Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 25-11-2017, imieniny Katarzyny, Erazma
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

11.11.2017 11.11.2017

Ładne reklamy tak, brzydkie nie?

 
Elbląg, Ładne reklamy tak, brzydkie nie? Stowarzyszenie MiastoMojeAwNim ogłosiło i rozstrzygnęło konkurs na najbrzydszą reklamę zewnętrzną. Wśród laureatów znalazł się m.in. ten elbląski budynek (fot. AD)
Rek

Musi być skuteczna oraz dobrze widoczna, inaczej nie ma racji bytu. Dobrze, jeśli komponuje się z otoczeniem, fatalnie jeśli nie, bo wpływa to na wizerunek danej przestrzeni publicznej. Jednakże póki co prawo, a zwłaszcza to lokalne, tak naprawdę nie ma odpowiednich narzędzi, aby walczyć ze złym gustem reklamowym. Co więc pozostaje?

O miejscu reklam w przestrzeni publicznej napisano i powiedziano już wiele. Kraków utworzył park kulturowy, o podobnym schemacie mówi się również i w Gdańsku. Od kilku lat o estetyzację przestrzeni publicznej walczy stowarzysznie MojeMiastoAwNim, do dyskusji włączył się również i prezydent Komorowski i zaproponował, aby wzmocnić narzędzia prawne chroniące krajobraz.
     Jednakże póki co prawo odnosi się jedynie do kwestii pojawienia się reklamy w przestrzeni publicznej, a nie do jej estetyki.
     
     Prawo nie zabrania brzydoty

     - Nie ma żadnej uchwały Rady Miasta, która regulowałaby kwestię wywieszania reklam na budynkach. Były podejmowane takie próby na terenie kraju, ale jest to niemożliwe, bowiem sprawy reklam reguluje prawo budowlane i gminy nie mają uprawnień, żeby tego rodzaju ograniczenia stosować. To uregulowanie, które istnieje w prawie budowlanym jest bardzo ogólne i dotyczy jedynie obowiązku zgłoszenia zamiaru umieszczenia reklamy. Organ administracji weryfikuje jedynie zgodność z planem miejscowym oraz zgodę właściciela miejsca na usytuowanie reklamy. Prawo nie stawia ograniczeń, ładne reklamy tak, brzydkie nie, bo jaki sąd miałby to rozstrzygać? – tłumaczy Roman Smoleński z Departamentu Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego w Elblągu. – Gmina może narzucić swoje ograniczenia w zakresie umieszczania reklam w przypadku ustanowienia „parku kulturowego”. Taką możliwość daje ustawa o ochronie zabytków w odniesieniu do terenów o niezwykłych wartościach krajobrazowych, estetycznych i historycznych. Trzeba by było zbadać jakie obszary na terenie Elbląga spełniają powyższe wymagania.
     
     Pozostaje rozmowa
     Jak tłumaczy Roman Smoleński prawo wymaga jedynie zgody właściciela obiektu na umieszczenie reklamy i jeśli taka zgoda jest to miasto nie ma żadnego argumentu prawnego, aby przeciwdziałać szpetnej reklamie. Pozostaje jedynie rozmowa.
     - Są takie przypadki, całkiem liczne, że osoba, która chce powiesić reklamę na budynku pyta: jak to powinno wyglądać? Jak zrobić aby było to zgodne z kanonem estetycznym? – opowiada Roman Smoleński. – Jest również taka spółdzielnia mieszkaniowa, która przed zgodą na umieszczenie reklamy wymaga naszej pozytywnej opinii, choć są to kategorie subiektywne. Podstawową zasadą przy ocenie formy reklamowej i jej wpływu na krajobraz miasta winna być zasada, że architektura jest nadrzędnym elementem, reklama powinna dostosować się do jej formy. Na pewno nie powinna zasłaniać okien ani detali architektonicznych. Skalą powinna być dopasowana do skali architektury. Warto również zadbać, aby reklamy w miejscach ich dużego nagromadzenia były skoordynowane wymiarowo, uporządkowane w czytelny układ przestrzenny lub zebrane w zbiorczy stelaż reklamowy.
     
     Pierwsze konkrety w 2014 r.?
     Sprawą estetyki oraz rozsądnego umieszczania reklam w przestrzeni publicznej zajęła się ostatnio radna Maria Kosecka. W odpowiedzi na jej interpelację Departament Urbanistyki i Architektury przygotował plan zamierzonych działań, które mają zostać podjęte jeszcze w tym roku.
     Jako pierwszy prześwietlony zostanie tzw. pas drogowy, czyli strefa mająca wpływ na estetykę krajobrazu miejskiego, jako druga zweryfikowana zostanie Starówka. Wnioski, które popłyną z analizy obu stref zostaną wykorzystane przy trzeciej czyli Śródmieściu, którym miasto planuje zająć się w 2014 r. Na koniec Departament Urbanistyki i Architektury zweryfikuje centra handlowo-usługowe, kulturalne i rekreacyjne zlokalizowane przy głównych arteriach miasta – to również w 2014 r. Wszystkie te działania mają być prowadzone z odpowiednimi służbami – strażą miejską, zarządcą dróg czy nadzorem budowlanym.
     Dodatkowo na kwestię ładu przestrzennego, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca, jakie zajmuje w nim reklama, miasto chce również uwrażliwiać młodzież szkolną poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych. Ponadto w planach jest utworzenie specjalnego stowarzyszenia.
     - Działamy w tym kierunku, aby utworzyć stowarzyszenie instytucji i podmiotów, które będą respektowały zasady dobrej kompozycji i dbały o wizerunek miasta – dodaje Roman Smoleński. Można to porównać do ubioru – wszyscy znają kanony, ale nie wszyscy chętnie je stosują, nie ma żadnych sankcji, jedynie te kulturowe. Elbląg nie stworzy dobrego wizerunku jeżeli nie będą działać wszyscy mieszkańcy.
     

mw
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • ZObaczcie jak Kraków sobie poradził: wiadomosci.onet.pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 0
    elefanty(2013-09-25)
  • wypi****lic te wszystkie reklamy. mamy xxi wiek. internet jest wszedzie. ludzie to nie lata 90/00 gdzie reklama na miescie byla na wage zlota. dobrych rzeczy sie nie reklamuje bo a na tyle dobre ze nie potrzebuja reklamy. zapraszam na internet, jesli wiecie co to w ogole jest
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    16 4
    BLICHTR_(2013-09-25)
  • Ładne-brzydkie to dosyć subiektywne pojęcia. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7 5
    (2013-09-25)
  • W Elblągu gdzie złom zamiast odsyłać do huty umieszcza się w parkach i wmawia ludziom że to nowoczesne rzeźby nie dziwi bezsilność władzy wobec wszechobecnej ohydy, brzydoty i szkaradnych reklam. Taka gmina. W Olsztynie i Gdyni 10 lat temu uregulowano problem reklam. W Elblągu LEDowe bilbordy ustawione przy ruchliwych ulicach walą na maxa kierowców po oczach a władzy wydaje się że gonimy centrum Pekinu albo jakiegoś Szang-Chaju. Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8 7
    (2013-09-25)
  • typowy bazar
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7 1
    lololololo(2013-09-25)
  • a nie pomyśleliście o tym, że ludzie udostępniają miejsce na reklamy na swoich lokalach, po to by zarobić na utrzymanie własnego lokalu? reklamy same z siebie nie wiszą. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8 9
    zawadaa(2013-09-25)
  • odczepcie się od firm i reklam. One ledwie przędą w tym ubogim mieście i dobrze że jeszcze są. Urzędnicy i stowarzyszenia za to niech się zajmą pomocą, by one przetrwały !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 6
    (2013-09-25)
  • niech urzędnicy wezmą się za sensowne sprawy które będą służyły rozwojowi miasta i bogaceniu się jego mieszkańców
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 3
    (2013-09-26)
  • nie nam oceniać co brzydotą jest, a co ładne zaiste. na ten przykład widziałem kiedyś rudego chłopaka z dziewczyną
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6 1
    toOni(2013-09-26)
  • Oj tam, oj tam zobaczcie Cafe Da Vinci na starym mieście, filmowe Bollywood przy tym to amatorszczyzna. Ale pewnie jest to zatwierdzone z konserwatorem zabytków. .. .. chyba jako ciekawostka turystyczna.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 1
    (2013-09-26)
  • Niech ci pseudo radni wezmą się za normalną pracę do następnych wyborów, tak jak przedmówcy firmy w Elblągu ledwo przędą chyba ze miasto zafunduje nam reklamę. Słynna radna niech lepiej wyjaśni swoje wykształcenie pK. Ludzie którzy całe swoje życie byli na tzw państwowym wikcie nie zrozumieją co to prywatna firma.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 1
    oponent(2013-09-26)
  • Bez kitu ten swiat dziecka wyglada jak jakis festyn.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9 0
    jolero(2013-09-26)
Reklama