Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 21-11-2017, imieniny Janusza, Konrada
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

11.11.2017 11.11.2017

Rowerzyści skazani na kostkę

 
Elbląg, Rowerzyści skazani na kostkę W Elblągu królują ścieżki z polbruku (fot. Witold Sadowski)
Rek

Nowe ścieżki rowerowe powinny być wykonane z nawierzchni bitumicznej o wysokim standardzie równości - mówi rozporządzenie prezydenta Elbląga, które obowiązuje od dwóch lat. Dlaczego więc nowe ścieżki, które mają powstać przy Alei Odrodzenia i ulicy Moniuszki, będą wykonane z kostki polbrukowej, której tak nie lubią rowerzyści?

Zarządzenie w sprawie standardów nowo projektowanych ścieżek rowerowych Elbląg zapożyczył z Warszawy. Obowiązuje od dwóch lat, zawiera kilkudziesięciostronicowy załącznik, w którym szczegółowo wyliczono, jak powinny być projektowane ścieżki, z jakich materiałów wykonane i znakowane. „Wymaga się stosowania nawierzchni bitumicznej (czyli asfaltowej – przyp. Red.) o wysokim standardzie równości, z obu stron zamkniętej betonowymi obrzeżami lub krawężnikami” - napisano w zarządzeniu. W dokumencie są też zapisy, które dopuszczają odstępstwa od tej reguły.
     
     Wszystko przez światłowód
     Ofiarą tych odstępstw padły nowo projektowane ścieżki przy Alei Odrodzenia i Moniuszki, w pobliżu budowanego właśnie Centrum Rekreacji Wodnej.
     - Firma, która ma wykonać projekt drogi i ścieżki rowerowej przy ul. Moniuszki, poprosiła o zgodę na odstępstwo od standardów, ponieważ przez ten obszar biegnie światłowód. Ta instalacja nie jest własnością miasta, a jej właściciel nie dopuszcza przebiegu światłowodu pod nawierzchnią asfaltową – informuje Marek Kamm, elbląski oficer rowerowy. - W związku z tym, że przełożenie światłowodu jest bardzo kosztowne (184 tysięcy zł) i czasochłonne, co wydłużyłoby całą inwestycję powstawania Centrum Rekreacji Wodnej, firma wykonawcza wniosła o zastosowanie odstępstwa, na co w tej sytuacji wyrażona została zgoda przez wiceprezydenta Elbląga Janusza Hajdukowskiego. Taką sytuację zarządzenie dopuszcza.
     
     To tymczasowe rozwiązanie
     Podobnie będzie z ścieżką rowerową na Zawadzie, wzdłuż Alei Odrodzenia, która ma powstać za pieniądze z budżetu obywatelskiego. W tej sprawie u prezydenta interweniował radny Robert Turlej. – Na początku sierpnia rozpoczęto procedurę przetargową na stworzenie ciągu pieszo-rowerowego od ul. Mazurskiej w kierunku Płk. Dąbka – informuje radny. - Wystąpiłem do prezydenta z prośbą o przedstawienie wniosku wraz ze zgodą na odstępstwo i wykonanie drogi rowerowej z kostki polbrukowej. Chciałbym wiedzieć, jakie były przesłanki stworzenia kolejny raz drogi, nie spełniając postulatów rowerzystów o budowie dróg rowerowych z masy bitumicznej.
     Zdaniem urzędników z Departamentu Rozwoju, Inwestycji i Dróg, odstępstwo od reguły także i w tym przypadku jest zasadne.
     - Teraz wzdłuż Alei Odrodzenia są obustronne chodniki o długości łącznej prawie 2400 m. Do remontu na rok 2014 przewidziany jest tylko fragment jednostronny chodnika o długości ok. 200 m, położony pomiędzy ul. Mazurską a ul. Szarych Szeregów nr 34 – informuje w swoim piśmie Departament Rozwoju, Inwestycji i Dróg. - Zakres i rodzaj robót remontowych został określony i ograniczony środkami finansowymi przydzielonymi na realizację zadania Budżetu Obywatelskiego w roku 2013. Z uwagi na tymczasowy charakter zagospodarowania pasa drogowego Al. Odrodzenia, istniejące podziemne uzbrojenie techniczne i racjonalne wydatkowanie pieniędzy, wskazane i uzasadnione było wprowadzić niskim kosztem udogodnienia dla mieszkańców miasta poprzez wyznaczenie kolorystyczne odcinka ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni rozbieralnej z kostki betonowej bezfazowej.

