Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 18-11-2017, imieniny Karoliny, Romana
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Pogoda nie ma znaczenia Pogoda nie ma znaczenia

Razem „dążą do zmian”

Elbląg, Razem „dążą do zmian” (fot. PS)
Rek

Blisko 30 uczniów wraz z nauczycielami z Austrii i Danii przez pięć dni gościło w Gminnym Gimnazjum w Gronowie Górnym. Ich wizyta była częścią europejskiego projektu „Making a Difference” (Dążąc do zmian).

Koordynatorem projektu w Gimnazjum w Gronowie Górnym jest nauczycielka angielskiego Edyta Niemira – Dudek, która nawiązała współpracę z partnerami z Langeskov Skole Denmark oraz Hauptschule 2 Bad Aussee Austria. Dzięki znakomicie napisanemu projektowi pozyskała ona grant w wysokości 24 000 euro, co niewątpliwie pozwoli na realizację celów postawionych sobie w projekcie. Około 30 uczniów naszej placówki będzie miało okazję wyjechać do państw partnerskich.
     Młodzież, która przybyła do gimnazjum pod opieką Sabine Koeberl z Austrii i Marianne Hansen z Danii, została gościnnie przyjęta w domach uczniów. Podczas pobytu w szkole realizowali wspólnie cele projektu, który zakłada przede wszystkim dążenie do zmian, używając do tego celu procesów demokratycznych zachodzących w krajach partnerskich. Młodzież chce poznać, jak te systemy działają w poszczególnych państwach.
     Jednocześnie w Polsce, Austrii i Danii rozpoczęto realizację różnego rodzaju działań, mających na celu uświadomienie uczniom, że „wprowadzanie zmian, stanowienie różnicy” jest możliwe w ich najbliższym otoczeniu. W tym celu w pierwszym dniu wizyty zorganizowana została debata, podczas której młodzież dyskutowała o prawach, obowiązkach, systemie oświaty w poszczególnych krajach, próbach wprowadzania zmian używając metod demokratycznych zaobserwowanych np. u władz lokalnych poszczególnych państw partnerskich, w statutach szkół, domach rodzinnych. Te ważne zajęcia poprzedziły zajęcia integracyjne prowadzone przez psycholog p. Joannę Gawlicką.
     Tego samego dnia młodzież z Polski, Danii i Austrii wzięła udział w rozgrywkach sportowych w tenisa stołowego, piłkę siatkową. Okazało się, że nasi uczniowie zdecydowanie lepiej radzą sobie w sporcie i rozgromili gości we wszystkich dyscyplinach sportowych.
     W kolejnym dniu młodzież wraz z opiekunami uczestniczyła w lekcji polskiego prowadzonej przez Katarzynę Żuk. Wszyscy nauczyli się polskich zwrotów grzecznościowych, a najzdolniejsi potrafili wypowiedzieć trudne zdanie: „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.” Następnie w sali gimnastycznej odbył się kilkugodzinny „International Market Place”, podczas którego trzy państwa zaprezentowały na swoich stoiskach zdjęcia, foldery, plansze przybliżające kulturę, tradycję i historię swojego kraju. Nauczyciele z Austrii wystąpili w pięknych, ludowych strojach. Każde stoisko przygotowało także tradycyjne potrawy, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Nie zabrakło także praktycznych zajęć: goście lepili pierogi, wykonywali żuławskie wycinanki oraz wykonywali prace techniką decupage. Polskie stanowisko zdobiły dodatkowo postery przedstawiające naszą historię i geografię. Kulminacyjnym wydarzeniem na International Market Place był polonez, zatańczony w strojach ludowych przez uczniów naszej szkoły przygotowanych przez Izabelę Jażdżyńską.

 

Niemałą atrakcją była nauka poloneza, w której uczestniczyli goście wraz z opiekunami. Z gośćmi przywitała się Genowefa Kwoczek – Wójt Gminy Elbląg oraz dyrektorzy szkół z naszej gminy.
     Młodzież udała się też do Urzędu Gminy, gdzie gościnnie została przyjęta przez panią wójt oraz pracowników urzędu, którzy udzielili informacji o naszym regionie. Młodzi ludzie z naszego gimnazjum pod kierunkiem nauczycielki biologii Alicji Konopko przygotowali transparenty oraz petycję, dotyczącą wsparcia projektu pt. „Tropiciele zanieczyszczeń”. Tym samym młodzież włączyła się w akcję likwidacji dzikich wysypisk śmieci, kształtując tym samym właściwą postawę dbałości o swoje środowisko. Wręczona pani wójt petycja z prośbą o merytoryczne i finansowe wsparcie akcji została podpisana przez wszystkich uczestników Comeniusa. Na uczniów czekał słodki poczęstunek i prezenty. Niespodzianką dla uczniów była podróż wynajętym tramwajem z napisem Comenius, który zawiózł dzieci na Stare Miasto. Tam uczestniczyli w lekcji muzealnej o kulturze Żuław Wiślanych. Po południu goście wraz z polskimi kolegami bawili się na dyskotece walentynkowej, uczestniczyli w konkursach i zabawach przygotowanych przez nauczycieli.
     Sądząc po wrażeniach, o których chętnie opowiadali nasi goście, pobyt w naszym kraju bardzo im się podobał, szczególnie chwalili gościnność w domach kolegów, życzliwość rówieśników i bardzo interesujący program pobytu. Dyrektor Gminnego Gimnazjum w Gronowie Górnym K. Pierzyńska – Czujwid wręczyła gościom upominki i podziękowała pedagogom za zaangażowanie w przygotowanie wizyty, która udowodniła, że każde państwo jest wyjątkowe, jedyne w swoim rodzaju, a jednocześnie należy do ogromnej społeczności europejskiej.

Katarzyna Żuk, Gminne Gimnazjum w Gronowie Górnym
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama