Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 23-02-2018, imieniny Polikarpa, Romy
 
Rek

UWAGA!

Wiadukt na Zatorze - inwestycja z konfliktem w tle

 
Elbląg, Wiadukt na Zatorze - inwestycja z konfliktem w tle fot. nadesłane
Reklama w Elblągu
Rek

Od 2011 roku gorącym tematem inwestycyjnym w naszym mieście stał się projekt budowy wiaduktu, mającego łączyć główną część Elbląga z dzielnicą Zatorze. Projekt na tyle istotny, iż przez wiele lat nie doszło do jego realizacji, pomimo systematycznego monitowania tej sprawy przez mieszkańców dzielnicy i przekładany na kolejne lata, z uwagi na trudną sytuację w lokalnym budżecie.

Sytuację komunikacyjną zatorzan, pogorszył dodatkowo wypadek, w którym kierowca tira naruszył konstrukcję mostu łączącego ich dzielnicę z miejską obwodnicą i odciął tym samym mieszkańców od krajowej „siódemki”.
     Jesienią 2010 r. temat wiaduktu powrócił jak bumerang, gdy ówczesny kandydat Platformy Obywatelskiej na Prezydenta Miasta Grzegorz Nowaczyk, w projekcie zatytułowanym „Nowy plan rozwoju Elbląga” zamieścił punkt mówiący o potrzebie jego budowy w trakcie pełnionej przez niego kadencji.
     W zeszłym roku debatę publiczną, rozpoczął Urząd Miejski, przedstawiając cztery warianty budowy wiaduktu i uruchamiając jednocześnie procedurę konsultacji społecznych.
     Zaproponowane opcje poprowadzenia wiaduktu to przebieg trasy rozpoczynającej się:
     1. na skrzyżowaniu ul. Lotniczej z Al. Grunwaldzką, następnie przed torami kolejowymi skręt w lewo w kierunku wschodnim, ominięcie obecnego przejazdu kolejowego i włączenie się w ul. Skrzydlatą;
     2. na wysokości stacji benzynowej Statoil i skrzyżowania Al. Grunwaldzkiej z ul. Związku Jaszczurczego, nowa ulica przekraczając rzekę Kumielę, przebiega przez zachodnią część centrum handlowego „Elzam” a następnie, przekraczając wiaduktem tory kolejowe dochodzi do ul. Malborskiej na wysokości ul. Fredry, trasa biegnie wzdłuż ul. Malborskiej aż do węzła Lotnisko;
     3. bezpośrednio nad przejazdem kolejowym na ul. Malborskiej;
     4. na skrzyżowaniu ul. Rycerskiej i Al. Tysiąclecia, trasa biegnie wzdłuż ul. Sopockiej i Dojazdowej a następnie przekracza tory kolejowe i ul. Junaków, kończąc bieg u schyłku ul. Malborskiej.
     Na początku tego roku ostatecznie odrzucono wariant trzeci uznając, że zmusiłby on wykonawcę, do dużej ingerencji w istniejącą infrastrukturę, czyli powodowałby wyburzenie dużej ilości budynków przylegających bezpośrednio do terenu objętego inwestycją.
     Wariant faworyzowany przez urzędników, oparty jest o ten proponowany w ciągu Al. Grunwaldzka-Lotnicza- Skrzydlata. Opcja dobra i w moim odczuciu najlepiej odpowiadająca potrzebom większości mieszkańców Zatorze. Dodatkowo pociąga za sobą mniejsze koszty i redukuje chaos komunikacyjny, jaki niewątpliwie wytworzy się wraz z rozpoczęciem robót.
     Przedstawienie propozycji lokalizacji wiaduktu podzieliło błyskawicznie mieszkańców dzielnicy. Osoby zainteresowane prowadzeniem działalności gospodarczej i zrzeszeni w większości lub współpracujący ze stowarzyszeniem „ Elbląskie Zatorze” popierają lokalizację w ciągu ul. Dojazdowej i postulują pozostawienie przejazdu wzdłuż ul. Lotniczej. Do Prezydenta Miasta wpłynęła na początku roku petycja w tej sprawie. Uważam jednak, że powinniśmy wziąć pod uwagę nie interes grupy, zorientowanej i prowadzącej swego rodzaju lobbing, na rzecz tej konkretnej lokalizacji a ocenić sprawę na chłodno spoglądając na bilans kosztów i skalę utrudnień, jakie wiązałaby się z tego typu przedsięwzięciem.
     Firma Euro-Projekt, która wygrała przetarg na poprowadzenie dokumentacji programowo-przestrzennej, wykonała ocenę pod kątem kosztów budowy, bezpieczeństwa w ruchu drogowym, dodatkowych inwestycji i kosztów ewentualnych wyburzeń. Wiąże się to z wykonaniem dokumentacji technicznej potrzebnej do rozpoczęcia realizacji inwestycji. Przedstawiciele firmy po dokonaniu weryfikacji pod kątem tych wszystkich czynników wybrali lokalizację wzdłuż ul. Lotniczej. Projekt ten będzie najtańszy, a koszt jego realizacji wyniesie blisko 26 mln zł. Dodatkowo nie spowoduje on paraliżu komunikacyjnego, co jest ważne z perspektywy funkcjonowania PKP.
     Budowa wiaduktu spowoduje, bowiem problemy w funkcjonowaniu taboru kolejowego, za które koszty musi ponieść miasto. Inwestycja w ciągu ul. Lotniczej jest w tym przypadku najlepsza z uwagi na dostępność największej liczy torów kolejowych, których na wysokości dworca jest pięć. Prace można by podzielić w tym przypadku na dwa etapy, co umożliwiłoby normalne funkcjonowanie dworca kolejowego. W przypadku propozycji wspieranej przez stowarzyszenie „Elbląskie Zatorze” takiej możliwości nie ma, co wiąże się z paraliżem komunikacyjnym tej części miasta i dodatkowymi kosztami samorządu. Warto też zaznaczyć, że zatorzanie wspierają propozycję władz lokalnych oraz wypowiadają się pochlebnie w trakcie organizowanych konsultacji społecznych w tej sprawie. Przeprowadzane są one zarówno przez ratusz jak i instytucję pozarządową Forum Rozwoju Elbląga. Dyskusja wydaję się być zamknięta, jednak kolejnym etapem debaty publicznej na pewno będzie termin rozpoczęcia prac.
     W wypowiedzi udzielonej Dziennikowi Elbląskiemu wiceprezydent Adam Witek oznajmił, że z uwagi na inwestycje odziedziczone po poprzedniej władzy, czyli między innymi modernizacji dróg wojewódzkich 503 i 504, nie ma możliwości inwestowania przez najbliższe dwa lata.
     Projekty infrastrukturalne w Elblągu to priorytet i uważam, że należy zrobić wszystko, aby jak najszybciej i płynnie je realizować. Ważne jest sprawne zarządzanie inwestycją i tutaj trzeba mieć wgląd w kompetencje urzędników. Mam nadzieję, że wyciągną oni wnioski z kłopotów i przeszkód, jakie powstały przy obecnej budowie kładek na rzece Elbląg czy modernizacji wspomnianych dróg wojewódzkich.
     Zatorzanie zasługują, aby do ich sprawy podejść poważnie a miasto ma obowiązek nie fundować im podobnych problemów, z jakimi obecnie borykają się mieszkańcy Zawodzia czy Śródmieścia.

Artur Orłowski
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Na to nie ma pieniędzy, a na niszczenie Kumielki, to oczywiście- miasto woli wydawać na bzdury po prostu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-18)
  • Wybudujcie gdziekolwiek, albo wyjdziemy na tory !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Stowa."Wściekłych Zatorzan"(2012-07-18)
  • Za długie, nie czytam.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Wojciesz(2012-07-18)
  • no i nic z tego artykułu nie wynika
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    obis(2012-07-18)
  • Ile razy w tym roku czytaliśmy że miasto nie ma pieniędzy na różne inwestycje mające służyć ludziom i zaspokajac ich potrzeby, ile razy czytaliścmy o przeznaczaniu kasy na remonty przeróżnych kościołów i podobnych miejsc tzw: sakralnych. Pora skończyć realizacje podańczej wobec kościoła polityki Rady Miejskiej. Dosyc olewania realnych potrzeb mieszkańców w celu realizacji przez radnych dupolizusostwa sukienkowym złodziejom. Albo konkrety i decyzja o budowie przejazdu albo czas na zablokowanie przejazdów. Po jaką cholerę w miescie twór zwany PKP utrudniający zwykłą normalną egzystencje jego mieszkańcom. Pod krzyżem pod tym znakiem Polska jest w niewoli Polak biedakiem
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    jamaleg(2012-07-18)
  • Jasne. .. i teraz rozwalą wszystko i będzie droga pod samym nosem. .. na szczęście ten durny plan nie przejdzie. .. Mieli na dojazdowej dobre miejsce, tam nie ma wogole mieszkań to nie. .. wolą ludziom władować się pod domy. .. na szczeście tylko się skonczy na durnych planach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-18)
  • mieszkańcy lotniczej nie zgadzają się na taki plan i nie pozwolą. .. zablokują prace. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-18)
  • Pewnie! Najtaniej będzie przez lotniczą. .. a to, ze mieszkańcy Lotniczej protestują to mniejsze zło. Konflikt był i będzie. Durne pomysły, jakoby dla mieszkańców. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-18)
  • mieszkańcy dalej będą umierać zanim otworzą przejazd kolejowy i karetka nie dojedzie do chorego na czas, PO rządzi !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-18)
  • Dokładni!!! niech zrobią most! a n tłumaczą ze to większe koszta! kiedys tam był most i nie było problemów. .. Ale lepiej walnąć szlabany, blokować kierowców, pieszyszch, karetki itp bo taniej! a z naszych podatków No wa czyk pojechał do Chin pod pretekstem rozwoju Elbląga. (!) szok. .. wakacje. .. a kasy nie ma
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-18)
  • nie chcemy tego, ,daru po, ,na lotniczej. .pod własnymi domami sobie wybudujcie taką trasę po-wiaczki
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-18)
  • urwa sto ponad lat przeprawiali się przez torowisko ludzie gdzie pociągi częściej jeździły a teraz jeden na pół dnia pociąg przejedzie i narzekają że zablokowani, żenada
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    PKP(2012-07-18)
Reklama