dk
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Wszystko ma swoje wady i zalty. Ostatnio jechalem po deszczu na modrzewinie. Na kostce nie było sladu deszczu a na droga asfaltowa była mokra.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    23 3
    HvK(2014-09-03)
  • jeżdżę na rowerze po ścieżkach i uważam że kostka nie jest zła. tylko musi być taka w której nie ma pomiędzy kostkami tych " rowków" tylko jest ułożona na równo. wtedy jeździ się bardzo dobrze. artykuł z żopy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    28 7
    (2014-09-03)
  • tu nie chodzi o to z jakiego materiału będą wykonane ścieżki rowerowe tylko o to żeby powstawały przy każdej nowej inwestycji np. na ul. Browarnej zapomnieli ścieżce rowerowej i chodniku po drugiej stronie PATOLOGIA !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    19 4
    (2014-09-03)
  • Proponuję należnie od odstępstw i radosnej twórczości projektantów, którzy nigdy nie jeździli rowerem po cywilizowanym mieście - wprowadzenie kocich łbów na wszystkich traktach komunikacyjnych - znakomicie spowolni to ruch i nawet tumaństwo zza przyciemnionych szyb nie będzie zmuszone włączać kierunkowskazów wszak wszyscy jadą do socjalizmu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20 2
    AMalejużniekoniecznie(2014-09-03)
  • jak jedziesz rowerem z szerokim bieżnikiem to może ci kostka nie przeszkadza ale rowery mają też inne, cienkie opony jakby ktoś nie miał pojęcia.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13 20
    Szosowiec(2014-09-03)
  • W dypach się Wam wszystkim przewraca. .. może jeszcze podgrzewać te ścieżki? ?? Infrastruktura powinna być ale nie popadajmy w skrajności. .. Do Szosowiec. .. 15 lat pół zawodowo jeżdżę rowerem i normalnym jest dla mnie obrazek że wy szosowcy i tak jeździcie po ulicach nieważne od stanu i z czego wykonano ścieżkę rowerową. .. tak jakby jazda po ścieżkach Wam uwłaczała więc może wstrzymaj się drogi kolego od komentarzy. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    30 13
    dozobaczenianaścieżce(2014-09-03)
  • Niby ku lepszemu, a jednak nie. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 1
    Tim(2014-09-03)
  • ja tam lubie jezdzic po kostce brukowej
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12 2
    (2014-09-03)
  • kostka bezfazowa jest tak samo równa jak asfalt, i faktycznie jest mniej śliska zimą i po deszczu, jedyna wada to to że czasem sie zapada, ale asfalt z kolei pęka i po prostu trzeba na bieżąco to wszystko remontować i nie będzie problemu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10 0
    expert(2014-09-03)
  • Mi także kostka brukowa w mieście nie przeszkadza. Przyznam sie bez bicia, ze mam gorala, byc moze kolarzowka rzeczywiście jeździ sie gorzej po tej nawierzchni. Nawet mi po DOBREJ jakości asfaltu jeździ sie nieco lepiej. Mam wrazenie, ze łatwiej sie rozpędzić, moze to tylko złudzenie? No ale wybierając sie na rower nie liczę, ze bedzie łatwo. Skoro z kostki no to niech bedzie, byleby powstawały nowe.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 1
    Kazik.2000(2014-09-03)
  • Trzeba się cieszyć, że powstają, a nie tylko ciągle narzekać. Niech powstają z czego chcą, aby były równe i bez przeszkód typu: krawężnik
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7 3
    zadowoloona(2014-09-03)
  • elblag jest zacofany pod wzgledem infrastruktory rowerowej. dla mnie ten turlej i kamm to takie marionetki. wszedzie te tandetnie ddry z wysokimi kraweznikami na ul legionow. Dzis sobie jade rowerem po robotniczej a jakis glinarz darl na mnie jape ze mam uciekac na sciezke, ciekawe tylko jak skoro zaczyna sie ona za przejsciem dla pieszych przy gim nr 9 wiec jak mam na nia wjechac? kto to projektowal? a ta pseudosciezka na fromborskiej prowadzaca na bielany to jest ujma w stosunku do rowerow z wezszymi kolam. tam sa mega szpary meidzy plytami! kamm albo zdejmij te znaki zakazu albo zrobcie tam droge asfaltowa. ilez to mozna tlumaczyc?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    rowerowiec(2014-09-03)
Reklama