- Policjanci znaleźli sobie kolejne miejsce, gdzie według mojej znajomości prawa o ruchu drogowym, parkują niezgodnie z przepisami, zatrzymując kierowców do kontroli – napisał do nas jeden z Czytelników, załączając na dowód zdjęcie z ulicy Fromborskiej. - W tym wypadku policjanci nie złamali przepisów – odpowiada zastępca naczelnika elbląskiej drogówki.
Jeden z czytelników przesłał do naszej redakcji zdjęcie wykonane na Bielanach, u zbiegu ulic Fromborskiej, Okrężnej i Poświatowskiej, niedaleko ogrodów działkowych. „Na zdjęciu widać zaparkowany radiowóz bez włączonych sygnalizatorów świetlnych (według prawa to zwykłe auto, w żaden sposób nieuprzywilejowane). Radiowóz jest zaparkowany bezpośrednio na skrzyżowaniu, co oczywiście jest niezgodne z przepisami. Zaparkowanie radiowozu niezgodnie z przepisami nie robi jednak żadnego problemu funkcjonariuszom wykonującym pomiar prędkości, jeszcze bardziej skandalicznym miernikiem prędkości, jakim jest ISKRA-1” - pisze czytelnik.
Zdjęcie oraz uwagi czytelnika przesłaliśmy do Komendy Miejskiej Policji z prośbą o wyjaśnienia. Odpowiedział na nie st. asp. Tomasz Krawcewicz, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KMP: - Odnosząc się do sytuacji widocznej na zdjęciu wyraźnie widać, że pojazd służbowy nie stoi bezpośrednio na skrzyżowaniu, lecz w pewnej odległości od krawędzi jezdni ul. Fromborskiej. Należy w tym miejscu odnieść się do art. 49 ust. 1 pkt 1 p.r.d., który mówi o zakazie zatrzymania pojazdu m.in. na skrzyżowaniu i w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania – napisał do nas Tomasz Krawcewicz. - W omawianym przypadku pojazd policji nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego ani nie powoduje jego utrudnienia bądź tamowania. Przeciwnie, nawet w chwili zatrzymania i kontroli pojazdu, co jest widoczne na zdjęciu, nie zakłóca to płynności ruchu i jest realizowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo kontrolowanego jaki i innych użytkowników drogi. Istotnym faktem jest również to, że kierujący zatrzymany do kontroli przez policjanta także nie popełnia wykroczenia, bowiem zgodnie z art. 5 p.r.d. polecenie policjanta uchyla wszystkie inne normy prawne. W omawianym przypadku policjanci działali z mocy ustawy, w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego, służyli społeczeństwu - wyjaśnia zastępca naczelnika i dodaje: - Chcę przypomnieć jedną z podstawowych definicji zawartych w prawie o ruchu drogowym. Skrzyżowaniem jest przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia. Określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną – twierdzi zastępca naczelnika wydziału ruchu drogowego.
Starszy aspirant Tomasz Krawcewicz odniósł się także do sprawy bezpieczeństwa kierowców i pieszych na ulicy Fromborskiej: - Miejsca pomiarów prędkości są ustalane w oparciu o systematycznie wykonywane analizy stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, obserwacje ruchu drogowego a często także o informacje uzyskiwane od mieszkańców. Ulica Fromborska jest ulicą o dużym natężeniu ruchu a ponadto stanowi 4 procent miejskiej sieci drogowej. Aż 12 procent wypadków śmiertelnych w obszarze miejskim miało miejsce na tej ulicy.
Policjant dodał również, że miernik prędkości Iskra 1 „ jest urządzeniem dopuszczonym do użytkowania w policji i posiada świadectwo legalizacji”.
Zdjęcie oraz uwagi czytelnika przesłaliśmy do Komendy Miejskiej Policji z prośbą o wyjaśnienia. Odpowiedział na nie st. asp. Tomasz Krawcewicz, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KMP: - Odnosząc się do sytuacji widocznej na zdjęciu wyraźnie widać, że pojazd służbowy nie stoi bezpośrednio na skrzyżowaniu, lecz w pewnej odległości od krawędzi jezdni ul. Fromborskiej. Należy w tym miejscu odnieść się do art. 49 ust. 1 pkt 1 p.r.d., który mówi o zakazie zatrzymania pojazdu m.in. na skrzyżowaniu i w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania – napisał do nas Tomasz Krawcewicz. - W omawianym przypadku pojazd policji nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego ani nie powoduje jego utrudnienia bądź tamowania. Przeciwnie, nawet w chwili zatrzymania i kontroli pojazdu, co jest widoczne na zdjęciu, nie zakłóca to płynności ruchu i jest realizowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo kontrolowanego jaki i innych użytkowników drogi. Istotnym faktem jest również to, że kierujący zatrzymany do kontroli przez policjanta także nie popełnia wykroczenia, bowiem zgodnie z art. 5 p.r.d. polecenie policjanta uchyla wszystkie inne normy prawne. W omawianym przypadku policjanci działali z mocy ustawy, w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego, służyli społeczeństwu - wyjaśnia zastępca naczelnika i dodaje: - Chcę przypomnieć jedną z podstawowych definicji zawartych w prawie o ruchu drogowym. Skrzyżowaniem jest przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia. Określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną – twierdzi zastępca naczelnika wydziału ruchu drogowego.
Starszy aspirant Tomasz Krawcewicz odniósł się także do sprawy bezpieczeństwa kierowców i pieszych na ulicy Fromborskiej: - Miejsca pomiarów prędkości są ustalane w oparciu o systematycznie wykonywane analizy stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, obserwacje ruchu drogowego a często także o informacje uzyskiwane od mieszkańców. Ulica Fromborska jest ulicą o dużym natężeniu ruchu a ponadto stanowi 4 procent miejskiej sieci drogowej. Aż 12 procent wypadków śmiertelnych w obszarze miejskim miało miejsce na tej ulicy.
Policjant dodał również, że miernik prędkości Iskra 1 „ jest urządzeniem dopuszczonym do użytkowania w policji i posiada świadectwo legalizacji”.
RG