Niedziela 19-08-2018, imieniny Jana, Bolesława
 
Reklama w Elblągu
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Oświetlone wieże Oświetlone wieże

Jadłospis na piątkę

Elbląg, Jadłospis na piątkę (fot. nadesłane)
Rek

Nauka to naprawdę ciężka praca. Dlatego menu naszych dzieci powinniśmy przyglądać się wyjątkowo uważnie. Niedobory składników odżywczych mogą bowiem być powodem wielu problemów zdrowotnych, a co za tym idzie – kłopotów w szkole.

Matematyka, fizyka, polski, a na koniec jeszcze lekcja wf-u. Po szkole dodatkowy angielski, kurs gry na pianinie lub zajęcia sportowe – często tak wygląda dzień naszego dziecka. Trzeba sporo energii, by przetrwać intensywny plan zajęć. Dlatego, zanim zaplanujemy obiad lub wrzucimy naszym pociechom drugie śniadanie do tornistra, pomyślmy jakich produktów użyć, aby posiłki te miały jak najwięcej wartości odżywczych.
     
     Na początek dnia
     Podstawowym składnikiem – którego obecność warunkuje właściwą pracę mózgu – jest glukoza. Dlatego kolejne posiłki w ciągu dnia powinny być zaplanowane tak, żeby dostarczać ją regularnie. Bardzo ważne jest więc, by jeszcze przed wyjściem do szkoły nasze dziecko zjadło wartościowe śniadanie.
– Doskonałym pomysłem rano jest tradycyjna owsianka z rodzynkami i posiekanymi orzechami, zaś wiosną i latem godne polecenia jest musli z dodatkiem świeżych owoców – mówi Maria Jakubowska, specjalista ds. żywienia. Uzupełnieniem takiego posiłku może być na przykład kanapka z pełnoziarnistego pieczywa, porcja białego sera ze szczypiorkiem, pasta rybna lub jajka. Oczywiście najlepiej żeby na talerzu naszego dziecka znalazły się również owoce lub warzywa.
     
     Drugie śniadanie
     Kolejnym ważnym punktem w planie odżywiania ucznia jest drugie śniadanie. Pamiętajmy, że to, co zabierze z domu nasze dziecko będzie najprawdopodobniej jedynym posiłkiem jaki spożyje od rana do popołudniowego obiadu. Dlatego warto do plecaka włożyć mu nie tylko kanapki, ale również owoce i wodę.
– Im bardziej kolorowe i urozmaicone śniadanie do szkoły przygotujemy dziecku, tym chętniej je zje – mówi Andrzej Pietrucha, prezes Fundacji Banku Ochrony Środowiska, realizującej w szkołach całej Polski program Aktywnie po zdrowie, który ma na celu zmianę złych nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży – Apetycznymi i zdrowymi dodatkami do kanapek mogą być na przykład liście sałaty, cykoria, różnokolorowa papryka, ogórki, rzodkiewki i kiełki – dodaje.
     Dobrym pomysłem jest także dodanie do śniadania obranych małych marchewek lub pokrojonej papryki, którą uczeń może schrupać na przerwie zamiast chipsów. Jeśli nasze pociechy nie lubią pić wody, można zastąpić ją butelką jednodniowego soku.

 


     Nie objadaj się na obiad
     Obiad powinien dostarczać najwięcej kalorii spośród wszystkich zjadanych w ciągu dnia posiłków. Nie oznacza to jednak, że ma być ciężki i tłusty. Obiad zazwyczaj składa się z dwóch albo trzech dań, co daje możliwość zaopatrzenia organizmu w niezbędne składniki odżywcze i podania ich w atrakcyjnej formie dla dziecka. Wielu rodziców uważa, że mięso jest absolutnie konieczne w codziennym zestawie obiadowym. Tymczasem równie odżywcze i smaczne mogą być dania z ryb, czy warzyw strączkowych. Nieodzownym dodatkiem do drugiego dania powinna być solidna porcja surówki. Im więcej w niej kolorów tym smaczniej i zdrowiej. Po obiedzie wiele dzieci czeka na nagrodę w postaci czegoś słodkiego. Na deser więc, zamiast słodyczy, możemy zaserwować suszone owoce, na przykład morele, banany lub jabłka. Są łatwo dostępne oraz smaczne i na pewno znacznie zdrowsze niż przetworzone i tuczące czekoladki.
     
     Wspólne wieczory
     Podwieczorek i kolacja powinny stanowić uzupełnienie wcześniejszych posiłków. Dania przygotowywane późnym popołudniem powinny być lekką przekąską.
– Doskonałym pomysłem wieczorem są potrawy przygotowywane z różnych owoców na przykład pieczone jabłka czy banany –
     mówi Maria Jakubowska
– Warto zachęcić dzieci, aby pomogły nam w przygotowaniu kolacji. Wspólne przyrządzanie posiłku to świetna zabawa i dobra okazja do spędzania czasu wspólnie z dzieckiem – dodaje Andrzej Pietrucha z Fundacji BOŚ.
     Menu nie musi być wyszukane – gotowane warzywa, kolorowe kanapki, sałatka lub omlet to łatwe i szybkie do przyrządzenia dania. Etap szkolny w rozwoju dzieci jest niezwykle ważny. To czas szybkiego dojrzewania zarówno fizycznego, jak i umysłowego, a zdrowie i dobre samopoczucie dziecka są kluczową sprawą dla tego procesu. Dlatego pamiętajmy jak ważną rolę odgrywa odpowiednie odżywianie naszej pociechy.

Joanna Soroko, LTM Communcations
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Kuchnia nowoczesna II
Kuchnia klasyczna
Kuchnia nowoczesna III
Kuchnia inna niż inne