Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 24-10-2017, imieniny Antoniego, Marcina
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Czerwień października Czerwień października

Teraz ja - Raport z Zalewu Wiślanego

Rek

W środę (12 sierpnia) od godziny 9 do 20 na Zalewie Wiślanym odbył się kolejny rejs dwóch łodzi z dziesięcioma naukowcami międzynarodowej grupy wykonującej badania. Byłem z nimi ja - obywatel społeczności internetowej - Wowka. Podstawowy cel rejsu to pobór wody z różnych głębokości, osadu dennego oraz pomiar podstawowych parametrów hydrologicznych z piętnastu ściśle określonych punktów Zalewu.

Temperatura wody 20 stopni C, zasolenie 2,5-3,5 PSU, widoczność pod lustrem wody 20-30 cm, wiatr 10 m/s, zachmurzenie umiarkowane. Co prawda był to ciepły, lecz wietrzny dzień, siła wiatru przekraczała 5 stopni w skali Beauforta. Duża fala dawała prawdziwe możliwości zdobycia umiejętności żeglarskich przed wypłynięciem na Zatokę Gdańską, o czym marzą ponoć nasi żeglarze, jak nas zapewniają co niektórzy samorządowcy.
     Nie zaskoczę pewnie nikogo, choć mam nadzieję przynajmniej uświadomić wielu, a zwłaszcza niektórych samorządowców, że na całym akwenie pływał tylko jeden statek pasażerski i dwa jachty, i to nie na żaglach, lecz na silniku. Dlaczego? Jaki jest tego powód? Gdzie są te tysiące żeglarzy, którzy chcą tu żeglować i dla których koniecznie potrzebny jest przekop Mierzei? Wnioski wyciągnijcie sami. Dodam, ze nadal na plażach akwenu należącego do województwa warmińsko-mazurskiego obowiązuje zakaz kąpieli spowodowany wystąpieniem bakterii koli.
     Nie ukrywam, że miłą niespodzianką było pojawienie się Pana Burmistrza Tolkmicka w tamtejszym porcie, na moment przed wypłynięciem na piękny, wielki akwen tak niedoceniany przez większość władz samorządowych gmin nadzalewowych. Wszak wyniki naukowe wykorzystane przez samorząd dają prawdziwy nowoczesny oręż. Bardzo obiecujące są takie spontaniczne spotkania, nieskrępowane manierami oraz nieograniczone ścianami, których główną esencją jest szczera i konkretna wymiana informacji, poglądów czy sugestii. Po prostu rozmowa bez zbędnej obłudy i wymuszonej grzeczności. Tak właśnie było podczas tego spotkania, kiedy spotkał się szef grupy naukowców, profesor Marek Kruk i przedstawiciel władzy samorządowej, pan Andrzej Lemanowicz. Burmistrz Tolkmicka żywo jest zainteresowany badaniami, a z grupą naukowców zna się osobiście od dawna.
     Ponownie zadaję pytanie, które zadałem we wcześniejszym materiale „Piękny, wielki, zapomniany akwen”  - jak to jest, że akwen o wielkości zbliżonej do wielkości wszystkich jezior mazurskich, po których pływa, według różnych źródeł, około 60 tys. jachtów i żaglówek, jest tak słabo spopularyzowany? Przecież nie ma zdanych przeszkód, żeby tysiące żeglarzy z jezior mazurskich przypłynęło na Zalew.
     Dlaczego nie widać jednostki o nazwie „Nowa Hanza” na naszych wodach, czyżby nie było chętnych do korzystania z oferty przedłożonej w punkcie II. Cennik opłat „Nowa Hanza” na stronie http://www.port.elblag.pl/pl/cennik.html.
     Nasi samorządowcy, podróżując po świecie i Polsce, zachwycają się i chwalą inne, piękne zakątki, lobbując drogę wodną E 70, i wypada im to robić, jeśli ich na takie podróże stać - finansowo i czasowo. Nie wypada natomiast nie znać i zapominać o pięknym wielkim akwenie, który potrzebuje natychmiastowej pomocy, bo niewiele brakuje, żeby stał się przysłowiowym szambem.

