Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 16-01-2018, imieniny Włodzimierza
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

"Zabawa i dialog – Mikołajki inaczej"

 
Elbląg, "Zabawa i dialog – Mikołajki inaczej" fot. nadesłana
Rek

W ramach Europejskiego Tygodnia Autyzmu 5 grudnia w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr 2 im. Janusza Korczaka odbyła się uroczystość mikołajkowa pt. „Zabawa i dialog – Mikołajki inaczej”.

 W integracyjnym spotkaniu wzięły udział dzieci z przedszkola specjalnego w SOSW Nr 2, do którego uczęszczają m.in. dzieci z autyzmem oraz dzieci z Przedszkola Nr 26 – grupa „Biedroneczek”.
     Organizatorzy podczas tradycyjnego święta starali się przekazać dzieciom ideę dzielenia się, a nie tylko otrzymywania. Dzieci wspólnie z Mikołajem brały udział w zabawie ruchowo – naśladowczej pt.„Pada śnieg”. Obejrzały inscenizację pt.„Chory Mikołaj”. Uczestniczyły w konkursie wiedzy o Mikołaju oraz konkursie zręcznościowym- rzut śnieżką do worka. Bawiły się przy muzyce w parach i małych kółeczkach. Wspólna zabawa dostarczyła dzieciom z obu przedszkoli wiele frajdy.
     Jednak najważniejszym punktem spotkania był czas wzajemnego obdarowywania się przez dzieci przygotowanymi specjalnie na ten dzień słodkościami. Wspólne przedsięwzięcie dostarczyło wszystkim niezapomnianych wrażeń, które z pewnością zostawią dobre wspomnienia w pamięci uczestników.

 


     Zabawa jest główną aktywnością podejmowaną przez dzieci w okresie dzieciństwa. Ma także ogromne znaczenie dla jego rozwoju. W zabawie dzieci zyskują wiele informacji o otaczającym je świecie, o ludziach, zdobywają nowe doświadczenia i umiejętności. W zabawie dziecko zaspokaja własne potrzeby i pragnienia, które nie mogą zostać zaspokojone w świecie rzeczywistym. Doświadcza różnych emocji, uczy się ich rozpoznawania i panowania nad nimi. Zyskuje wgląd we własne stany emocjonalne, uczy się, że inni ludzie również odczuwają. Wpływa to na rozwój sfery emocjonalnej. Poprzez zabawę dzieci nawiązują kontakty społeczne, uczą się komunikowania z innymi, doskonalą umiejętności językowe. Uczą się reguł obowiązujących w grupie i świecie społecznym, uwzględniania zdania innych osób, poznają role społeczne, co wpływa na rozwój sfery społecznej.
     Nauczenie dziecka z autyzmem zabawy oraz przywrócenie zabawie prawidłowych funkcji jest koniecznym warunkiem jego rozwoju. Dzieci z autyzmem, aby móc rozwijać prawidłowe wzorce zabawowe wymagają systematycznych oddziaływań i kontaktu ze zdrowymi rówieśnikami. Dlatego do angażowaniu dzieci z autyzmem w zabawę warto zachęcić zdrowych rówieśników, ponieważ mają one lepiej wpojony jej prawidłowy wzorzec. Warto podkreślić, że działania skierowane na naukę zabawy u dzieci autystycznych muszą być podejmowane jak najszybciej tzn. u małych dzieci, ponieważ wraz z wiekiem społeczny kontekst rozwoju dziecka staje się coraz szerszy i stawia się mu coraz większe wymagania.
     Organizując wspólne zabawy okolicznościowe uruchamiamy proces stopniowego włączania dzieci autystycznych w grupę rówieśników. Naszym zdaniem należy rozszerzać rozumienie integracji i traktować ją nie tylko jako włączenie do środowiska lokalnego, ale jako formę „zapracowania” na akceptację, zrozumienie i otwarcie społeczeństwa na dzieci z niepełnosprawnością. Korzyści po obu stronach są wymierne. Przede wszystkim przezwyciężamy obawy do siebie nawzajem. Pozytywne doznania podczas wspólnej zabawy są dla obu grup podstawą do nauki prawidłowych zachowań społecznych. Integracja realizowana przez wspólną zabawę stanowi dla dziecka z niepełnosprawnością doskonałą przesłankę do wychodzenia ze swojego świata, w świat zdrowych rówieśników. Jest pomocna w przezwyciężeniu problemów związanych z niepełnosprawnością poprzez trening umiejętności potrzebnych do podejmowania interakcji takich, jak wspólna zabawa czy dialog. Dzieci zdrowe wspólna zabawa uczy tolerancji i pokonywania lęku przed odmiennością.

Zespół redakcyjny Przedszkola w SOSW Nr 2
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama