Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Środa 21-02-2018, imieniny Piotra, Eleonory
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Studniówki

Wiadomości

Na osiedlu

Społeczeństwo

Gospodarka

Sport

Kultura

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Na granicy... Na granicy...

Gdy parkomat nie wyda biletu...

 
Elbląg, Gdy parkomat nie wyda biletu... fot.arch.portEl
Rek

Zarząd Komunikacji Miejskiej zajmujący się m.in. zarządzaniem Strefą Płatnego Parkowania, niewłaściwie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków. Pobierając opłaty za parkowanie przy pomocy parkomatów, niejednokrotnie nie wydaje biletów parkingowych, a w przypadku niewłaściwego działania tych urządzeń nakłania klientów do wrzucania kolejnych monet celem ich odblokowania.

Składanie reklamacji i dochodzenie zwrotu pieniędzy w takich przypadkach jest bardzo uciążliwe, a procedura skomplikowana i niejasna. Dużo do życzenia pozostawia również sposób i kultura obsługi klienta w tym zakresie.
     4 czerwca około godziny 13 na parkingu przed wjazdem na Stare Miasto, vis a vis hotelu Arbiter i ulicy Rzeźnickiej, próbowałem zapłacić w parkomacie za postój i co mnie spotkało? Otóż parkomat zainkasował właściwą kwotę, nie drukując biletu. Wykonałem telefon pod numer zamieszczony na parkomacie, a osoba odbierająca zgłoszenie usilnie prosiła o szczegółowe usytuowanie parkomatu. Nie wystarczyło jej podanie miejsca parkingu. Wymagała, abym określił, czy jest to parkomat pierwszy, drugi, trzeci etc. Zajęło mi to trochę czasu, gdyż musiałem przejść cały parking, aby ustalić, które dokładnie jest to urządzenie.
     Następnie zostałem poproszony o wrzucenie kolejnych monet i wciśnięciu klawisza „Anuluj”. Miało to spowodować zwrot wrzuconych monet. Miałem duże podejrzenia co do braku gwarancji, że kwoty te zostaną mi zwrócone, o czym powiedziałem osobie przyjmującej zgłoszenie. Niestety, postępując zgodnie z jej zaleceniami, straciłem kolejne monety. Osoba obsługująca stwierdziła, że w takim wypadku na miejscu powinna zaraz być osoba z ZKM i ona pomoże mi w rozwiązaniu problemu.
     Przybyła na miejsce zdarzenia osoba (chyba pracownik ZKM, bo żadnego identyfikatora nie posiadała) poinformowała mnie, że tak się zdarza i że nie odda mi pieniędzy nadpłaconych za usługę parkowania. Mogę jednak stać na tym parkingu dłużej, aż do godziny 15, czyli za całą utraconą kwotę. Nie zgodziłem się na to rozwiązanie, bo ani nie miałem zamiaru stać na tym parkingu dłużej, ani nie miałem w planie wydawać niepotrzebnie pieniędzy na ten cel.
     Nie pomogły próby wyjaśnienia, że nie mam czasu na telefony z reklamacją (za rozmowę przecież płace ja i długo muszę tłumaczyć, który to parkomat) ani czasu na udanie się do siedziby ZKM celem złożenia reklamacji o odzyskanie dwóch złotych. Osoba ta poinformowała mnie zatem, że nic w takiej sytuacji nie zrobi. Dokonała aktualizacji parkomatu i odeszła w kierunku Poczty Głównej, gdzie stała, przyglądając się mojej reakcji.
     Zadzwoniłem zatem po Policję, aby zgłosić ten fakt jako wyłudzenie pieniędzy za nieświadczone usługi. W tak zwanym międzyczasie (po aktualizacji urządzenia) kolejne osoby drukowały bez problemu bilety parkingowe. Po niespełna 10 minutach osoba ta wyłączyła parkomat (wyświetlany był komunikat – „nieczynny”). Po przybyciu na miejsce Policji zgłosiłem fakt w zasadzie po to, by wyjaśnić tę sytuację i nadać jej poważnej rangi, ponieważ:
– Nie jest to incydent. W zeszłym tygodniu miałem identyczny problem przy innym parkomacie. W obecności pracownika obsługującego inna klientka poinformowała go o identycznym zdarzeniu na ulicy Bałuckiego.
– Nie można żądać od klienta wrzucania kolejnych kwot do niesprawnego urządzania bez gwarancji ich szybkiego zwrotu i nienarażania go na kłopoty.
– Zastanawiająca jest procedura kontroli działania takich parkomatów przez ZKM i rozliczania kwot nadpłaconych. Nie można reagować na takie awarie tylko czekając na zgłoszenia od klientów, bowiem z moich przypuszczeń wynika, że 90 proc. klientów nie dzwoni i nie dochodzi swoich praw z racji niskich strat. Nie znam procedury rozliczenia kwot nadpłaconych, ale nie chciałbym, aby te kwoty wędrowały do jego prywatnej, a nie miasta kieszeni. Nie jestem też pewny, czy ZKM wie coś w ogóle o takich nadpłaconych kwotach (czyli o kwotach od osób, które nie zgłosiły tego faktu w ramach reklamacji). Co się z tą kasą dzieje?
     Jeśli zaś chodzi o proklienckie podejście do tego typu przypadków, bo wiadomo – urządzenia psują się i będą psuły – to sugeruję:
– Wprowadzić składanie reklamacji i zwrot pieniędzy na miejscu, tak jak to się dzieje w każdym sklepie, sklepiku, kiosku, a nie w siedzibie firmy. Uchroni to klientów od niepotrzebnych kłopotów, tym bardziej, że osoba nadzorująca parkomaty nie musiałaby mieć tysięcy w kieszeni, a wystarczyłoby 20 zł w bilonie.
– Wprowadzić numery parkomatów, aby klient nie musiał lokalizować ich w przestrzeni miejskiej, bo to jest wbrew pozorom trudne, a wręcz niemożliwe dla obcojęzycznych gości i turystów.
– Poza tym za takie kłopoty przydało by się zwyczajne „przepraszamy”, a nie „nic na to nie poradzę, do widzenia”.
     Czekam na odzew innych poszkodowanych w ten sposób klientów. Razem możemy więcej.
     Dbajmy o swoje pieniądze, nawet jeśli to niewielka strata dla pojedynczego klienta, bo nieuczciwy zysk może być duży.
     


