Elbląg jako miasto wodne albo jako inkubator kultury? A może Wyspa Spichrzów jako nowa marka miasta? Ponad trzydziestu studentów z Polski i zagranicy zmierzyło się z tematem zagospodarowania przestrzeni publicznych Elbląga, czego efektem jest jedenaście pomysłów, które wykorzystują najmocniejsze strony miasta.
W połowie marca bieżącego roku prezydent Elbląga Grzegorz Nowaczyk i Dziekan Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej Antoni Taraszkiewicz podpisali porozumienie dotyczące wykonania studenckiego projektu zagospodarowania przestrzeni publicznych Elbląga. Następnie odbyły się warsztaty, podczas których studenci zapoznali się z historią i specyfiką miasta. O Elblągu opowiadali: wiceprezydent Adam Witek, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Paweł Nieczuja-Ostrowski oraz kierownik Referatu Planowania Przestrzennego Beata Myślińska. Ważnym elementem warsztatów była prezentacja oraz film dotyczące Biennali Form Przestrzennych, które to zostały przygotowane przez dyrektora Galerii El - Jarosława Denisiuka i zespół Galerii. Przez kolejne osiem tygodni studenci dopracowywali swoje wizje, by na koniec zaprezentować je podczas spotkania wieńczącego projekt.
Każda z koncepcji skupiała się na uwypukleniu i zastosowaniu mocnych stron miasta. Jednym z najczęściej pojawiających się „motywów” w prezentacjach było wykorzystanie Wyspy Spichrzów na wielorakie sposoby, od kultury po promocję, na przykład poprzez organizację festiwalu muzycznego albo lokalnych wydarzeń, stworzenie galerii czy restauracji, ale także swego rodzaju centrum informacji turystycznej. Jednym z elementów, na który wskazywali studenci były także rzeźby powstałe podczas Biennali Form Przestrzennych. Ukazały się pomysły dotyczące większej ekspozycji tych tworów artystycznych, na przykład poprzez podkreślenie ich odpowiednim oświetleniem. Wśród pomysłów na przestrzeń miasta pojawiła się także koncepcja, która w sposób szczególny podkreśla powiązania miasta z wodą, tj. z rzeką Elbląg. Zakłada ona połączenie „tkanki śródmiejskiej” z rzeką poprzez stworzenie sieci kanałów i zbiorników jako narzędzia kompozycji urbanistycznej. Kanały te mogłyby tworzyć swego rodzaju przewodnik po kolejnych punktach miasta, proponuje się także edukacyjne wodne place zabaw, posiadające proste urządzenia pokazujące działanie praw fizyki czy chemii, organizowanie festiwali wodnych, spektakli „magicznych fontann” czy konkursy sportów wodnych. Studenci docenili także położenie Elbląga, proponując między innymi połączenie zielonych terenów Elbląga i okolic w sieć, która przyciągałyby mieszkańców m.in. poprzez wycieczki rowerowe, spacery z przewodnikiem, wystawy archiwalnych fotografii czy konkursy rzeźbiarskie i artystyczne. Jednym z pomysłów jest także stworzenie wirtualnej galerii w przestrzeni miejskiej, bez ingerencji w rzeczywistość. Byłaby to pierwsza tego typu wystawa w Polsce, którą można by było oglądać poprzez specjalną aplikację w telefonie. Wszystkie koncepcje wejdą w skład opracowywanej strategii rozwoju miasta, są one dostępne na stronie Departamentu Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Projekt ten odbył się w ramach przedmiotu „Projektowanie urbanistyczne – semestr I studiów drugiego stopnia”. Głównymi prowadzącymi były dr inż. arch. Gabriela Rembarz i dr inż. arch. Justyna Martyniuk – Pęczek.
Zajęcia realizowane były we współpracy z Referatem Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego w Elblągu, we współpracy z Galerią El oraz z Elbląskim Parkiem Technologicznym w Elblągu.
Każda z koncepcji skupiała się na uwypukleniu i zastosowaniu mocnych stron miasta. Jednym z najczęściej pojawiających się „motywów” w prezentacjach było wykorzystanie Wyspy Spichrzów na wielorakie sposoby, od kultury po promocję, na przykład poprzez organizację festiwalu muzycznego albo lokalnych wydarzeń, stworzenie galerii czy restauracji, ale także swego rodzaju centrum informacji turystycznej. Jednym z elementów, na który wskazywali studenci były także rzeźby powstałe podczas Biennali Form Przestrzennych. Ukazały się pomysły dotyczące większej ekspozycji tych tworów artystycznych, na przykład poprzez podkreślenie ich odpowiednim oświetleniem. Wśród pomysłów na przestrzeń miasta pojawiła się także koncepcja, która w sposób szczególny podkreśla powiązania miasta z wodą, tj. z rzeką Elbląg. Zakłada ona połączenie „tkanki śródmiejskiej” z rzeką poprzez stworzenie sieci kanałów i zbiorników jako narzędzia kompozycji urbanistycznej. Kanały te mogłyby tworzyć swego rodzaju przewodnik po kolejnych punktach miasta, proponuje się także edukacyjne wodne place zabaw, posiadające proste urządzenia pokazujące działanie praw fizyki czy chemii, organizowanie festiwali wodnych, spektakli „magicznych fontann” czy konkursy sportów wodnych. Studenci docenili także położenie Elbląga, proponując między innymi połączenie zielonych terenów Elbląga i okolic w sieć, która przyciągałyby mieszkańców m.in. poprzez wycieczki rowerowe, spacery z przewodnikiem, wystawy archiwalnych fotografii czy konkursy rzeźbiarskie i artystyczne. Jednym z pomysłów jest także stworzenie wirtualnej galerii w przestrzeni miejskiej, bez ingerencji w rzeczywistość. Byłaby to pierwsza tego typu wystawa w Polsce, którą można by było oglądać poprzez specjalną aplikację w telefonie. Wszystkie koncepcje wejdą w skład opracowywanej strategii rozwoju miasta, są one dostępne na stronie Departamentu Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Projekt ten odbył się w ramach przedmiotu „Projektowanie urbanistyczne – semestr I studiów drugiego stopnia”. Głównymi prowadzącymi były dr inż. arch. Gabriela Rembarz i dr inż. arch. Justyna Martyniuk – Pęczek.
Zajęcia realizowane były we współpracy z Referatem Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego w Elblągu, we współpracy z Galerią El oraz z Elbląskim Parkiem Technologicznym w Elblągu.