Specjaliści związani z projektowaniem oraz nadzorowaniem ruchu drogowego przeanalizowali funkcjonowanie sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach ulicy Ogólnej z ulicami poprzecznymi. Ich zdaniem, zainstalowanie świateł znacznie uspokoiło ruch, a co za tym idzie poprawiło bezpieczeństwo.
Elblążanie narzekają jednak na sygnalizację świetlną w ciągu ul. Ogólnej.
- W odczuciu społecznym zainstalowane na ulicy Ogólnej sygnalizacje utrudniły przejazd tą ulicą, co zważywszy, że uniemożliwiają one rozwijanie przez kierowców nadmiernej prędkości, jest w pewnym stopniu prawdziwe - przyznaje Krystyna Dziurdź, naczelni Zarządu Dróg Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Za duży ruch
Jednym z kryteriów pozwalających ocenić potrzebę zastosowania sygnalizacji na konkretnym skrzyżowaniu jest obciążenie ruchem pojazdów i pieszych. Wyniki przeprowadzonych w lipcu pomiarów natężeń ruchu na poszczególnych skrzyżowaniach ulicy Ogólnej, potwierdziły wcześniejszą wiedzę na temat ich wielkości, które z racji charakteru dzielnicy i jej roli w strukturze miasta, nie mogą być duże. Wielkość natężeń jest jednym z kryteriów wskazujących na potrzebę zastosowania sygnalizacji świetlnej.
- Najważniejszym kryterium są zdarzenia drogowe, czyli wypadki i kolizje - dodaje naczelnik. - Ten czynnik nie pozostawia wątpliwości, co do potrzeby zastosowania sygnalizacji.
Raport o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Elblągu, który jest corocznie opracowywany wykazuje, że w 2006 roku na ulicy Ogólnej miały miejsce 43 kolizje i 5 wypadków, a skrzyżowanie z ulicą Broniewskiego od lat było wskazywane, jako tzw. czarny punkt. Nie trudno się domyślić, że tramwaj, który pojawił się na ulicy Ogólnej jest dodatkowym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Tak więc głównym powodem zastosowania sygnalizacji świetlnych na ulicy Ogólnej było kryterium bezpieczeństwa oraz stworzenie priorytetu dla komunikacji tramwajowej w ruchu drogowym.
Nie tego chcieli mieszkańcy
- Wraz z zastosowaniem sygnalizacji świetlnych została skoordynowana ich praca w całym ciągu ulicy Ogólnej - mówi Krystyna Dziurdź. - Elementy, które należało uwzględnić przy tej koordynacji nie pozwoliły na uzyskanie efektu oczekiwanego przez mieszkańców. Projektanci od początku mieli problem z pogodzeniem cyklu 100 sekund - musi być taki sam, jak w ciągu ulicy Płk. Dąbka, małych i zróżnicowanych odległości między poszczególnymi skrzyżowaniami oraz konieczności utrzymania prędkości przejazdu dopuszczalnej w mieście. Dlatego też nie było możliwe uzyskanie efektu płynnego przejazdu w obu kierunkach. Uzyskanie tego efektu uniemożliwia rozkład skrzyżowań w małych i niejednakowych odległościach.
Będą poprawki
Jak zapowiada naczelnik Zarządu Dróg UM jest kilka elementów, które zostaną poprawione.
- Niedobór przepustowości dla skrętu w lewo w ulicę Lubelską i zawracania w kierunku ulicy Płk. Dąbka, zostanie rozwiązany przez korektę podziału światła zielonego na tym skrzyżowaniu – wymienia Krystyna Dziurdź. - Możliwe będzie również skoordynowanie przejazdu na zielonym świetle przez skrzyżowanie z ulicą Lubelską z fazą dla skręcających w lewo z ulicy Ogólnej w ulicę Płk. Dąbka. Na skrzyżowaniu z ulicą Broniewskiego zostanie zmieniona segregacja ruchu na północnym jej wlocie. Prawy pas przeznaczony będzie tylko dla skręcających w prawo, a lewy dla jadących na wprost i w lewo. Powyższe usprawnienia zostaną wykonane do końca października.
Dla zapewnienia efektywnej pracy sygnalizacji świetlnej konieczna jest stała obserwacja zmieniających się warunków ruchu, w jakich ona pracuje i wprowadzanie ewentualnych zmian. Rozwój dzielnicy Modrzewina może spowodować, że zmiany te potrzebne będą już wkrótce.
Przede wszystkim ma być bezpiecznie
- Należy podkreślić, że priorytetem dla działań w zakresie przebudowy ulic w mieście jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym – podsumowuje Krystyna Dziurdź. - Działania podejmowane zgodnie z tym priorytetem, mogą być tylko wtedy skuteczne, kiedy wszyscy uczestnicy ruchu drogowego, dostosują swoje zachowania do wprowadzanych oznakowań i ograniczeń wynikających z zastosowania sygnalizacji świetlnej.
