UWAGA!

Nauczyciele z Elbląga poznali kształcenie dualne w praktyce

 Elbląg, Nauczyciele z Elbląga poznali kształcenie dualne w praktyce
fot. nadesłana

Jednymi z najlepszych metod nauki to obserwacja, a następnie praktyka. Mając to na uwadze, grupa nauczycieli z Elbląga wzięła udział w tygodniowym szkoleniu dotyczącym dualnego systemu edukacji w Saksonii. Zdobyte doświadczenie będzie teraz wykorzystywać w edukacji zawodowej elbląskiej młodzieży.

Nauczyciele Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska i Usług w Elblągu wzięli udział w praktykach zawodowych w Saksonii. Szkolenie odbyło się w ramach projektu „Praktyka czyni mistrza” i dotyczyło kształcenia dualnego w praktyce. - Najprościej rzecz ujmując dualny system edukacji polega na kształceniu zawodowym poprzez naukę praktyczną zorganizowaną przez pracodawcę. Jednocześnie nauka ta jest uzupełniana o zajęcia teoretyczne i ogólne w szkole – wyjaśnia Mirosław Pawlukowicz, nauczyciel przedmiotów energetycznych w ZSIŚiU. - System ten daje doskonałe efekty w Saksonii i wydaje mi się, że może też sprawdzić się na naszym elbląskim podwórku.
       O zasadach funkcjonowania kształcenia dualnego uczestnicy szkolenia dowiedzieli się na spotkaniu z przedstawicielami Saksońskiej Agencji Edukacji. Z praktycznymi aspektami tej metody nauczania zapoznali się natomiast w jednym z centrów kształcenia praktycznego, w którym młodzież może szkolić się w jednym z 30 zawodów. Uczestniczyli w zajęciach praktycznych, obserwowali pracę uczniów, zapoznawali się z dokumentacją szkolną czy sposobami planowania zajęć. Porównywali również realizację procesu kształcenia i sposobów egzaminowania zawodowego w Polsce i w Niemczech oraz zwiedzali sale lekcyjne i pracownie naukowe.
       Nauczyciele przedmiotów budowlanych odwiedzili Ponadzakładowe Centrum Kształcenia „BFW BauSachsene.V.” i brali udział w zajęciach praktycznych, które odbywały się bezpośrednio na placach budowy. Natomiast kadra pedagogiczna odpowiedzialna za kształcenie w zawodzie fryzjerskim wzięła udział w szkoleniach zorganizowanych przez akademię fryzjerską „Schirmer” w Lipsku.
       - To naprawdę wielka przyjemność obserwować przy pracy tak doświadczonych nauczycieli, jak ci pracujący w akademii w Lipsku. Nie tylko mogliśmy przyjrzeć się ich metodom pracy, ale również rozmawialiśmy na temat kształcenia w zawodach fryzjerskich i kosmetycznychoraz o tym, jak kształcenie dualne wpływa na możliwości zatrudnienia wśród absolwentów szkół zawodowych – mówi Magdalena Falkowska-Kucia, nauczyciel przedmiotów fryzjerskich w ZSIŚiU.
       Zastosowanie dualnego systemu kształcenia zawodowego w Saksonii pozwala kształcić rzetelnych fachowców, których potrzebuje rynek. Co w efekcie przekłada się na łatwość w znalezieniu dobrze płatnej pracy zaraz po zakończeniu nauki. Nauczyciele biorący udział w praktykach mają już za sobą pierwsze kroki w tym systemie. Widzieli jak działa i jakie efekty przynosi.Teraz pozostaje im przełożyć swoją wiedzę i doświadczenie na działanie praktyczne, które przyniosą efekty wraz z kolejnymi absolwentami.
      

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • W system kształcenia dualnego w Niemczech zaangażowane są instytucje na poziomie federalnym (Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych), kraje związkowe, izby przemysłowo-handlowe i rzemieślnicze, pracodawcy oraz uczniowie. Uczniowie sami wyszukują sobie pracodawców w wybranym przez siebie zawodzie. W systemie ważne jest również to, że dla uczniów konieczność samodzielnego poszukiwania i aplikowania do wybranego zakładu pracy oznacza często pierwsze zderzenie z realiami rynku pracy, wymogami pracodawców oraz istniejącą na tym rynku konkurencją. Takie doświadczenie daje młodym ludziom szansę oceny własnych szans na rynku pracy, skonfrontowanie posiadanych umiejętności w relacji do innych. Jednocześnie uczy ich to samodyscypliny oraz odpowiedzialności za wybraną ścieżkę zawodową. Jesteśmy gotowi???
Reklama