Przedszkole nr 26, jako pierwsze w Elblągu, włączyło się w realizację systematycznych działań innowacyjnych na rzecz dzieci z autyzmem. 12 czerwca miało miejsce spotkanie integracyjne przedszkolaków pod hasłem „Nasz mały wspólny świat zabawy”.
Innowacja organizacyjno - metodyczna pt. „Chcę być wśród was - model pomocy dla dzieci autystycznych w nabywaniu umiejętności społecznych” autorstwa Joanny Hanke – Bednarskiej i Małgorzaty Urbańskiej była realizowana we współpracy Przedszkola nr 26 i Przedszkola Specjalnego nr 1. Zakładała wprowadzenie osoby asystenta, który poprzez trening zachowań społecznych ułatwi dziecku autystycznemu integrację z rówieśnikami i umożliwi utrwalanie zdobytych umiejętności w warunkach integracyjnych oraz miała na celu przezwyciężenie lęku przed odmiennością i akceptowanie przez rówieśników zachowań specyficznych dla dzieci
z autyzmem. Stanowiła więc także pewien rodzaj „lekcji tolerancji” i wzajemnego zrozumienia.
Wtorkowa uroczystość miała charakter prezentacji zdobytych umiejętności, w której brały udział dzieci oraz ich rodzice z obu przedszkoli. W programie były m.in. występy przedszkolaków, tańce oraz biesiada rodzinna. Rolę asystenta dziecka autystycznego podczas wspólnych występów i zabaw pełniły nauczycielki z przedszkola specjalnego: Anna Pietruszyńska oraz Małgorzata Urbańska.
Przebywanie dziecka autystycznego w dużej grupie rówieśniczej jest szalenie trudne, zwłaszcza w początkowej fazie. W celu ułatwienia trudnej drogi wejścia w grupę, dziecko autystyczne potrzebuje wsparcia, którym może być osoba asystenta. Rolą asystenta jest też czuwanie nad zachowaniami społecznie akceptowanymi, a więc niwelowanie zachowań niepożądanych, które w znacznym stopniu zakłócają proces edukacji. Asystowanie dziecku autystycznemu na terenie przedszkola masowego stwarza wiele możliwości treningu ważnych umiejętności, które pomagają mu zaistnieć w środowisku zdrowych rówieśników.
Przedszkole nr 26, jako pierwsze przedszkole ogólnodostępne w Elblągu, włączyło się w realizację systematycznych działań innowacyjnych na rzecz dzieci z autyzmem. Anna Dulczewska, dyrektor przedszkola nr 26, podjęła się trudnego zadania i stworzyła warunki do tego, aby można było doskonalić umiejętności dzieci z udziałem asystenta w warunkach integracyjnych. Zajęcia organizowane przez nauczycielki Bożenę Grzymowicz oraz Marię Poterę stworzyły bazę dla treningu zachowań społecznych w warunkach prawdziwie integracyjnych, które pozwoliły dzieciom autystycznym otworzyć się i zaufać innym.
Po niemal rocznej terapii dają się zaobserwować wymierne efekty pracy, dlatego planuje się kontynuowanie działań na rzecz dziecka autystycznego w następnym roku szkolnym.
Autorzy innowacji składają gorące podziękowania Joannie Żbikowskiej, starszemu wizytatorowi Delegatury Kuratorium Oświaty w Elblągu, za merytoryczną pomoc podczas realizacji działań.
z autyzmem. Stanowiła więc także pewien rodzaj „lekcji tolerancji” i wzajemnego zrozumienia.
Wtorkowa uroczystość miała charakter prezentacji zdobytych umiejętności, w której brały udział dzieci oraz ich rodzice z obu przedszkoli. W programie były m.in. występy przedszkolaków, tańce oraz biesiada rodzinna. Rolę asystenta dziecka autystycznego podczas wspólnych występów i zabaw pełniły nauczycielki z przedszkola specjalnego: Anna Pietruszyńska oraz Małgorzata Urbańska.
Przebywanie dziecka autystycznego w dużej grupie rówieśniczej jest szalenie trudne, zwłaszcza w początkowej fazie. W celu ułatwienia trudnej drogi wejścia w grupę, dziecko autystyczne potrzebuje wsparcia, którym może być osoba asystenta. Rolą asystenta jest też czuwanie nad zachowaniami społecznie akceptowanymi, a więc niwelowanie zachowań niepożądanych, które w znacznym stopniu zakłócają proces edukacji. Asystowanie dziecku autystycznemu na terenie przedszkola masowego stwarza wiele możliwości treningu ważnych umiejętności, które pomagają mu zaistnieć w środowisku zdrowych rówieśników.
Przedszkole nr 26, jako pierwsze przedszkole ogólnodostępne w Elblągu, włączyło się w realizację systematycznych działań innowacyjnych na rzecz dzieci z autyzmem. Anna Dulczewska, dyrektor przedszkola nr 26, podjęła się trudnego zadania i stworzyła warunki do tego, aby można było doskonalić umiejętności dzieci z udziałem asystenta w warunkach integracyjnych. Zajęcia organizowane przez nauczycielki Bożenę Grzymowicz oraz Marię Poterę stworzyły bazę dla treningu zachowań społecznych w warunkach prawdziwie integracyjnych, które pozwoliły dzieciom autystycznym otworzyć się i zaufać innym.
Po niemal rocznej terapii dają się zaobserwować wymierne efekty pracy, dlatego planuje się kontynuowanie działań na rzecz dziecka autystycznego w następnym roku szkolnym.
Autorzy innowacji składają gorące podziękowania Joannie Żbikowskiej, starszemu wizytatorowi Delegatury Kuratorium Oświaty w Elblągu, za merytoryczną pomoc podczas realizacji działań.
Przedszkole Specjalne Nr 1, oprac. OK