką „Tropicieli” Małgorzatą Piekarską. Projekt zakończył festyn rodzinny, podczas którego rodzice i dziadkowie czytali swoje ulubione książki, książki swojego dzieciństwa. Festyn był najfajniejszą częścią projektu – przyznaje nauczycielka. – Można było przekonać się, że książka może być przyjacielem.
     - Cel został osiągnięty – mówi Małgorzata Kowalska. – Te lektury, które wybrałyśmy jako nowości są chętnie czytane przez dzieci.
     
     Projekty nagrodzone i wyróżnione we wszystkich kategoriach:

     
     I miejsce w kategorii szkoły ponadgimnazjalne
     
„Czytanie najlepsza nauką”
     
     Tytuł projektu nawiązuje do słów wielkiego poety rosyjskiego Aleksandra Siergiejewicza Puszkina, który powiedział: „Czytanie – oto najlepszy sposób uczenia się, czytanie najlepszą nauką”.
     
     Autorzy projektu: Tomasz Rozenbajgier, Beata Łuczyńska-Pyra, Magdalena Bała
     Zespół Szkół w Pasłęku
     
     Wyróżnienie w kategorii licea
     
„Bliżej do książki”
     Autorzy projektu: Małgorzata Gabryś, Mirosława Gubarew
     Zespół Szkół Gospodarczych w Elblągu
     
     
     I miejsce w kategorii gimnazjum
     Tytuł projektu: "Czytanie można polubić”
     Autorki projektu: nauczycielki języka polskiego w Zespole Szkół nr 1, czyli Gimnazjum nr 4 w Elblągu: Małgorzata Kowalska, Marzena Kurach, Barbara Magoń
     
     Wyróżnienie w kategorii gimnazja
     Tytuł projektu: „Moja przygoda z literaturą”
     Autorzy projektu: Ewa Dolińska, Jolanta Falba, Kazimierz Knozowski
     Gimnazjum w Sławkowie, powiat działdowski
     
     I miejsce w kategorii klasy IV-VI szkoły podstawowej
     SP 12 w Elblągu „Warto czytać”
„Nikt nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować”
     Autorki projektu: Katarzyna Kurek, Helena Szakajło, Joanna Wernicka
     
     Wyróżnienie w kategorii klasy IV-VI szkoły podstawowej
„Cała szósta klasa czyta pierwszakom baśnie”
     Autorzy projektu: Hanna Iwańska, Dorota Janc, Gabriela Kotulska
     Adresaci projektu: Uczniowie Szkoły Podstawowej w Gródkach, powiat działdowski
     
     I miejsce w kategorii klasy I-III szkoły podstawowej
„W zaczarowanym świecie książek”
     Autorki projektu: Wiesława Elżbieta Godek i osoby wspomagające realizację projektu: Krystyna Krzemińska, Lucyna Burkiewicz
     Adresaci projektu: Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Bynowie, powiat ostródzki.
     
     Wyróżnienie w kategorii kl. I-III szkoły podstawowej

„Czytanie na dywanie”
     Autorzy projektu: Kinga Kazimierczuk, Izabela Puzio
     Adresaci projektu: uczniowie Szkoły Podstawowej w Słobitach, powiat braniewski
     
     Dodatkowo jury przyznało trzy nagrody
     Wyróżnienie w kategorii:
• edukacja patriotyczna - Hanna Wielgolaska – Zespół Szkół Ekonomicznych w Elblągu
• edukacja regionalna - Ewa Siejk – SP 3 Braniewo
• badania czytelnicze - Izabela Zimnoch – SP 25 Elbląg
     
     Projekt współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Patronatem objął go Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego Jacek Protas.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Fototapety do sypialni
Fototapeta lateksowa 300x260 cm - Jezioro
Fototapety czarno białe Black&White
Fototapeta lateksowa 300x260 cm - Pomost