Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Poniedziałek 20-02-2017, imieniny Leona, Ludomira
 
Reklama w Elblągu
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Studniówki 2017

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Wodospad na Dolince Wodospad na Dolince

Gdy nie ma już sklepu...

Wielokrotnie tematem skarg elbląskich konsumentów jest brak możliwości zgłoszenia reklamacji towaru z powodu likwidacji sklepu lub całkowitej likwidacji działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Zdezorientowany konsument nie wie co wtedy zrobić, jak dochodzić swoich roszczeń.

O tym, jak ma się zachować konsument w takich okolicznościach decyduje przede wszystkim forma, w jakiej sprzedawca lub usługodawca prowadził działalność gospodarczą. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, ale posiadająca zdolność sądową. Za przedsiębiorców uważa się również wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności.
     
     Jaki adres?
     - Najważniejsze jest terminowe zawiadomienie przedsiębiorcy o niezgodności towaru z umową i określenie swoich żądań - radzą inspektorzy elbląskiej delegatury Państwowej Inspekcji Handlowej. - Do tego jednak niezbędny jest adres przedsiębiorcy, na który listem poleconym konsument będzie mógł przesłać reklamację.
     By to ustalić pomocna jest Ewidencja Działalności Gospodarczej, gdy działalność prowadziła osoba fizyczna i spółka cywilna lub Krajowy Rejestr Sądowy - dla pozostałych form działalności gospodarczej.
     Zarówno ewidencja działalności gospodarczej, jak i rejestr sądowy są jawne i stanowią podstawowe źródło informacji o przedsiębiorcy dostępne konsumentom.
     Przedsiębiorca, pomimo zlikwidowania swojej działalności, zobowiązany jest ustosunkować się do tak złożonej reklamacji w ustawowym terminie 14 dni.
     Nie może argumentować nie rozpatrzenia reklamacji likwidacją działalności gospodarczej.
     
     Odpowiedzialność majątkowa
     - W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą za zobowiązania wynikające z prowadzonej działalności odpowiada ona również po likwidacji tej działalności całym swoim majątkiem osobistym - wyjaśniają inspektorzy. - W przypadku spółki cywilnej za zobowiązania spółki, między innymi wynikające ze sprzedaży towaru lub wykonania usługi niezgodnej z umową, odpowiadają solidarnie wspólnicy nawet po rozwiązaniu umowy spółki cywilnej. Podobnie jest w przypadku spółek osobowych. Oznacza to, że konsument może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich wspólników łącznie, lub od każdego nich z osobna. Zaspokojenie konsumenta przez któregokolwiek z nich zwalnia z odpowiedzialności pozostałych wspólników.
     Dla odpowiedzialności przedsiębiorcy nie ma również znaczenia fakt, iż zmienił on profil działalności lub asortyment sprzedawanych towarów.
     W razie nie uznania reklamacji przez przedsiębiorcę, który zakończył działalność gospodarczą, konsument może dochodzić roszczeń tylko na drodze sądowej z powództwa cywilnego. Pomocy w tym zakresie może udzielić rzecznik konsumentów.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama