Środa 14-11-2018, imieniny Emila, Wawrzyńca
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Zamknij Zamknij
Reklama w Elblągu
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Wybory 2018

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Borowik Borowik

Na ratunek starym dworcom

Elbląg, Na ratunek starym dworcom Budynek dworca w Tolkmicku. Tu miałaby powstać Izba Pamięci kolei nadzalewowej, jak i całej Ziemi Tolkmickiej, a także punkt informacji turystycznej i biuro promocji miasta (fot. nadesłane)
Rek

Dworców czekających na remonty na Warmii i Mazurach jest kilkadziesiąt. Niemalże wszystkie to obiekty z połowy XIX wieku. Z upływem czasu popadają w ruinę. O „ratowaniu starych dworców” rozmawiano podczas wczorajszej (23 marca) konferencji, którą zwołał wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski.

- Na problem niszczejących, niekiedy przepięknych, zabytkowych dworców kolejowych w regionie zwróciła moją uwagę olsztyńska dziennikarka Elżbieta Mierzyńska - powiedział Marian Podziewski. – Zorganizowałem tę konferencję, bo widzę szansę uratowania tych budynków i przeznaczenia ich nie tylko na dworce kolejowe, ale również na inne formy ludzkiej aktywności. Partnerami w zagospodarowaniu tych obiektów mogą być zarówno samorządy lokalne, jak i organizacje pozarządowe. Trzeba tylko ustalić, na ile PKP, właściciel niszczejących dziś obiektów, jest w stanie ustąpić, by można było te budynki zagospodarować i uratować przed ruiną.
     
     Kosmiczny dług

     Na majątek PKP w skali kraju składa się 105 tys. ha gruntów, 2641 dworców, 39 tys. budowli kolejowych (w tym ciekawych architektonicznie wież ciśnień), ponad 100 tys. mieszkań. Wśród 2641 dworców aż 1631 to obiekty już nieczynne, w tym 794 przy jeszcze czynnych liniach kolejowych. Liczba zamykanych na kłódkę dworców rośnie.
     - W ostatnich czterech latach inwestowaliśmy średnio 16 mln zł, tylko tyle możemy uciułać i jeszcze musimy spłacać długi byłego państwowego przedsiębiorstwa PKP – mówił Jacek Prześluga, dyrektor ds. rewitalizacji dworców kolejowych, członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych. - Mamy po byłych PKP dług sprzed 20 lat, to 6 mld zadłużenia, według mnie wirtualnego. Gdyby każdego roku na modernizację dworców przeznaczano 300 mln zł z obsługi starego zadłużenia, to w ciągu 10 lat zostałyby rewitalizowane wszystkie średnie i małe dworce kolejowe w Polsce.
     
     PO śpieszy z odsieczą

     - Platforma Obywatelska przygotowuje w tej sprawie systemowe rozwiązanie - powiedziała poseł Beata Bublewicz, zabierając głos jako jedna z pierwszych uczestniczek konferencji. – Sejmowa Komisja Infrastruktury przygotowuje projekt ustawy, na której mocy samorządy będą mogły przejmować dworce od PKP, a ich remont będzie w równych częściach finansowany ze środków samorządu województwa, Banku Gospodarstwa Krajowego i samorządów gminnych.
     
     Ruiny
     Dworców czekających na remonty na Warmii i Mazurach jest kilkadziesiąt. Niemalże wszystkie to obiekty z połowy XIX wieku. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA administruje w tym regionie 50 dworcami czynnymi i 45 nieczynnymi. Połowa z nich to ruina. Ten dewastowany brakiem inwestycji majątek powiększa jeszcze 7 tys. ha działek.
     Jacek Prześluga, którego wystąpienie było najbardziej oczekiwane, zapewniał, że wkrótce zostanie powołany nowy podmiot gospodarczy, odpowiedzialny za modernizację i zarządzanie, pod nazwą Dworzec Polski.
     
     Nowy pomysł na stary dworzec
     Wśród uczestników spotkania było wielu samorządowców, wśród nich burmistrz Tolkmicka i wójt gminy Małdyty. Obaj mówili o barierach prawnych, uniemożliwiających adaptacje dworców na nowe cele.
     - W gminie Tolkmicko istnieje jeden z ostatnich zabytkowych budynków dworca kolei przybrzeżnej łączącej Elbląg z Braniewem – wskazuje Józef Zamojcin, zastępca burmistrza Tolkmicka. - Pomysłem na rewitalizację dworca jest umieszczenie w nim Izby Pamięci zarówno kolei nadzalewowej, jak i całej Ziemi Tolkmickiej, siedziby organizacji pozarządowych, miejsca spotkań wędrowców z całej Europy oraz punktu informacji turystycznej i biura promocji miasta.
     Naszym problemem na dzień dzisiejszy jest brak mieszkań zastępczych dla rodzin, które obecnie zamieszkują budynek dworca
     
     Z żalem o braku pieniędzy
     Sebastian Marszał, prezes Warmińsko-Mazurskiego Towarzystwa Miłośników Kolei, pasjonat i kolekcjoner, ale też inżynier z fachową znajomością obecnego stanu infrastruktury kolejowej, mówił z żalem o braku finansów na inwestycje nawet w miejscach, które mogą być atrakcją w skali Europy – do takich zalicza się kolej nadzalewowa, łącząca Tolkmicko, Elbląg, Frombork, Braniewo. Podczas konferencji zaprezentowano też przykłady zagospodarowania dworców kolejowych w Drawsku Pomorskim (zachodniopomorskie) i w Giżycku.
     
     
     O stanie dworców kolejowych i możliwościach ich uratowania mówiono kilka godzin. Głos w tej sprawie zabierali m.in. Zbigniew Maj - naczelnik Wydziału ds. Konserwatorskich w Departamencie Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Biotr Baczewski i Jacek Kostka - przedstawiciele stowarzyszenia „Obywatele Info”.
     Wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski zapewnił, że pierwsza konferencja pod hasłem „Uratujmy stare dworce” nie będzie ostatnią i że konieczne jest kolejne spotkanie, bliżej władz ustawodawczych, bo bez wprowadzenia odpowiednich zmian w prawie wiele projektów może pozostać jedynie w sferze marzeń, a rozwiązanie takie, jak w Drawsku Pomorskim, gdy samorząd stał się właścicielem dworca, przykładem jednostkowym.
     Jak poinformował wojewoda, zapadła już decyzja o przedstawieniu problemu dworców członkom sejmowej Komisji Infrastruktury. Zostaną podjęte też starania o zorganizowanie ogólnokrajowej konferencji, dotyczącej dworców.
     - Jestem przekonany, że w kolejnych miesiącach pojawią się konkretne pomysły - kończył wojewoda. - Na następne spotkania przygotujemy propozycje współpracy z PKP.
oprac. A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
  • Cudny budynek, jak wycięty kadr ze starego filmu. .. .. szkoda że znikają. Nasz NOWY w Elblągu to chyba jakiś żart architekta. :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    mirabelka(2011-11-07)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Polar z haftem
Czapka z nadrukiem
T-shirt biały z Twoim nadrukiem DTG PROMOCJA
Naszywki