Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 12-12-2017, imieniny Joanny, Aleksandra
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Spotkałam Mikołaja Spotkałam Mikołaja

Nieznośna lekkość stylu

Pensjonariusze elbląskiego Domu Samopomocy dla chorych na schizofrenię, ich opiekunowie oraz lekarze czują się urażeni hasłem "Stop wariatom drogowym" z reklamy PZU.

W reklamie piraci drogowi zostali zrównani z chorymi psychicznie. O tej sprawie rozmawiano w Elblągu także wczoraj, przy okazji Dnia Solidarności z Chorymi na Schizofrenię.
     - Wiele osób uważa nas za takich właśnie, jak w tej reklamie "wariatów" i twierdzi, że do niczego się nie nadajemy, a to nie jest prawda - przekonuje młody pensjonariusz elbląskiego Domu Samopomocy. - Niektórzy moi bliscy, ludzie z mojej dzielnicy dokuczają mi i często traktują jak jakiegoś chorego zwierzaka. Dopóki byłem zdrowy, ciężko pracowałem, ale kiedy zachorowałem, straciłem pracę. Jaki ze mnie wariat? Mam rodzinę, dużo umiem i chciałbym nadal pracować, ale też mam swoją godność.
     Dr Andrzej Lech Sobczak, ordynator psychiatrii w elbląskim szpitalu wojewódzkim, przypomina, że akcje takie, jak Dni Solidarności z Chorymi na Schizofrenię, mają zmieniać wizerunek osób chorych psychicznie i likwidować stereotypy. Tymczasem pokazywanie osoby w kaftanie i nazywanie jej wariatem, choćby tylko drogowym, takie negatywne stereotypy utrwala.
     - Hasło "Stop wariatom drogowym" sugeruje, że to chorzy psychicznie jeżdżą po naszych drogach, a tak przecież nie jest - mówi dr Sobczak. - Jeżdżą zdrowi, tylko w taki sposób, że powinna się nimi zająć policja i sąd.
     Andrzej Lech Sobczak dodaje, że w psychopatologii nie ma terminu "wariat", a na choroby lub dolegliwości psychiczne, w różnych okresach swojego życia, cierpi co trzeci człowiek:
     - Słowo "wariat" jest obraźliwym określeniem osoby chorej lub tylko posiadającej zaburzenia psychicznie - przypomina ordynator. - Pytanie więc, kto i dlaczego w reklamie użył obraźliwego słowa? Człowiek ma skłonności do myślenia stereotypami, a słowo ma ogromną moc, dlatego ci, którzy w jakiś sposób publicznie się wypowiadają, powinni uważać na to, co mówią.
     Kontrowersyjną reklamę skrytykowali już wcześniej: Towarzystwo Psychiatryczne i Fundacja Komunikacji Społecznej.

SZ
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Redakcja niech poprawi chochliki - bo sama wyglada jak wariat na drodze, poza tym "o tej akcji PZU i sporze co do reklamy" było juz naglosnione w telewizji jakies 2 miesiace temu. Okreslenie slowa WARIAT - jako choroby psychicznej nie wystepuje w zadnym slowniku, encyklopedii itp, wiec cala wojna jest niepotrzebna. Blondynki nie wystepuja na codzien w TV, policjanci tez nie - ze sa o nich kawaly i anegdoty. Moze redakcja POrtela wystapi, ze sie z niej czytelnicy smieja :p
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Prezo(2005-09-20)
  • Nie wiem dlaczego człowiech z jakas niedoskonałoscia psychiczna , chwilowa lub trwała moze czuc się urazony tą reklama i zawartym w niej słowem WARIAT. Przeciez nikt , kto jest chory nie jest Wariatem. wariat to pejoratywne okreslenie dotyczace człowieka niezrówazonego - ale pejoratywne zaznaczam. jezeli , ktos uwaza sie dotknięty uzyciem tego słowa , to rzeczywiscie jest WARIATEM i mam tylko nadzieje , ze nie siada za kierownica
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    niezrównowazona(2005-09-20)
  • Zgadzam się z „niezrównoważoną” w 100 %- „ z ust mi to wyjęłaś”
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    kk(2005-09-20)
  • obserwatorr Wariat jest to potoczne słowo,wielu z nas w pewnych sytuacjach tak można określic ,ale sama reklama jest bzdurna i niesmaczna.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    obserwatorr(2005-09-20)
  • ostatnio przeczytane: "z bliska każdy człowiek jest nienormalny"... taaak....
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    amelka(2005-09-20)
  • A ja uważam, że to jedna z najlepszych reklam polskich w ogóle, a reklam społecznych na pewno. Brawo dla pomysłodawcy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2005-09-20)
  • To ja poproszę specjalistów i osob dotknięte, polonistów i filozofów o podpowiedź: jak nazwać tych, którzy zabijają lub kaleczą siebie, a co gorsza innych??? Ja tam zawsze mówię: Patrz, co za qwa wariat!#$% No jedzie normalnie jak wariat! I dalej tak będę mówił, bo tak jest
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Marian(2005-09-21)
  • SKORO CHORZY NA SCHIZOFRENIE WZIELI TO TAK BARDZO DO SIEBIE TO MOZE FAKTYCZNIE CZUJA SIE WARIATAMI .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    WILI(2005-09-21)
  • To, że ludzie chorzy mogą się czuć urażeni można zrozumieć. Ale fakt przewrażliwienia lekarzy budzi moje obawy co do ich psychicznego zrównoważenia. Dają świadectwo samym sobie. Chory to chory, a zdrowa osoba grająca na ulicach w "rosyjską ruletkę" to wariat.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    DDT(2005-09-21)
  • Bardzo niezręcznie jest wypowiadać się na temat, który dla większości z nas jest tylko teorią. Żaden z dyskutantów nie wie co siedzi w duszy i umysle człowieka dyskryminowanego. Podkreślam : dyskryminowanego a nie chorego !!! Taki jak ten sposób dyskusji świadczy o tym , że DRZWI TRZEBA OTWIERAĆ! Nie tylko dla schizofrenii. Podobny problem, jak sie wsłuchacie dobrze, mają też inni. Od upośledzonych po kobiety deklarujące feminizm i nierówność obu płci. Ludzie, którzy poczuli się dotknięci reklamą społeczną o drogowych wariatach mają prawo do wyrażenia swojej opinii. Na tym polega demokracja i wolność słowa.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Prawy(2005-09-21)
  • ALE DLACZEGO AKURAT SCHIZOFRENICY CZUJA SIE DOTKNIECI TA REKLAMA ? TYM URAZEM SAMI IDENTYFIKUJA SIE Z WARIATAMI.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    WILI(2005-09-21)
  • Być może ,że mają w sobie ten rodzaj wrażliwości i tkliwości, którego państwo w sobie nawet nie przeczuwacie.Nad tym zdziwieniem trzeba by sie głębiej zastanowić.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Prawy(2005-09-21)
Reklama