Środa 18-07-2018, imieniny Szymona, Kamila
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Mały Park Kajki Mały Park Kajki

W Europejskim Tygodniu Autyzmu skorzystaj z bezpłatnych konsultacji

Elbląg, W Europejskim Tygodniu Autyzmu skorzystaj z bezpłatnych konsultacji

W SOSW Nr 2 w Elblągu przy ul. Polnej 8A, który specjalizuje się w diagnozie, terapii i edukacji dzieci z autyzmem w każdą środę odbywają się bezpłatne konsultacje dla osób zaniepokojonych rozwojem dziecka.

Europejski Tydzień Autyzmu obchodzony jest co roku w pierwszych dniach grudnia. W tym okresie w szczególności konieczne informowanie społeczeństwa i przypominanie o jednym z najpoważniejszych problemów zdrowotnych na świecie jakim jest autyzm. Podnoszenie świadomości społecznej na temat tego zaburzenia, jego przyczynach, objawach, możliwościach leczenia. Informowanie o dostępności edukacji i pomocy psychologiczno – medycznej dla dzieci dotkniętych autyzmem.
     Czym jest autyzm
     Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym trwającym całe życie, które najczęściej ujawnia się w ciągu pierwszych trzech lat życia jako rezultat zaburzenia neurologicznego, które oddziałuje na funkcje pracy mózgu. Autyzm jest trzecim najczęściej spotykanym zburzeniem rozwojowym. Mimo postępów w diagnozowaniu tego zaburzenia jego etiologia pozostaje nieustalona. Dochody, stopa życiowa, czy wykształcenie rodziny nie mają żadnego wpływu na występowanie autyzmu. „Ocenia się, że autyzm występuje u około 2 do 6 na 1000 osób, przy czym jest cztery razy częstszy u chłopców niż dziewczynek. Szacuje się, że w Polsce problem autyzmu dotyczy około 10 000 dzieci i młodzieży”.
     Autyzm ma wpływ na rozwój mózgu w sferach rozumowania, kontaktów społecznych i porozumiewania się. Dzieci z autyzmem często zachowują się dziwnie, sprawiają wrażenie niegrzecznych i nie reagują na upomnienia. Mają trudności ze zrozumieniem języka i nie potrafią przewidzieć konsekwencji swoich zachowań. U niektórych dzieci zaburzenie jest widoczne od chwili urodzenia, w innych przypadkach rozwój dziecka przebiega prawidłowo do około 2 roku życia, po czym następuje regres. 
     Autyzm nie jest już wstydliwą chorobą, o której boimy się mówić. Nie jest też chorobą uniemożliwiającą normalne przyszłe życie dziecka. Odpowiednio wcześnie zdiagnozowany autyzm i dobrze dobrana terapia dziecka autystycznego może doprowadzić do niemal całkowitego zaniku objawów autyzmu. Diagnozę w kierunku autyzmu stawia zespół specjalistów złożony z lekarza psychiatry, psychologa i pedagoga. Wczesna diagnoza wymaga także współudziału rodziców, gdyż to oni mają szansę obserwować dziecko przez całą dobę oraz w różnorodnych sytuacjach.
     Co powinno niepokoić w zachowaniu dziecka?
     W przypadku małych dzieci z autyzmem (przed trzecim rokiem życia) najbardziej charakterystyczne są zaburzenia w rozwoju społecznym, komunikowaniu się, odbiorze i przetwarzaniu informacji sensorycznych. Sygnałem ostrzegającym o autyzmie może być brak reakcji dziecka na własne imię. Problem ten najczęściej zauważają rodzice, ponieważ przyczynia się on do trudności w kontakcie z dzie­ckiem. Przykłady zachowań, które mogą być sygnałem ostrzegawczym dla rodziców/ opiekunów dzieci:
     Relacje społeczne: jako niemowlę dziecko nie domaga się tego, by być branym na ręce i przytulanym; woli spędzać czas samotnie i nie dzieli się z innymi swoimi zainteresowaniami, np. przynosząc zabawkę; unika kontaktu wzrokowego, nie uśmiecha się; nie bawi się w znane zabawy np. „a kuku”; nie dąży do kontaktu z innymi dziećmi.
     Komunikowanie się: nie potrafi spontanicznie wskazywać przedmiotów, osób; nie potrafi wykonywać gestów o znaczeniu komunikacyjnym tj. machanie ręką; potakiwanie głową; nie gaworzy lub gaworzy bardzo mało; nie podąża spojrzeniem za obiektami, na które patrzą inni; nie wokalizuje w celu porozumiewania się; nie reaguje na swoje imię; nie wypowiada pojedynczych słów w wieku 16 miesięcy np. mama; nie łączy słów w proste, dwuwyrazowe zdania w wieku dwóch lat np. mama daj; mowa rozwija się wolno, z opóźnieniem lub też nie pojawia się w ogóle; powtarza wielokrotnie wybrane słowa, frazy, teksty reklam; mówi o sobie jak o kimś obcym np. chcesz pić; jeśli mówi, to tylko na interesujące dla siebie tematy.
     Reakcje na bodźce sensoryczne:
może być niezwykle wrażliwe lub bardzo mało wrażliwe na bodźce wzrokowe, dźwięki, dotyk, zapach lub smak; może mieć obniżoną lub podwyższoną wrażliwość na ból; nie może znieść hałasu, głośnego otoczenia, a czasami sprawia wrażenie, że normalne natężenie dźwięku sprawia mu ból (dziecko zatyka uszy); często domaga się zakładania ubrań z określonego materiału; dziecko może przejawiać duży niepokój bez widocznej przyczyny i trudno je uspokoić; może sprawiać wrażenie, jakby nie słyszało lub nie rozumiało prostych poleceń - nie reaguje na nie.
     Zabawa:
nie potrafi bawić się w „udawanie”; nie potrafi naśladować działania innych osób; preferuje samotne zabawy polegające na uporczywym powtarzaniu tych samych
     czynności, na przykład kręceniu przedmiotami; wykorzystuje zabawki w nietypowy sposób.
     Problemy w zachowaniu:
nie lubi zmian, przejawia silną potrzebę niezmienności otoczenia; często płacze; zainteresowania dziecka są ograniczone i uporczywe (domaga ciągłego uruchamiania pralki albo odkurzacza, itd.); może być nadmiernie aktywne lub całkowicie bierne; je tylko niektóre pokarmy.
     Nie wszystkie wymienione wyżej zachowania muszą występować u dziecka, aby autyzm został u niego rozpozna­ny. Ważne jest też to, że występowanie pojedynczych problemów nie musi wskazywać na autyzm.
     Im więcej spośród wymienionych zachowań można zaobserwować u dziecka, tym większe jest ryzyko zaburzeń w jego rozwoju.
     
     W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr 2 w Elblągu przy ul. Polnej 8A, który specjalizuje się w diagnozie, terapii i edukacji dzieci z autyzmem w każdą środę odbywają się bezpłatne konsultacje dla osób zaniepokojonych rozwojem dziecka. Podczas spotkań można dowiedzieć się m.in. jakie cechy i zachowania powinny zaniepokoić opiekunów małych dzieci, gdzie i w jaki sposób można uzyskać diagnozę, jaki rodzaj terapii będzie najlepiej wspierał rozwój dziecka. Zapraszamy.
     Środowe konsultacje po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym 55 625 84 01
     Rodzicu nie zwlekaj twoje dziecko samo nie wyrośnie z problemów!
     
     Bibliografia:
     Ewa Pisula – „Małe dziecko z autyzmem”, - wyd. GWP 2005, „Autyzm” wyd. Harmonia 2010
     Tadeusz Pietras, Andrzej Witusik, Piotr Gałecki –„ Autyzm- epidemiologia, diagnoza, terapia” – wyd. Continuo 2010

Zespół redakcyjny Przedszkola w SOSW Nr 2
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Szkło ozdobne 4
AMK Szkło ozdobne 6
AMK Kuchnia 9
Promocja RATY 0%