Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 18-08-2017, imieniny Heleny, Ilony
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Po burzy na Sadowej Po burzy na Sadowej

Krótka historia elbląskiego tramwaju

22 listopada 1895 roku oddano do eksploatacji dwie jednotorowe linie tramwajowe o długości około 4 kilometrów – tak to się zaczęło.

W 1891 roku władze Elbląga ogłosiły przetarg na budowę i eksploatację elektrycznej sieci tramwajowej. Przetarg wygrała berlińska firma Union Elektricitäts Gesellschaft, która w dziewięć miesięcy wybudowała elektrownię przy ul. Szpitalnej, remizę tramwajową i pierwsze dwie z pięciu zaplanowanych linii. 22 listopada 1895 roku uroczyście oddano do eksploatacji dwie jednotorowe linie o długości około 4 km. Trasa jednej z nich biegła od dworca Placem Grunwaldzkim, ul. 1 Maja, Kowalską przez Stary Rynek do portu nad rzeką Elbląg. Druga wiodła z Pl. Słowiańskiego, Starym Rynkiem do ul. Królewieckiej. Tramwaj przejeżdżał ulicami Starego Miasta, co uwidoczniono na licznych pocztówkach.
     W 1897 roku powołano spółkę Tramwaje Elbląskie. W 1925 roku firma posiadała już 25 wagonów silnikowych, wymieniono stare, drewniane słupy trakcyjne na betonowe i przyłączono zasilanie z elektrowni miejskiej. W roku 1927 uruchomiono nową linię łączącą ul. Obrońców Pokoju przez Browarną, Pocztową, Plac Słowiański, 1 Maja, Bema z ul. Saperów. Jednocześnie przy ul. Browarnej 91 powstała nowoczesna zajezdnia, która jest użytkowana do dziś.
     W czasie II wojny światowej Elbląg był zapleczem przemysłowym dla hitlerowskich Niemiec. Wzrosła liczba ludności, wzrosło zatrudnienie w pracującym na rzecz wojny przemyśle. Komunikacja miejska musiała sprostać tym wymaganiom. Pod koniec wojny Elbląg posiadał już 34 wozy silnikowe, 48 doczepnych, 10 wozów technicznych i lokomotywę trakcyjną. Przez całą wojnę Elbląg ustrzegł się nalotów alianckich, dopiero pod koniec stycznia 1945 r. dotarła tu wojna i rozpoczęły się wyniszczające miasto walki. Również komunikacja tramwajowa poniosła ogromne straty. Z majątku pozostały: dwie zajezdnie, z których jedna nie nadawała się już do odbudowy, zniszczona podstacja, 17,5 kilometra pojedynczego toru, 17,8 km zdewastowanej sieci trakcyjnej.
     Jedną z pierwszych decyzji nowych władz polskich było ściągnięcie do miasta grupy warszawskich tramwajarzy, której powierzono odbudowę i uruchomienie komunikacji tramwajowej. 6 czerwca 1946 r. ruszyła linia nr 1 o długości ok. 4,5 km łącząca Dworzec z ul. Obr. Pokoju, a w trzy miesiące później ruszyły tramwaje na linii nr 2 z ul. Marymonckiej do ul. Bema. W 1947 r. uruchomiono zlikwidowaną później linię nr 3 z Pl. Słowiańskiego do ul. Agrykola.
     W czasach PRL tramwaje zniknęły z wielu miast. W Elblągu udało się je zachować. Dopiero po reformie samorządowej, w latach 90-tych zaistniały warunki do rozbudowy trakcji tramwajowej. Wybudowano nowe torowisko w ciągu ul. Płk. Dąbka i przebudowano torowiska w ul. Bema. W sierpniu 2002 roku uroczyście otwarto dwie nowe linie tramwajowe - nr 4 i 5 z trasą przez ul. Płk. Dąbka.
     

oprac. OK
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • cyt: "W czasach PRL tramwaje zniknęły z wielu miast. W Elblągu udało się je zachować. Dopiero po reformie samorządowej, w latach 90-tych zaistniały warunki do rozbudowy trakcji tramwajowej." Szkoda że nikt nie mówi o tym że właśnie w czasach PRL czyli 1968 - przeniesiono trakcję ze Starówki na ulicę Pocztową, a w 1986 oddano do użytku linię od pętli na Obrońców Pokoju do ulicy Ogólnej o raz utworzono przy tym linię nr 3. To czasy PRL przecież, więc bzdurą jest że dopiero w latach 90 tych XX wieku zaistniały warunki do rozbudowy linii. W latach 90-tych nie oddano ani km sieci tramwajowej w Elblagu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    znawca(2005-11-29)
  • W elblągu tramwaje głównie to wożą powietrze zamiast ludzi
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    on(2005-11-29)
  • To prawda, autobusem zawsze szybciej....
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    smerf(2005-11-29)
  • Ale kiedys, w dalekiej przyszlosci, gdy wroca wszyscy Ci co wyjechali dorobic sie w anglii to elblag stanie sie wielka metropolia i tramwajami bedzie sie znacznie szybciej podrozowalo :D
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    StudentzElblaga(2005-11-29)
  • I trawaje lini 4 i 5 jada prawie puste
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    crol(2005-11-29)
  • na dzień dzisiejszy to wszystko jeździ puste, za wyjatkiem godzin kiedy młodzież jedzie i wraca ze szkoły. Bo ludzie pracy chodzą na piechotę oszczędzając kazdy grosz. Taka jest smutna prawda. Za 1,80 zł mozna kupic dwa bochenki chleba.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    tezsenior(2005-11-29)
  • jak mam jezdzic starym poniemieckim rzechem ktorym wujek adolf jeszcze do szkoly dojezdzal.... i w ktorym nie wiadomo co sie zachwile zapali i ktorym oknem trzeba bedzie spie...szyc sie do wyjsci..... to sorry... ale ja sie przejde...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    E(2005-11-30)
  • Puste? Chyba sam jestes pusty czlowieku, ja jakoś często jadę z kilkudziesięcio osobową liczba ludzi:P
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-11-30)
  • Niektórzy ludzie sa strasznymi debilami: mówią nie budowac linni tramwajowych, bo mało ludzi jexzdi komunikacja podobno; inni nie budować hal sportowych, bo ponoć nie ma sportowców wysokiej rangi w Elblągu, WIECIE CO PUKNIJCIE SIE W ŁEB, a z takim mysleniem to się przeprowadźcie do OLSZTYNA!!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-11-30)
  • brawo popieram! SRELowatemu mysleniu mowimy NIE!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-11-30)
Reklama