Zastraszanie, groźby, szantaż to praktyki niezgodne z prawem. Na działania windykatorów poskarżył się do UOKiK jeden z dłużników, dostarczając korespondencję zawierającą zapisy naruszające prawo.
Po zgłoszeniu skargi konsumenta w czerwcu 2013 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciw spółce Ultimo, która w okresie od początku 2012 r. do końca maja 2013 r. wysłała ponad 186 tys. zastraszających listów windykacyjnych. Wątpliwości wzbudziły informacje zamieszczone w kierowanych do dłużników wezwaniach do zapłaty, zgodnie z którymi agencja detektywistyczna na zlecenie Ultimo przeprowadzi rozmowy z pracodawcą i sąsiadami dłużnika, a także w rozmowach z sąsiadami i współpracownikami ustali stopień wywiązywania się z zobowiązań majątkowych i wiarygodność dłużnika.
Według Prezes UOKiK, celem takich działań było zastraszanie, wywieranie niedozwolonej presji na dłużniku i wywołanie u niego obawy przed pogorszeniem jego opinii u pracodawcy i wśród sąsiadów. Tym samym zakwestionowane działania spółki naruszały zbiorowe interesy konsumentów. Przedsiębiorca zobowiązał się jednak do ich zaniechania i w związku z tym uniknął kary finansowej. Wcześniej, w 2007 roku, ta sama spółka została ukarana m.in. za informowanie dłużników o możliwej interwencji Grupy Windykacji Terenowej, która miała przeprowadzać windykację bezpośrednio w ich miejscu zamieszkania.
Gdzie się zgłosić po pomoc
Bezpłatnej pomocy konsumentom, wobec których stosowane są praktyki naruszające prawo, udzielają: Miejski Rzecznik Konsumentów – ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56 oraz Powiatowy Rzecznik Konsumentów – ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27. Można też zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707.
Według Prezes UOKiK, celem takich działań było zastraszanie, wywieranie niedozwolonej presji na dłużniku i wywołanie u niego obawy przed pogorszeniem jego opinii u pracodawcy i wśród sąsiadów. Tym samym zakwestionowane działania spółki naruszały zbiorowe interesy konsumentów. Przedsiębiorca zobowiązał się jednak do ich zaniechania i w związku z tym uniknął kary finansowej. Wcześniej, w 2007 roku, ta sama spółka została ukarana m.in. za informowanie dłużników o możliwej interwencji Grupy Windykacji Terenowej, która miała przeprowadzać windykację bezpośrednio w ich miejscu zamieszkania.
Gdzie się zgłosić po pomoc
Bezpłatnej pomocy konsumentom, wobec których stosowane są praktyki naruszające prawo, udzielają: Miejski Rzecznik Konsumentów – ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56 oraz Powiatowy Rzecznik Konsumentów – ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27. Można też zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707.
oprac. mk