Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 23-02-2018, imieniny Polikarpa, Romy
 
Reklama w Elblągu
Rek

UWAGA!

Uwaga na zapisy w umowach o renty dożywotnie

Dożywotnie renty hipoteczne proponowane są przede wszystkim osobom starszym – w zamian za przeniesienie prawa własności do zamieszkiwanej nieruchomości. W umowach pojawiają się jednak „haczyki”.

Jak ustalił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Spółka akcyjna Fundusz Hipoteczny Dom błędnie informowała o zasadach dotyczących wypłacanej renty dożywotniej oraz ograniczała seniorom prawo do zamieszkania z najbliższymi osobami. Prezes UOKiK nakazała spółce zmianę praktyki oraz nałożyła karę w wysokości ponad 40 tys. zł. Przedsiębiorca zobowiązał się do zaniechania stosowania nieuczciwej praktyki. A jak ona wyglądała?
     
     Piękna reklama, smutna rzeczywistość
     
Spółka Akcyjna Fundusz Hipoteczny Dom reklamuje na swojej stronie internetowej produkt zwany rentą hipoteczną. Oferty tego typu kierowane są do osób starszych, które w zamian za przeniesienie prawa własności mieszkania otrzymują świadczenie pieniężne, wypłacane najczęściej co miesiąc, wraz z możliwością dożywotniego pozostania w dotychczas zamieszkałym lokalu (służebność mieszkania).
     We wrześniu 2013 roku UOKiK wszczął dwa postępowania. Pierwsze przeciwko spółce akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom, która zajmuje się reklamą renty hipotecznej. Drugie postępowanie wszczęto przeciwko współpracującej z nią spółce komandytowo-akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom, z którą seniorzy zawierają umowy renty hipotecznej.
     Pierwsze postępowanie wykazało, że na stronie internetowej spółki akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom, funduszhipoteczny.pl (w zakładce Pytania i odpowiedzi), znalazła się m.in. sugestia, że niezależnie od wypłacanej konsumentowi renty nowy właściciel mieszkania będzie regulował także czynsz za przejmowaną nieruchomość. W rezultacie senior mógł skorzystać z oferty przekonany, że oprócz wypłacanej mu renty hipotecznej, z osobnych środków będzie opłacany czynsz. W rzeczywistości czynsz nie stanowi osobnego świadczenia, a jest on opłacany z przyznanej seniorowi renty hipotecznej, co ostatecznie zmniejsza kwotę bezpośrednio wypłacaną klientom. Dlatego, zdaniem urzędu, spółka akcyjna Fundusz Hipoteczny Dom wprowadzała konsumentów w błąd, przedstawiając warunki umowy jako bardziej atrakcyjne niż w rzeczywistości, co jest uznawane za niezgodą z prawem nieuczciwą praktykę rynkową. Seniorzy, do których spółka adresuje swoją ofertę, są szczególnie narażeni na takie praktyki, ponieważ charakteryzują się zwykle dużą podatnością na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach.
     Natomiast w wyniku kolejnego postępowania ustalono, że we wzorcach umownych spółki komandytowo-akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom znalazło się niezgodne z prawem postanowienie. Spółka ta zastrzegała, że gdy jej klient chce, aby ktoś u niego zamieszkał, w każdym przypadku musi uzyskać pisemną zgodę przedsiębiorcy. Tymczasem zgodnie z prawem, klient spółki komandytowo-akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom jako osoba mająca służebność mieszkania nie potrzebuje niczyjej zgody na wprowadzenie się małżonka, małoletniego dziecka oraz innej osoby, którą utrzymuje albo jest mu potrzebna przy prowadzeniu gospodarstwa domowego.
     Wprawdzie przedsiębiorcy zobowiązali się do zaniechania stosowania niedozwolonej praktyki poprzez zawieranie nowych umów, które w swojej treści nie będą zawierać zakwestionowanego postanowienia i przedstawienie propozycji aneksowania umów dotychczasowym klientom, ale czas pokaże, czy rzeczywiście zapisy zostały zmienione.
     Osoby pokrzywdzone, które chcą dochodzić swoich praw, bezpłatną pomoc mogą uzyskać u powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów w Elblągu: ul. Łączności 1 – tel. 55 239 34 56; ul. Saperów 14a – tel. 55 239 49 27.
     
     Źródło: UOKiK

oprac. mk
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama