Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 10-12-2016, imieniny Bogdana, Julii
 
Rek

UWAGA!

Gdy nie ma już sklepu...

Wielokrotnie tematem skarg elbląskich konsumentów jest brak możliwości zgłoszenia reklamacji towaru z powodu likwidacji sklepu lub całkowitej likwidacji działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Zdezorientowany konsument nie wie co wtedy zrobić, jak dochodzić swoich roszczeń.

O tym, jak ma się zachować konsument w takich okolicznościach decyduje przede wszystkim forma, w jakiej sprzedawca lub usługodawca prowadził działalność gospodarczą. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, ale posiadająca zdolność sądową. Za przedsiębiorców uważa się również wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności.
     
     Jaki adres?
     - Najważniejsze jest terminowe zawiadomienie przedsiębiorcy o niezgodności towaru z umową i określenie swoich żądań - radzą inspektorzy elbląskiej delegatury Państwowej Inspekcji Handlowej. - Do tego jednak niezbędny jest adres przedsiębiorcy, na który listem poleconym konsument będzie mógł przesłać reklamację.
     By to ustalić pomocna jest Ewidencja Działalności Gospodarczej, gdy działalność prowadziła osoba fizyczna i spółka cywilna lub Krajowy Rejestr Sądowy - dla pozostałych form działalności gospodarczej.
     Zarówno ewidencja działalności gospodarczej, jak i rejestr sądowy są jawne i stanowią podstawowe źródło informacji o przedsiębiorcy dostępne konsumentom.
     Przedsiębiorca, pomimo zlikwidowania swojej działalności, zobowiązany jest ustosunkować się do tak złożonej reklamacji w ustawowym terminie 14 dni.
     Nie może argumentować nie rozpatrzenia reklamacji likwidacją działalności gospodarczej.
     
     Odpowiedzialność majątkowa
     - W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą za zobowiązania wynikające z prowadzonej działalności odpowiada ona również po likwidacji tej działalności całym swoim majątkiem osobistym - wyjaśniają inspektorzy. - W przypadku spółki cywilnej za zobowiązania spółki, między innymi wynikające ze sprzedaży towaru lub wykonania usługi niezgodnej z umową, odpowiadają solidarnie wspólnicy nawet po rozwiązaniu umowy spółki cywilnej. Podobnie jest w przypadku spółek osobowych. Oznacza to, że konsument może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich wspólników łącznie, lub od każdego nich z osobna. Zaspokojenie konsumenta przez któregokolwiek z nich zwalnia z odpowiedzialności pozostałych wspólników.
     Dla odpowiedzialności przedsiębiorcy nie ma również znaczenia fakt, iż zmienił on profil działalności lub asortyment sprzedawanych towarów.
     W razie nie uznania reklamacji przez przedsiębiorcę, który zakończył działalność gospodarczą, konsument może dochodzić roszczeń tylko na drodze sądowej z powództwa cywilnego. Pomocy w tym zakresie może udzielić rzecznik konsumentów.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama