UWAGA!

Jeszcze nie wstyd, ale powodów do dumy nie ma

 Elbląg, Jeszcze nie wstyd, ale powodów do dumy nie ma
fot. AD

Wyniki elbląskich gimnazjalistów z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i z egzaminu z języka angielskiego plasują nasze miasto odpowiednio na 32., 17. i 9. miejscu w województwie, które przecież nie jest liderem polskiej edukacji. Olsztyn jest odpowiednio na 8., 3. i 1. miejscu. Elbląg jakby chciał zaprzeczyć tezie, że im większa miejscowość, tym wyższy poziom nauczania.

Egzamin gimnazjalny odbył się w dniach 12, 13 i 14 kwietnia i składał się z trzech części. Średni wynik gimnazjalistów z województwa warmińsko-mazurskiego z części humanistycznej to 23,8 pkt., z części matematyczno-przyrodniczej to 22,8 pkt., z języka angielskiego to 27, 3 pkt. (w każdym przypadku maksymalnie można było zdobyć 50 pkt.).
       Wyniki egzaminu gimnazjalnego wskazują na zróżnicowanie osiągnięć uczniów w zależności od położenia ich szkoły – czytamy w raporcie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, która przeprowadza egzaminy w województwach warmińsko-mazurskim i podlaskim. Ale to zróżnicowanie jest zjawiskiem ogólnopolskim, dlatego tak wiele się mówi o równaniu szans edukacyjnych poprzez podnoszenie poziomu edukacji na wsi i w małych miasteczkach.
       W województwie warmińsko-mazurskim średni wynik z części humanistycznej w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców wyniósł 25,7 pkt., na wsi 22,9 pkt., z części matematyczno-przyrodniczej odpowiednio 25,1 oraz 21,7 pkt., z języka angielskiego odpowiednio 32,3 oraz 23,1 pkt.
      
       Elbląg powiatem
      
Zgodnie z tą zasadą, elbląskie gimnazja powinny się ścigać o prymat z gimnazjami olsztyńskimi, bo to dwa największe miasta w naszym województwie.
       I na poziomie powiatów teoretycznie tak właśnie jest. W części humanistycznej Olsztyn uzyskał najlepszy wynik w województwie – 26,5 pkt., Elbląg – 24,6 pkt. Od Elbląga lepszy był jeszcze powiat kętrzyńskim, uzyskano tam 25,2 pkt. W części matematyczno-przyrodniczej Olsztyn miał średni wynik 26 pkt., Elbląg 23,8 pkt. Egzamin z języka angielskiego znów najlepiej wypadł w Olsztynie – 34,3 pkt., w Elblągu było to 29,7 pkt. Lepsi od elbląskich byli jeszcze gimnazjaliści z powiatu węgorzewskiego – 29,8 pkt.
       Teoretycznie więc wszystko jest mniej więcej w porządku, niepokojąco duże są tylko różnice w wynikach Olsztyna i Elbląga.
      
       Elbląg także gminą
      
W województwie warmińsko-mazurskim jest 114 podstawowych jednostek administracyjnych, (miast, miast i gmin oraz gmin), których wyniki zestawiane są w tabelach OKE. Czy na poziomie gmin Elbląg jest w czołówce województwa?
      
       Część humanistyczna
       Najwyższy wynik w województwie – Banie Mazurskie w powiecie gołdapskim – 29,5 pkt.
       Miasto Olsztyn – 26,5 pkt.
       Lepsze od Olsztyna są: Wilczęta, miasto Kętrzyn, Srokowo, Kolno, Stawiguda, Szczytno, Banie Mazurskie.
       Miasto Elbląg – 24,6 pkt.
       Lepsze od Elbląga są: miasto Bartoszyce, miasto Górowo Iławeckie, Frombork, Wilczęta, miasto Działdowo, Rybno, Godkowo, Markusy, Milejewo, Prostki, Giżycko, Miłki, Ryn, miasto Iława, miasto Lubawa, Kisielice, miasto Kętrzyn, Srokowo, Korsze, Mrągowo, Nowe Miasto Lubawskie, Świętajno, Wieliczki, Kolno, Stawiguda, Miłakowo, Morąg, Jedwabno, Szczytno, Banie Mazurskie, Węgorzewo.
       Wynik Elbląga plasuje nas dopiero na 32 miejscu w województwie.
      
       Część matematyczno-przyrodnicza
       Najwyższy wynik w województwie – Wilczęta w powiecie braniewskim – 29,7 pkt.
       Olsztyn – 26 pkt.
       Od Olsztyna lepszy wynik uzyskały jeszcze tylko Banie Mazurskie.
       Elbląg – 23,8 pkt. – 17. miejsce w województwie.
      
       Język angielski
       Miasto Olsztyn – 34,3 pkt. – najlepszy wynik w województwie.
       Miasto Elbląg – 29,7 pkt. – 9. miejsce w województwie.
       Dodajmy, że wynik z egzaminu z języka angielskiego najbardziej uzależniony jest od miejsca, w którym mieszka uczeń. Mniejsze ośrodki mają problemy z zatrudnieniem dobrych anglistów.
      
       Przez kilka ostatnich lat postulowałem, że elbląska oświata wymaga gruntownych zmian. Zbywano mnie stwierdzeniami, że to tylko statystyka, jako kontrargument przywoływano inne dane statystyczne (mityczną zdawalność) i nic się nie zmieniało, czego dowodem są wyniki tegorocznych egzaminów gimnazjalnych.
       Zmieniła się ekipa rządząca miastem, ale czy zmieniła się świadomość sytuacji, a jakiej znalazła się elbląska oświata? Te wyniki nowej ekipy jeszcze nie obciążają, ale przyszłoroczne – już tak. Wakacje to dobry czas, żeby przygotować program poprawy wyników nauczania w elbląskich szkołach, podniesienia elbląskiej edukacji na wyższy poziom. To będzie żmudna praca, nie spodziewajmy się błyskawicznych efektów, ale tę pracę trzeba podjąć.
       Miasto aspirujące do miana lidera regionu powinno być liderem na polu edukacji, a w konsekwencji – nauki i szkolnictwa wyższego. To jedna z tych dziedzin życia społecznego, od której trzeba zacząć, jeśli się poważnie myśli o perspektywach Elbląga.
      
      

       ***
      
       Nasze dwa powiaty
      
Część humanistyczna: powiat braniewski – 23,5 pkt., powiat elbląski – 22,3 pkt.
       Część matematyczno-przyrodnicza: powiat braniewski – 22,3 pkt., powiat elbląski – 21,0 pkt.
       Język angielski: powiat braniewski – 26,5 pkt., powiat elbląski – 25,0 pkt.
      
       W powiecie braniewskim najlepsze wyniki uzyskali gimnazjaliści z Wilcząt (część humanistyczna – 27 pkt., część matematyczno-przyrodnicza – 29,7 pkt. (najlepszy wynik w województwie), język angielski – 32,1 pkt. We wszystkich trzech przypadkach są to wyniki zdecydowanie lepsze niż gimnazjalistów elbląskich.
       Pozostałe wyniki:
       Miasto Braniewo – odpowiedni 23,7; 22,4 i 27,6 pkt.
       Gmina Braniewo – 20,7; 20,2 i 23,9 pkt.
       Frombork – 25,0; 22,9 i 24,9 pkt.
       Lelkowo – 21,7; 19,0 pkt. (brak zdających język angielski)
       Pieniężno – 23,6; 21,7 i 24,1 pkt.
       Płoskinia – 20,6; 21,0 i 20,4 pkt.
      
       W powiecie elbląskim najlepiej wypadły gminy Milejewo i Markusy. Wyniki:
       Gmina Elbląg – 22,4; 22,9 i 25,9 pkt.
       Godkowo – 24,9, 20,6 i 21,7 pkt.
       Gronowo Elbląskie – 19,9; 21,2 i 25,5 pkt.
       Markusy – 25,4; 22,8 i 22,6 pkt.
       Milejewo – 25,3; 22,7 i 24,3 pkt.
       Pasłęk – 22,1; 20,7 i 27,5 pkt.
       Rychliki – 19,4; 17,2 i 23,2 pkt.
       Tolkmicko – 20,4; 19,1 i 24,6 pkt.
      
Piotr Derlukiewicz

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • trzeba tez zauważyć, że wyniki nie są do końca porównywalne ponieważ w jednej miejscowości jest jedna szkoła a w drugiej np. 10 co nie zmienia faktu, że gimnazjum to była najgłupsza reforma oświaty teraz wychodzą tego konsekwencje z drugiej strony wina leży po stronie rodziców(choć nie wszystkich), którzy nie pilnują swoich dzieci bo są zajęci praca
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    obserwatorka(2011-07-04)
  • A to jakie postulaty ma autor? Władza nie chciała słuchać to można było podzielić się z ludem, a nie tylko sucha statystyka. Może słabo tych nauczycieli doskonalą w ODN? Część humanistyczna chyba najgorzej wygląda. .. .
  • Dlaczego Tuskowe boją się zlikwidowania gimnazjów jako niedorzecznego pomysłu na ustawienie kolejnych dyrektorów szkół. Nieudana reforma oświaty zrobiła krzywdę nauczycielom i uczniom. To jak z krzyżem w sejmie. Jest taki co w nocy go powiesi a nie ma odważnego by wypie, ,yć symbol Watykanu. Mierzi mnie takie tchurzostwo.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    @wczerwonym(2011-07-04)
  • Przyczyny sukcesu edukacyjnego gminy Wilczęta - świetni dyrektorzy zarówno w szkołach podstawowych, jak i gimnazjach, którzy potrafią zmotywować nauczycieli. Uczniowie wszędzie są podobni. Jaki pan, taki kram.
  • mnie szkoly w elblagu nauczyly wiele, nie powiem. ale oprocz wiedzy napakowano mi spora dawke kompleksow - ze pochodze z elblaga. dopiero podczas studiow zrozumialem, ze kompleksy te sa sporym obciazeniem dla kazdego czlowieka, no i ze w przypadku naszego miasta sa one zupelnie nieuzasadnione. ciekawe jak to teraz wyglada? mam nadzieje ze moje dzieci nie przyjda kiedys po szkole i nie powiedza mi ze elblag to wies. .. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    rodzic dwojga(2011-07-04)
  • nawet nowa super stronka UM padla z wrażenia. ..
  • A może problem tkwi również w tym, że nauczyciele zamiast przygotowywać się do zajęć lub, w tym czasie, zrealizować z uczniami dodatkowe zajęcia, muszą pisać kolejne sprawozdania od sprawozdań. Brawo kuratoryjni urzędnicy i dyrektorzy szkół ! Wymyślajcie papiery, których i tak nie czytacie, a za rok wyniki będą jeszcze gorsze.
  • Nauczyciele mają zagwarantowane w tym roku 7% podwyżki bez względu na efekty pracy, czyli czy się stoi, czy się leży. .. .. Żadne reformy nic nie pomogą jeśli nie zreformuje się karty nauczyciela w tym szczególnie systemu płac. Ludzie którzy trafili do szkolnictwa dla 18 godz. pensum 2 mies. wakacji ferii, rocznego płatnego urlopu zdrowotnego bez poczucia misji muszą odejść. To jedyny sposób na porządne wyedukowanie młodzieży
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    !!!!!!!(2011-07-05)
  • Komentarz pod którym sie podpiał !!!!! jest kompletnym idiotyzmem. Osoba który ten komentarz pisała nie ma zielonego pojecia o pracy nauczyciela
  • Nie ma dobrego rozwiązania, nauczyciele sie nie szkola, bo szkoły nie mają pieniędzy, delegacji czy odbywają się w takim czasie, że n-l nie może w nich uczestniczyć, JAKOŚĆ szkoleń jest mierna, nasi szkoleniowcy sami powinni zobaczyć jak szkola np. w Gdańsku. .. a druga istotna sprawa to "papierologia". Nauczyciel gdyby chciał pracować jak urzędnik to skończyłby administracje. wymagania rosną, pracownicy KO i UM mają misję sprawdzania a nie pomocy i wsparcia. Pani Prezydent proszę z tym coś zrobić, jako wieloletnia Kuratorzna Pani specyfikę pracy n-la. Pozdrawiam tych nauczycieli, którzy już maja wakacje. Pracownik oświaty
  • Dlaczego w Wilczętach potrafią, w niektórych szkołach w Elblągu też, a w innych wyniki są kiepskie. Szkoła dyrektorem i nauczycielem stoi. Jeżeli dyrektor oprócz zlecania wypełniania nikomu niepotrzebnych papierów nic innego nie potrafi, a nauczyciel całą swoją energię przeznacza na działania inne niż nauczanie, to coś z tym fantem trzeba zrobić. Apel do pani Prezydent jest jak najbardziej słuszny, aczkolwiek jest jeszcze Dyrektor od edukacji.
  • jacy nauczyciele takie wyniki
Reklama