- Dla bezpieczeństwa, którego poziom na ulicy Ogólnej jest obecnie bardzo wysoki, nie ma alternatywy. Wprowadzone zostaną tylko takie zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnej, które tego poziomu nie obniżą – dodaje naczelnik.
- W odczuciu społecznym zainstalowane na ulicy Ogólnej sygnalizacje utrudniły przejazd tą ulicą, co zważywszy, że uniemożliwiają one rozwijanie przez kierowców nadmiernej prędkości, jest w pewnym stopniu prawdziwe - przyznaje Krystyna Dziurdź, naczelni Zarządu Dróg Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Za duży ruch
Jednym z kryteriów pozwalających ocenić potrzebę zastosowania sygnalizacji na konkretnym skrzyżowaniu jest obciążenie ruchem pojazdów i pieszych. Wyniki przeprowadzonych w lipcu pomiarów natężeń ruchu na poszczególnych skrzyżowaniach ulicy Ogólnej, potwierdziły wcześniejszą wiedzę na temat ich wielkości, które z racji charakteru dzielnicy i jej roli w strukturze miasta, nie mogą być duże. Wielkość natężeń jest jednym z kryteriów wskazujących na potrzebę zastosowania sygnalizacji świetlnej.
- Najważniejszym kryterium są zdarzenia drogowe, czyli wypadki i kolizje - dodaje naczelnik. - Ten czynnik nie pozostawia wątpliwości, co do potrzeby zastosowania sygnalizacji.
Raport o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Elblągu, który jest corocznie opracowywany wykazuje, że w 2006 roku na ulicy Ogólnej miały miejsce 43 kolizje i 5 wypadków, a skrzyżowanie z ulicą Broniewskiego od lat było wskazywane, jako tzw. czarny punkt. Nie trudno się domyślić, że tramwaj, który pojawił się na ulicy Ogólnej jest dodatkowym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Tak więc głównym powodem zastosowania sygnalizacji świetlnych na ulicy Ogólnej było kryterium bezpieczeństwa oraz stworzenie priorytetu dla komunikacji tramwajowej w ruchu drogowym.
Nie tego chcieli mieszkańcy
- Wraz z zastosowaniem sygnalizacji świetlnych została skoordynowana ich praca w całym ciągu ulicy Ogólnej - mówi Krystyna Dziurdź. - Elementy, które należało uwzględnić przy tej koordynacji nie pozwoliły na uzyskanie efektu oczekiwanego przez mieszkańców. Projektanci od początku mieli problem z pogodzeniem cyklu 100 sekund - musi być taki sam, jak w ciągu ulicy Płk. Dąbka, małych i zróżnicowanych odległości między poszczególnymi skrzyżowaniami oraz konieczności utrzymania prędkości przejazdu dopuszczalnej w mieście. Dlatego też nie było możliwe uzyskanie efektu płynnego przejazdu w obu kierunkach. Uzyskanie tego efektu uniemożliwia rozkład skrzyżowań w małych i niejednakowych odległościach.
Będą poprawki
Jak zapowiada naczelnik Zarządu Dróg UM jest kilka elementów, które zostaną poprawione.
- Niedobór przepustowości dla skrętu w lewo w ulicę Lubelską i zawracania w kierunku ulicy Płk. Dąbka, zostanie rozwiązany przez korektę podziału światła zielonego na tym skrzyżowaniu – wymienia Krystyna Dziurdź. - Możliwe będzie również skoordynowanie przejazdu na zielonym świetle przez skrzyżowanie z ulicą Lubelską z fazą dla skręcających w lewo z ulicy Ogólnej w ulicę Płk. Dąbka. Na skrzyżowaniu z ulicą Broniewskiego zostanie zmieniona segregacja ruchu na północnym jej wlocie. Prawy pas przeznaczony będzie tylko dla skręcających w prawo, a lewy dla jadących na wprost i w lewo. Powyższe usprawnienia zostaną wykonane do końca października.
Dla zapewnienia efektywnej pracy sygnalizacji świetlnej konieczna jest stała obserwacja zmieniających się warunków ruchu, w jakich ona pracuje i wprowadzanie ewentualnych zmian. Rozwój dzielnicy Modrzewina może spowodować, że zmiany te potrzebne będą już wkrótce.
Przede wszystkim ma być bezpiecznie
- Należy podkreślić, że priorytetem dla działań w zakresie przebudowy ulic w mieście jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym – podsumowuje Krystyna Dziurdź. - Działania podejmowane zgodnie z tym priorytetem, mogą być tylko wtedy skuteczne, kiedy wszyscy uczestnicy ruchu drogowego, dostosują swoje zachowania do wprowadzanych oznakowań i ograniczeń wynikających z zastosowania sygnalizacji świetlnej.
- Dla bezpieczeństwa, którego poziom na ulicy Ogólnej jest obecnie bardzo wysoki, nie ma alternatywy. Wprowadzone zostaną tylko takie zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnej, które tego poziomu nie obniżą – dodaje naczelnik.
A