 


     Tego samego samorządowca, który już raz na łamach portEl.pl przedstawił mnie jako elblążanina, który „…głosi niechęć do rozwojowych pomysłów…”, poinformuję, że bardzo się myli. Jako rodowitemu elblążaninowi, który ma tu rodzinę, tu mieszka i nie zamierza stąd uciekać, nie mniej zależy na rozwoju Elbląga i okolic niż Panu Radnemu.
     Myślę, że jest wiele pomysłów, aby zagospodarować piękną wysoczyznę i akwen Zalewu. Prawdziwą wręcz kopalnią pomysłów są wpisy w rubryce „…a moim zdaniem” pod każdym artykułem dotyczącym naszego regionu. Nie mniej fantastycznym rozwiązaniem niż przekop, a przynoszącym od razu dochód, a nie koszta, byłoby puszczenie niewinnej plotki, że zimą 1945 roku przez lód z Kenigsberga do Gdańska uciekał między innymi konwój ciężarówek z ładunkiem Bursztynowej Komnaty. Po zbombardowaniu przez samoloty rosyjskie lód pękł i ciężarówki zostały zatopione, obecnie leżą w kilkumetrowym mule Zalewu. Mało, że byłoby głośno, to i chętnych poszukiwaczy znalazłyby się dziesiątki. Wystarczyłoby wydać odpowiednio wysoko płatne koncesje na eksplorację akwenu oraz zapewnienie, że wydobyty sprzęt wojskowy typu armaty, czołgi, broń, będą mogli zabrać i powiększyć własne kolekcje.
     Następny pomysł to przywrócenie słynnych barkasów - idealnych łodzi do pływania po Zalewie Wiślanym, jako wyjątkowej atrakcji dla turystów, i stworzenie prawdziwego symbolu tego akwenu.
     Jednocześnie można byłoby wytypować jedno z wielu pięknych wzgórz Wysoczyzny Elbląskiej, gdzie mogłoby postać centrum nauki latania na lotniach.
     Oczywiste jest również, że musi powstać jak najszybciej tramwaj wodny oraz prom samochodowy na trasie Tolkmicko - Krynica Morska.
     Kolejny pomysł na ściągnięcie potencjalnych turystów to utrzymanie stałych połączeń wodnych między portami Elbląg, Kenigsberg-Bałtijsk. To przedsięwzięcie wręcz priorytetowe, ważniejsze niż droga E 70, powinno być silnie lobbowane przez nasze władze samorządowe. Nie wyobrażam też sobie, żeby ten region pozbawiony został kolejki nadzalewowej z połączeniem Gdańsk - Elbląg - Kenigsberg.
     Lecz najważniejszą sprawą jest zidentyfikowanie odpowiedzialnego za obecność bakterii koli w wodzie Zalewu! W przeciwnym wypadku bowiem, poważne środki finansowe wydane na zagospodarowanie porcików i plaż po prostu zostaną „wyrzucone w muł”.
     Grzechem w tym momencie byłoby zapomnieć o „prawdzie oczywistej” dla wszystkich, a nie tylko dla wybrańców, że powinna jak najszybciej zostać zbudowana Osada Truso. Oczywiście w miejscu, gdzie została odkryta - przy drodze nr 7. Absolutnie nie replika i nie na Wyspie Spichrzów!
     Zaproponujcie sami, co powinno być zrobione, aby powiat elbląski nie był przysłowiowym Elblążkowem w województwie szuwarowo-bagiennym, jak to określa wielu internautów.
     Pozdrawiam serdecznie, Wowka
     

Wowka Liczba publikacji: 66
W tym miesiącu: 0
Ocena Głosów Komentarzy
5.7 15 23

..., a moim zdaniem
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • bardzo interesujący temat. ciekawe tylko iż władza w warmińsko-, ,murzyńskim, ,tak tego tematu nie lubi. dlaczego?????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    BEZ(2009-08-15)
  • Gratuluję uporu w podtrzymywaniu ważnego tematu i życzę Ci sukcesów w walce o sprawy nas wszystkich. Pozdrawiam !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    peter(2009-08-15)
  • BEZ. Odpowiedź na twoje pytanie brzmi. Władze warmińsko - murzyńskiego mają w d. .. pie region elbląski. Elbląg i okolice to dla Nich biali murzyni. Koniec kropka.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    seniorek(2009-08-15)
  • Wowka, fajnie piszesz i masz fajne pomysły, ale co do Kanału Zalew-Zatoka (nie przekopu!!!) to się mylisz. Podstawowym celem budowy tego kanału jest cel transportowy, a nie żeglarski. A więc kanał jest pomyślany jako jedna z kilku inwestycji (inne to: obrotnica dla statków, bocznice kolejowe, nowe terminale i "szybka kolej elbląsko-mazurska") które razem umożliwią rozwój nowego ośrodka portowego na Bałtyku, specjalizującego się w obsłudze części białoruskiego i ukraińskiego handlu zagranicznego. Tak przynajmniej to widzi dyrektor Julian Kołtoński, o czym można przeczytać w tym wywiadzie: www.baltic-ukraine.com Polecam przeczytać całość wywiadu, bo jest tam kilka ciekawych wątków, które Ty Wowka, jako wytrawny internetowy dziennikarz -społecznik, powinieneś moim zdaniem drążyć. O na przykład taka ciekawostka: dyrektor uważa i pisze to publicznie, że bez współpracy z Białorusią i modernizacji kolei: www.petycje.pl kanał Zalew - Zatoka nie będzie miał sensu. I kieruje to stwierdzenie do decydentów z Urzędu Marszałkowskiego, w tym do pana Wcisły, który uparcie ignoruje temat kolejowy. Więc jak to jest - dlaczego lokalni samorządowcy nie mogą działać razem dla jednego celu, tylko pan Wcisła chce "uszczęśliwić" port na siłę, lobbując tylko "przekop" i już bez połączenia kolejowego, podczas gdy sam Kołtoński uważa że w takim razie kanał nic nie da? Wowka, zajmij się tym tematem, bo warto. Marcin
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    (2009-08-15)
  • Marin dzięki za miłe słowo. Podziwiam Ciebie za pracowitość, wytrwałość i konsekwencję w myśleniu i działaniu. Pewnie w wielu kwestiach masz rację a do innych może i dałbym się przekonać. Martwi mnie tylko inercyjność właśnie działań samorządowców oraz brak prywatnego kapitału i udziałowców w konsorcjum powołanym do budowy kanału. Uważam, że wszystko powinno być zrobione w myśl zasad ekonomicznych, a nie politycznych! Proponuję Referendum w tej sprawie we wszystkich gminach nadzalewowych. Pozdrawiam Wowka
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    (2009-08-15)
  • Temat poruszony w artykule powraca bardzo często i przy róznych okazjach. .. Dobrze, że tym razem nie jest to kiełbaska wyborcza; ] Moje zainteresowanie budzi zwłaszcza jeden fragment: " Następny pomysł to przywrócenie słynnych barkasów - idealnych łodzi do pływania po Zalewie Wiślanym, jako wyjątkowej atrakcji dla turystów, i stworzenie prawdziwego symbolu tego akwenu. ". Zgadzam się w całej rozciągłosci! Tak jak jednym ze znaków rozpoznawczych Pienin jest spływ Dunajcem na tratwach, tak u nas mógłby nim byc przewóz turstów na barkasach. .. zważając na ruch turystyczny na Mierzei jest to bardzo rozsądny i prawdopodobnie intratny pomysł. A teraz? Jest to dosłownie zalew niewykorzystanych szans. Pozdrawiam
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Gnievku(2009-08-15)
  • Wyjazdy nad zalew były częścią mojego dzieciństwa, które chciałabym pokazać moim dzieciom. W tym roku "zaliczyliśny" 1 wyjazd, bo potem już były nasze kochane bakterie, w zeszłym roku wygoniły nas pszczoły i osy, których w Kadynach było pełno. O płynięciu statkiem można tylko pomarzyć- z Elbląga nie płynie NIC, a z Tolkimcka. .. cena jest zabójcza dla rodziny z 3 dzieci, no i nie ma kawałka, gdy płynie się przez rzekę. .. Pozdrawiam
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2009-08-15)
  • Takie rzezcy wyciąga się z Zalewu naszelblag.wm.pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2009-08-15)
  • Tutaj znajdziecie cała kolekcję zdjęć z wyciągania transportera na gąsienicach z Zalewu Wiślanego mierzeja1945.prv.pl pozdrawiam z Giżycka.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2009-08-15)
  • he he a Wcisła milczy?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2009-08-15)
  • Czasami żegluję po Zalewie. Główne niedogodności? Brak jakiejkolwiek bazy (czyste toalety, prysznice) w portach nadzalewowych. Niepogłębione wejścia do portów. Słabo oznakowane sieci rozciągnięte we wszelkich możliwych miejscach - rejs przez Zalew przypomina zawsze slalom. A przecież żagle nie zawsze pozwalają na płynięcie idealnie wyznaczonym torem wodnym między portami, wolnym od sieci. Plus brudna woda.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Kasia.(2009-08-16)
  • Ooooo !Wcisła się obudził !Świadczą o tym oceny artykułu. Wszystko leci na łeb. Ale to nic, Wowka, jesteś górą !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    peter(2009-08-16)
Reklama