Do ustawowych zadań Inspekcji Handlowej należy ochrona interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. W elbląskiej delegaturze zadania te są realizowane poprzez kontrole, mediacje oraz poradnictwo.
W III kwartale br. inspektorzy elbląskiej delegatury IH przeprowadzili 130 kontroli, w tym 96 w placówkach detalicznych, 16 w placówkach usługowych, 8 w lokalach gastronomicznych oraz 10 w hurtowniach.
- Inspektorzy sprawdzali jakość paliw ciekłych i gazowych, bezpieczeństwo, prawidłowość oznakowania i jakość wyrobów konfekcyjnych przeznaczonych dla dorosłych, a także jakość i prawidłowość oznakowania mięsa i przetworów mięsnych, soków i napojów bezalkoholowych, prawidłowość funkcjonowania wiejskich sklepów spożywczych, placówek małej gastronomii w sezonie letnim oraz bezpieczeństwo zapalniczek – wyjaśnia Bronisława Walawska – Pawlak, szefowa elbląskiej delegatury Inspekcji Handlowej. - Nieprawidłowości stwierdzili w 68,5% skontrolowanych placówkach.
W efekcie 84 osoby zostały ukarane mandatami o łącznej wartości 14 210 zł, a przeciwko 5 osobom skierowano do sądu wnioski o ukaranie. Sąd uznał ich winę i wymierzył grzywny o łącznej wartości 1400 zł.
Do przedsiębiorców, u których stwierdzono nieprawidłowości w prowadzonej działalności gospodarczej, a także do producentów bądź importerów kwestionowanych produktów, skierowano wystąpienia pokontrolne z wnioskami o wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości.
Informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach przekazano również do właściwych miejscowo stacji sanitarno - epidemiologicznych, urzędów miar, inspekcji jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych oraz innych organów.
- Ważnym uprawnieniem Inspekcji Handlowej pomagającym konsumentom w dochodzeniu ich roszczeń w sporach z przedsiębiorcami jest postępowanie mediacyjne – mówi Bronisława Walawska - Pawlak. - W III kwartale 2007 r. do delegatury w Elblągu wpłynęło 57 wniosków o mediację, z czego aż 35 dotyczyło negatywnie załatwionych reklamacji obuwia. Pozostałe dotyczyły m.in. odzieży, mebli, sprzętu RTV i AGD . Efektem przeprowadzonych działań było zawarcie 22 ugód. W 21 przypadkach przedsiębiorcy nie zmienili negatywnych stanowisk bądź nie wyrazili zgody na mediację.
- Warto podkreślić, że postępowanie mediacyjne wymaga zgody dwóch stron na polubowne zakończenie sporu – dodaje szefowa elbląskiej delegatury IH. - W przypadku nie wyrażenia zgody przez przedsiębiorców, mediacje nie odbyły się, a konsumenci byli poinformowani o możliwości dochodzenia swych roszczeń na drodze sądowej przed Polubownym Sądem Konsumenckim, gdzie też wymagana jest zgoda dwóch stron sporu lub przed sądem powszechnym.
Bardzo istotną rolę w edukowaniu konsumenta odgrywa prowadzone poradnictwo konsumenckie. W III kwartale br. udzielono porad prawnych 680 konsumentom telefonicznie lub bezpośrednio w siedzibie delegatury w Elblągu.
- Przez cały czas nasza delegatura stara się aktywnie współpracować z mediami publikując informacje z zakresu przepisów ważnych dla konsumentów, udzielając na ich łamach konkretnych porad prawnych bądź prezentując wyniki swojej działalności – podkreśla Bronisława Walawska – Pawlak.
- Inspektorzy sprawdzali jakość paliw ciekłych i gazowych, bezpieczeństwo, prawidłowość oznakowania i jakość wyrobów konfekcyjnych przeznaczonych dla dorosłych, a także jakość i prawidłowość oznakowania mięsa i przetworów mięsnych, soków i napojów bezalkoholowych, prawidłowość funkcjonowania wiejskich sklepów spożywczych, placówek małej gastronomii w sezonie letnim oraz bezpieczeństwo zapalniczek – wyjaśnia Bronisława Walawska – Pawlak, szefowa elbląskiej delegatury Inspekcji Handlowej. - Nieprawidłowości stwierdzili w 68,5% skontrolowanych placówkach.
W efekcie 84 osoby zostały ukarane mandatami o łącznej wartości 14 210 zł, a przeciwko 5 osobom skierowano do sądu wnioski o ukaranie. Sąd uznał ich winę i wymierzył grzywny o łącznej wartości 1400 zł.
Do przedsiębiorców, u których stwierdzono nieprawidłowości w prowadzonej działalności gospodarczej, a także do producentów bądź importerów kwestionowanych produktów, skierowano wystąpienia pokontrolne z wnioskami o wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości.
Informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach przekazano również do właściwych miejscowo stacji sanitarno - epidemiologicznych, urzędów miar, inspekcji jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych oraz innych organów.
- Ważnym uprawnieniem Inspekcji Handlowej pomagającym konsumentom w dochodzeniu ich roszczeń w sporach z przedsiębiorcami jest postępowanie mediacyjne – mówi Bronisława Walawska - Pawlak. - W III kwartale 2007 r. do delegatury w Elblągu wpłynęło 57 wniosków o mediację, z czego aż 35 dotyczyło negatywnie załatwionych reklamacji obuwia. Pozostałe dotyczyły m.in. odzieży, mebli, sprzętu RTV i AGD . Efektem przeprowadzonych działań było zawarcie 22 ugód. W 21 przypadkach przedsiębiorcy nie zmienili negatywnych stanowisk bądź nie wyrazili zgody na mediację.
- Warto podkreślić, że postępowanie mediacyjne wymaga zgody dwóch stron na polubowne zakończenie sporu – dodaje szefowa elbląskiej delegatury IH. - W przypadku nie wyrażenia zgody przez przedsiębiorców, mediacje nie odbyły się, a konsumenci byli poinformowani o możliwości dochodzenia swych roszczeń na drodze sądowej przed Polubownym Sądem Konsumenckim, gdzie też wymagana jest zgoda dwóch stron sporu lub przed sądem powszechnym.
Bardzo istotną rolę w edukowaniu konsumenta odgrywa prowadzone poradnictwo konsumenckie. W III kwartale br. udzielono porad prawnych 680 konsumentom telefonicznie lub bezpośrednio w siedzibie delegatury w Elblągu.
- Przez cały czas nasza delegatura stara się aktywnie współpracować z mediami publikując informacje z zakresu przepisów ważnych dla konsumentów, udzielając na ich łamach konkretnych porad prawnych bądź prezentując wyniki swojej działalności – podkreśla Bronisława Walawska – Pawlak.
opr. A