     
     
(nazwisko do wiadomości redakcji)
     

oprac. PD
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Na szczęście nie korzystam z tego nieszczęśliwego przybytku jakim jest ZłodziejoParkoMetr, ale w pełni popieram autora tego tekstu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-05)
  • polecam moBILET dla tych co korzystają ze smartfonów
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 1
    (2012-06-05)
  • tylko czekać aż jacyś wkurzeni użytkownicy parkomatów uszkodzą je ale już na stałe, pchając do środka inne cudeńka niż monety!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 1
    (2012-06-05)
  • Do lekarza albo psychologa na wizytę, szkoda nerwów. Za dwa zł. tyle zachodu. Ciężki przypadek.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 1
    (2012-06-05)
  • niezły napinacz z ciebie gościu (autorze). .. polecam Citabax 2x20mg, Pramolan 3x50mg i melisę do smaku. Ja zaparkowałem auto 20 minuta przed godziną płatności (nie pamiętam od której tam się płaciło). W sklepie była kolejka (księgarnia). Dochodzę do auta w punkt godziny od której należy opłacać parkomat i. .. kwitek z mandatem. Pojechałem wyjaśniać sytuację do siedziby. Gość - pajacyk zaczął się mądrzyć że czemu nie wiem gdzie są najczęstsze i najszybsze kontrole i traktował mnie jak przestępcę. Wkurzyłem się, huknąłem na niego (po kulturalnym i miłym początku rozmowy z mojej strony), ale zapłaciłem, nie ma co robić zadymy z takiego powodu. .. Po co policja? Zadzwoń jeszcze po pogotowie i straż pożarną. Trzeba było iść do tego typa co ci kazał przez telefon kasę wrzucać i pogadać w 4 oczy z nim. Za swoją głupotę też ponosi się kosekwencje - to że ktoś ci ukradł auto z pod domu jak zostawiłeś je z otwartymi drzwiami nie robi z ciebie byle ofiary. To nie Szwajcaria. Coś mi się wydaje że z ciebie jest słabeusz i szukasz opcji do konfliktu w sposoby "prawne" aby czuć się lepiej. Niezależnie czy szukasz konfrontacji psychicznej czy fizycznej z byle powodu - poniżasz się. Daj na luz i ciesz się że masz 4 kończyny, umiesz zauważyć pewne rzeczy i poświęć czas na życie a nie na knucie spisków. Jeśli się mylę, wyjaśnij mi to logicznie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    tojatylkojaikintwiecej(2012-06-05)
  • A moim zdaniem nie mozna odpusic, nawet jezeli chodzi o te 2 zlote. !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 1
    (2012-06-05)
  • Oto spalinowy przykład okradania Elblązań przez urzędów z ZKM POd cichym przyzwoleniem UM. Co pan na to panie Górecki i Orzech?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    NieDzaMieSzkać(2012-06-05)
  • ZKM zaprasza do swojej siedziby żeby wyjaśnić jakieś reklamację, ale klient musi zapłacić za parkowanie bo w okolicy jest tylko płatna strefa, nawet jak uznają rację kierowcy, to kasę wezmą za parkowanie przy siedzibie ZKM. Sprytny sposób na nakręcanie sobie kasy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    Kierowca(2012-06-05)
  • Bardzo dobry artykuł, myślę, że każdemu z nas chociaż raz zdarzyła się taka sytuacja. .. .w końcu ktoś się odważył poruszyć ten temat. .. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-05)
  • Tak to prawda dziś na ulicy Bałuckiego syn wrzucił dwa razy po 1 zł i nie został wydrukowany bilet ani nie nastąpił zwrot wrzuconych pieniędzy, natomiast jak z pod ziemi zjawił się pracownik i kiedy syn przedstawił mu sprawę kazał się szybko wynieść z parkingu. Bez słowa przepraszam ani nie dał sobie nic wyjaśnić, syn został potraktowany ja złodzierj i musiał odjechać z parkingu mimo, że za niego zapłacił. Parkomaty nie dość, że są zepsute to jeszcze zatrudnieni pracownicy, do których nie docierają słowa nie mówiąc już o pracownikach zatrudnionych w biurze na Nitschmana. Czy złodziejstwo w tym mieście to reguła od której nie ma ustępstwa.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-05)
  • Nic nie stało na przeszkodzie złożenia reklamacji na miejscu. W końcu każdy może porozmawiać z parkomnetrem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-05)
  • Ciekawy artykuł, facet z tego co przeczytałem żąda zwrotu pieniędzy które włożył do parkomatu, a przecież to jest parking płatny, jeśli iść tym tropem to ja będę żądał zwrotu pieniędzy za wykupiony bilet !! totalny absurd, gość widać jest albo pieniaczem albo uważa się za lepszego od innych !!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-05)
Reklama